Fundraising tips & tricks

[vc_row height=”huge” us_bg_image=”23331″ bg_type=”bg_color” seperator_enable=”seperator_enable_value” seperator_type=”multi_triangle_seperator” seperator_position=”bottom_seperator” seperator_svg_height=”30″ seperator_shape_background=”#ffffff” boxed_columns=”medium”][vc_column][ultimate_spacer height=””][vc_column_text css=”.vc_custom_1519591910357{margin-top: 60px !important;}”]

Fundraising tips & tricks
Om het meeste uit je campagne te halen

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row bg_type=”bg_color” seperator_enable=”seperator_enable_value” seperator_type=”multi_triangle_seperator” seperator_position=”bottom_seperator” seperator_svg_height=”30″ seperator_shape_background=”#ffffff” boxed_columns=”medium” bg_color_value=”rgba(143,186,208,0.08)”][vc_column][vc_column_text]Op het platform van Whydonate staan alleen acties voor goede doelen die de moeite waard zijn. Wij begrijpen heel goed dat je als initiator van een actie van mening bent dat ‘jouw’ goede doel de meeste donaties moet krijgen. Daarom hebben wij ter inspiratie een aantal tips & trics voor je, geld inzamelen tips, om succesvol fundraisen gemakkelijker te maken. Donaties inzamelen doe je immers niet zo maar even. Daarvoor moet je eerst voldoende donateurs van de noodzaak van een donatie aan jouw goede doel overtuigen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” bg_type=”bg_color”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Tip 1: Het belang van een goed verhaal

Een actie starten voor een goed doel doe je niet zomaar. Dat doe je alleen als je er zelf van overtuigd bent, dat die actie dubbel en dwars de moeite waard is. Door een actie te starten, wil je eigenlijk dat anderen jouw mening zullen delen, om donaties ontvangen te vergemakkelijken.

Zorg er dan ook voor dat er zoveel mogelijk te delen valt. Wees zorgvuldig met het invullen van je profiel en vergeet ook niet om een aantal relevante foto’s te uploaden. Foto’s zijn belangrijk, zij spreken tot de verbeelding. Vertel ook je hele verhaal.

Laat de potentiële donateurs weten waarom deze actie zo belangrijk is en vertel wat er met het geld van de donaties gedaan gaat worden. Mensen houden ervan om precies te weten wat er met hun donatie gaat gebeuren. Dat geeft ze een gevoel van betrokkenheid en maakt jouw fondsenwerving online al snel een succes.

Trick: Schroom niet en maak een persoonlijk filmpje van jezelf, waarin je nog eens verteld waarom deze actie zo belangrijk is. Het kan gewoon met je smartphone![/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” height=”huge” bg_type=”bg_color” seperator_enable=”seperator_enable_value” seperator_type=”multi_triangle_seperator” seperator_position=”bottom_seperator” seperator_svg_height=”30″ seperator_shape_background=”#ffffff” boxed_columns=”medium” bg_color_value=”rgba(143,186,208,0.08)”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Tip 2: Doe zelf de eerste donatie

Over het algemeen zijn donateurs wat terughoudend om de eerste te zijn die een donatie doet. Geef dus het goede voorbeeld en doe de eerste donatie zelf. Houd met het bepalen van het bedrag van deze donatie wel rekening met het feit dat je daarmee de toon zet. Weer een goede ‘geld inzamelen tip’! Donateurs hebben namelijk de neiging om zich aan te sluiten bij eerdere donaties.

Denk er ook even aan om na het doen van jouw eigen donatie op de ‘comment’ sectie een berichtje achter te laten, zodat men kan zien wie de donatie heeft gedaan. Zo krijg je een mooie en vooral interessante pagina waar een donateur niet snel aan voorbij zal gaan. Dat geeft jou weer meer kans op giften ontvangen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” height=”huge” bg_type=”bg_color” seperator_enable=”seperator_enable_value” seperator_type=”multi_triangle_seperator” seperator_position=”bottom_seperator” seperator_svg_height=”30″ seperator_shape_background=”#ffffff” boxed_columns=”medium”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Tip 3: Bereid je actie goed voor

Door voordat je jouw actie online zet alvast vrienden en familie te benaderen met de vraag of ze jouw goede doel willen steunen, heb je een vliegende start. Als je namelijk 10 tot 15 donateurs voor jouw actie weet te vinden die meteen op de eerste dag een donatie doen, is de kans groot dat jouw actie een succes wordt.

Uit de cijfers blijkt namelijk dat wanneer je binnen 5 dagen van giften ontvangen op 80% zit, je 5 keer zoveel kans maakt om tot de 100% te komen. Pagina’s die langzaam op gang komen bereiken de 100% veel minder vaak.

Maak dus vooral gebruik van onze fondsenwerving tips om er alles aan te doen dat jouw fondsenwerving online een succes wordt.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” height=”huge” bg_type=”bg_color” seperator_enable=”seperator_enable_value” seperator_type=”multi_triangle_seperator” seperator_position=”bottom_seperator” seperator_svg_height=”30″ seperator_shape_background=”#ffffff” boxed_columns=”medium” bg_color_value=”rgba(143,186,208,0.08)”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Tip 4: Hoort, zegt het voort! ​

Laat zoveel mogelijk mensen weten dat je een fondsenwerving online voor een goed doel bent gestart. Motiveer vrienden en familie om jouw pagina met iedereen te delen, immers, je vraagt het niet voor jezelf, maar voor het goede doel.

Zodra het balletje eenmaal goed begint te rollen is de kans groot dat je ook donateurs bereikt die buiten jouw ‘vriendengroep’ vallen. Als die ook jouw pagina weer gaan delen, heb je kans dat het helemaal snel gaat met jouw actie.

Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte blijft van de stand van zaken en deel wekelijks de updates en jouw pagina via zoveel mogelijk kanalen, zoals Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn.

Je kunt ook een persbericht uitsturen, in de hoop dat het geplaatst wordt. Kranten en andere media zijn vaak best gecharmeerd van gratis content. Dat biedt jou weer de mogelijkheid tot extra giften ontvangen. Afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken, stuur je dat naar de lokale- of de landelijke media.

Vergeet ook de andere fondsenwerving tips op deze pagina niet in te zetten. Zo wordt jouw fondsenwerving online makkelijker een succes en zal je gemakkelijker giften ontvangen.

Trick 4: Als je Facebook Messenger of WhatsApp gebruikt om je actiepagina te delen, is dat veel persoonlijker dan andere online kanalen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” height=”huge” bg_type=”bg_color” seperator_enable=”seperator_enable_value” seperator_type=”multi_triangle_seperator” seperator_position=”bottom_seperator” seperator_svg_height=”30″ seperator_shape_background=”#ffffff” boxed_columns=”medium”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Tip 5: De kracht van herhaling

Mensen zijn gewoontedieren, die eigenlijk overal eerst aan moeten wennen. Denk maar aan de uitdrukking ‘Je moet het leren eten’, of een nieuwe song, die we pas gaan waarderen nadat we die een paar keer hebben gehoord.

Hetzelfde geldt voor fondsenwerving online. Veel donateurs zullen zich niet meteen geroepen voelen om een donatie te doen als ze voor de eerste keer een bericht over jouw actie zien.

Wil je dus donaties inzamelen, dan is het belangrijk dat je naast onze fondsenwerving tips gebruik maakt van de kracht van herhaling. Het beste doe je dat niet door telkens hetzelfde bericht te sturen, maar doe dit bijvoorbeeld in de vorm van updates. Zo maak je een goede kans dat jouw fondsenwerving online resulteert in giften ontvangen voor het goede doel.

Trick 5: Bedankt al jouw donateurs persoonlijk via de e-mail. Vraag in die e-mail meteen of ze zo goed willen zijn om jouw pagina met hun netwerk willen delen. Plaats dan wel ‘direct share’ links in de e-mail, zodat het de donateur niet veel moeite kost.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row content_placement=”middle” height=”huge” bg_type=”bg_color” seperator_enable=”seperator_enable_value” seperator_type=”multi_triangle_seperator” seperator_position=”bottom_seperator” seperator_svg_height=”30″ seperator_shape_background=”#ffffff” boxed_columns=”medium” bg_color_value=”rgba(143,186,208,0.08)”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Tip 6: Online & offline

Ook buiten je online netwerk kan je zoeken naar potentiële donateurs voor jouw actie. Gewoon, offline. Ga eens na of er bij jouw in de buurt wellicht organisaties of communities zijn die je kunnen helpen bij het fundraisen. Voorbeelden van dergelijke organisaties: Rotary, Lions Club en BNI.

Kunnen die niets voor je doen? Vraag dan of ze wellicht hun netwerk  willen informeren over jouw fondsenwerving online. Niet geschoten is altijd mis! Het gaat tenslotte om giften ontvangen voor een goed doel. Sla ook de lokale winkelier en de kantine van de voetbalvereniging niet over. Misschien mag je daar een flyer van jouw actie ophangen.

Trick 6: Heb je iets te vieren? Vraag in plaats van een cadeau om een donatie op jouw fundraiser pagina. Of vraag of het cadeau het delen van jouw pagina met de netwerken van de gulle gevers mag zijn!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][ult_animation_block animation=”lightSpeedIn” animation_duration=”1″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″][us_cta title=”Start vandaag nog met een actie voor jouw goede doel!” color=”custom” bg_color=”#f29437″ text_color=”#ffffff” btn_label=”Mijn eigen actie starten! ” btn_icon=”material|done” btn_iconpos=”right” el_class=”btn-lowercase”][/us_cta][/ult_animation_block][/vc_column][/vc_row][vc_column][/vc_column]