Share page on:

Klompen:

iedereen weet wat het zijn en hoe ze er uitzien. Toch worden ze veel mindergedragen dan vroeger en is de klompendrager een uitstervend ras.

En dat terwijl het nog niet zolang geleden is dat bijna iedereen een paarklompen had en daar dagelijks op liep.

In 1950 waren er nog ± 1.700 klompenmakers in Nederland.Momenteel zijn er nog 13 klompenmakers in Nederland die machinaal de klompenmaken.

Elke klompenmakers zijn eigen model, in een vaak bonte variatie van kleurenen versieringen.

De grote verscheidenheid aan klompen van vroeger en van nu is een waardevoldeel van het cultuurhistorisch erfgoed van een volk.Klompenmuseum Gebr.Wietzes is genoemd naar de twee laatste klompenmakers in Eelde: 
Eiso Wietzes (1916 - 1977) en Egbert Wietzes (1925 - 1988).
Niet alleen vervaardigden zij op zeer vakkundige wijze draagklompen;
 zij verzamelden ook klompen uit vele landen.

Na het overlijden van Egbert krijgt de Stichting Klompenmuseum Gebr.Wietzes het beheer over zijn collectie klompen en klompenmakergereedschappen.
De collectie wordt uitgebreid met de collectie van de heer H.P. Bongers uitEnschede, leraar aan een Technische school in Enschede. Zijn verzamelingbestond uit klompen en uniek klompenmakergereedschap uit: België, Denemarken,Duitsland, Frankrijk en Spanje.

Als eerste museum in Drenthe wordt het Klompenmuseum in 2002 geregistreerdmuseum.

In 2002 komt de totale collectie ineigendom van het Klompenmuseum.

In 1990 wordt het Internationaal Klompenmuseum in Eelde geopend.

De Internationale collectie omvat:

  • 2.200 – 2.400 paar verschillende klompen en ander schoeisel met een houten zool uit 44 landen. De grootste en meest uitgebreide collectie ter Wereld
  • honderden stuks gereedschap uit zeven Europese landen
  • enkelvoudige machines (rond 1920) uit Nederland, Duitsland en Frankrijk
  • informatiemateriaal, zoals boeken, kranten artikelen, foto´s, enz. enz.