Educatie   

Created by :

Axel Mazolo

Location:

Kinshasa, République démocratique du Congo

Toegang tot onderwijs voor alle kinderen in de DRC

Context :

In de DRC garandeert het onderwijssysteem nog geen verwezenlijking van de doelstelling van universeel basisonderwijs tegen eind 2020. De situatie met betrekking tot kinderen die niet naar school gaan, is zorgwekkend. Hoewel de DRC sinds 2000 een afname van het aantal niet-schoolgaande kinderen in de basisschoolleeftijd heeft gezien, is de waargenomen vooruitgang zwak in vergelijking met andere regio's van de wereld en stagneert, zo niet vertraagt, sinds 2008. Bijna Een op de vier kinderen in de basisschoolleeftijd (23%) is nog nooit naar school geweest of heeft de school verlaten zonder de basisschool af te maken. De Kinshasa-regio is een van de laatste 3 regio's waarvan de prestaties ver onder het nationale gemiddelde liggen. In deze regio is de ontwikkeling van het onderwijssysteem afhankelijk van drie belangrijke kwesties:

  • Lage toegang / toegankelijkheid tot basisonderwijs
  • Slechte leerkwaliteit op primair niveau
  • Zwakke stuurcapaciteit van gedeconcentreerde en gedecentraliseerde onderwijsstructuren.


Doelstelling :

  • Verhogen van de toegang tot kwalitatief lager onderwijs voor kinderen die in een geografisch gebied van 3 km zonder school of met een lage bevolkingsdichtheid wonen
  • Verhoog de toegang tot kwalitatief hoogstaand basisonderwijs voor kinderen uit nomadische gemeenschappen
  • Verhoog de toegang tot goed basisonderwijs voor kinderen uit de armste huishoudens
  • Verhoog de toegang tot kwalitatief goed basisonderwijs voor kinderen die te oud zijn om te integreren in de traditionele basisschool
  • Verhoog de toegang tot kwalitatief hoogstaand basisonderwijs voor kinderen die in gemeenschappen met overvolle scholen wonen
  • Verhoog de toegang tot kwalitatief hoogstaand basisonderwijs voor kinderen met een handicap


Hoofdactiviteiten :

  • Ondersteuning bij renovatie van scholen
  • Ondersteuning voor scholen van één klas
  • Ondersteuning van mobiele scholen voor kinderen van nomadische gemeenschappen voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs
  • Oprichting van gateway-centra
  • Ontwikkeling van een inclusieve school en uitrusting voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften
  • Opleiding van leraren in het onderwijzen van lezen / schrijven en de pedagogische specificiteit van educatieve alternatieven.


Verwachte resultaten :

  • Verbeterde inschrijvingspercentages
  • Verbeterde academische prestaties



Het project :


De Democratische Republiek Congo heeft moeite om te voorzien in de onderwijsbehoeften van haar kinderen, voornamelijk als gevolg van conflicten, beperkte middelen en een gebrek aan capaciteit.


Onderwijs biedt kinderen de mogelijkheid om uit de armoede te komen en een weg naar een mooie toekomst in te slaan. In de Democratische Republiek Congo (DRC) gaan echter bijna 7 miljoen kinderen van 5 tot 17 jaar niet naar school.


De belangrijkste uitdagingen van het nationale onderwijssysteem worden gedefinieerd in termen van de kwaliteit van het leren, de toegang van kansarme kinderen tot kwalitatief hoogstaand basisonderwijs en de uitval van meisjes in het lager secundair onderwijs.

De kwaliteit van het onderwijs: Slechts 18% van de leerlingen die het basisonderwijs afronden, beheerst het leren in lezen en rekenen voldoende. Minder dan 40% van de autochtone kinderen volgt het basisonderwijs . Voortijdige schoolverlaters onder meisjes: Hoge schooluitval onder meisjes op de middelbare school, met als belangrijkste oorzaak geweld op school: fysiek geweld (37%) en seksueel geweld (33%).


Voortijdig schoolverlaten wordt nog verergerd door het feit dat slechts 13% van de basisscholen een volledige cyclus basisonderwijs aanbiedt, van groep 1 tot 8. Bovendien is slechts 37% van de leraren in het basisonderwijs gekwalificeerd, waaronder 14% van de vrouwen.


De nationale onderwijssector is sterk afhankelijk van ontwikkelingspartners, van wie de meesten humanitaire activiteiten steunen, waarbij de begrotingsmiddelen die aan de ontwikkeling van het onderwijs worden toegewezen minder belangrijk zijn. De verbetering van de infrastructuur, de opleiding van leraren en de verbetering van de kwaliteit door het verstrekken van lesmateriaal worden dus grotendeels ondergefinancierd, en nog veel meer in de regio's die het meest worden getroffen door politieke en etnische conflicten. Het doel van het project is om een meer rechtvaardige toegang tot kwaliteitsonderwijs te bevorderen door de onderwijsinfrastructuur te verbeteren en uit te breiden, bureaus voor klaslokalen en tafels en stoelen voor leerkrachten te voorzien, schoolboeken te printen en lesmateriaal ter beschikking te stellen aan scholen in de beoogde regio's. en om te zorgen voor initiële opleiding en bijscholing voor leerkrachten.

€ 0 of € 50.000
0% funded
Closed

Support this fundraiser by connecting a new fundraiser. All donations are awarded to the parent fundraiser.