fbpx
Een gedeelte van het logo van Whydonate. Alleen het beeldmerk.
Sponsoren vinden - Top 6 financierings bronnen goed doel

Sponsors vinden voor Goed Doel – 6 beste Financieringsbronnen

Voor non-profitorganisaties kan sponsors vinden en het beslissen over een financieringsmodel voor hun organisatie één van de meest uitdagende taken zijn, die ze moeten doen.

Elke organisatie heeft geld nodig om het hoofd boven water te houden en non-profitorganisaties vormen hierop natuurlijk geen uitzondering. Geld is onder non-profit professionals een veel voorkomend gespreksonderwerp en de discussies over sponsors vinden worden tijdens economisch instabiele tijden nog verhitter.

Aan de ene kant zijn er meerdere financieringsmodellen om uit te kiezen, wat voor verwarring kan zorgen. Aan de andere kant kunnen sommige non-profitorganisaties zich minder ‘flexibel’ en beperkt in hun opties voelen.

Om de zaken nog uitdagender te maken, aarzelen veel professionele non-profitorganisaties om hun inspanningen te concentreren op het werven van fondsen en sponsors vinden, wat de misvatting versterkt dat het zoeken naar geld op de een of andere manier ‘slecht’ is.

Omdat dit een ingewikkeld onderwerp is, hebben we om je hierbij te helpen een lijst samengesteld met de zes belangrijkste non-profit financieringsbronnen, die je mogelijk zou kunnen overwegen.

Sponsors vinden - Funding sources


1. Individuele donaties

Van alle donaties aan non-profitorganisaties is 71% afkomstig van particulieren. (CBF.nl)

Individuele donateurs kunnen éénmalige of terugkerende donaties doen. Ze geven ook op verschillende manieren: online en offline, via evenementen, veilingen, geplande donatie en meer.

Als het gaat om individuele donaties, is het belangrijk om al je mogelijkheden te bekijken, omdat ze zo’n groot deel uitmaken van de financiering van een non-profitorganisatie. Voor het grootste deel is dit een zeer effectieve financieringsbron, met name voor die organisaties met grote marketingbudgetten en die een doel hebben met een grote aantrekkingskracht (bijvoorbeeld kanker).

Hier zijn een paar dingen die je in gedachten kunt houden wanneer je individuele donaties of sponsors vinden overweegt:


1.1 De omvang van de donatie

Maak gebruik van alle categorieën individuele donateurs, van grote donateurs tot vaste donateurs.

Grote donateurs

Grote donateurs geven minder vaak, maar hun donaties zijn wel aanzienlijk groter. Zorg ervoor dat jouw fondsenwervend model belangrijke donateurs voedt. Wat als een ‘grote donatie’ wordt beschouwd, is afhankelijk van de organisatie. Kijk naar je overzicht van donaties en selecteer de grootste donatie(s) die je in het verleden hebt gekregen. Voor een grote en gevestigde organisatie kan dit een donatie van wel zes cijfers zijn, terwijl dit voor kleinere non-profitorganisaties een paar duizend euro kan zijn. Het werven en het onderhouden van grote donateurs gaat een beetje anders in zijn werk dan het onderhouden van vaste donateurs.

Als je grote donateurs wilt aantrekken, kun je overwegen om te investeren in software voor het screenen voor filantropie. Overweeg, indien mogelijk, om een teamlid aan te stellen om met belangrijke donateur-leads te werken. Om een grote donatie veilig te stellen, moet je meestal wel een aantal vergaderingen bijwonen, de potentiële donateur op jouw kantoor uitnodigen of een ontmoeting met het bestuur organiseren en vaak relevante updates sturen.

Vaste donateurs

Vaste donateurs geven meestal vaker, maar hun donaties zijn kleiner in omvang. Om vaste donateurs te onderhouden, kun je een groot aantal technieken voor acquisitie en retentie voor donateurs toepassen. Veel non-profit professionals raden je aan om regelmatige donateurs om te zetten in terugkerende donateurs. Dit biedt jouw non-profitorganisatie een duurzaam inkomen en stelt jou in staat om jouw activiteiten te plannen.


1.2 Online of offline

Je kunt individuele donaties online of traditioneel (offline) ontvangen. Terwijl de online fondsenwerving elke dag toeneemt en meer personen informatie online zoeken, moet je niet te snel zijn om de traditionele fondsenwerving af te schrijven.

Je zult de beste resultaten krijgen wanneer je traditionele en moderne fondsenwervingstechnieken combineert.

1.2.1. Online fondsenwerving

Website
Crowdfunding (zie hieronder) werkt het beste voor specifieke campagnes en wanneer je specifieke verhalen vertelt. Wanneer je geen specifieke campagne voert, is jouw website jouw beste hulpmiddel. Het is de permanente thuisbasis voor jouw online inspanningen voor fondsenwerving.

Het is van cruciaal belang om tijd en moeite te investeren in het laten schitteren van jouw website en de online donatiepagina. Zorg ervoor dat de potentiële donateur een gebruiksvriendelijke website tegenkomt en een vlotte ervaring heeft. Zorg dat jouw donatieknop makkelijk te vinden is! Een donateur moet binnen een paar seconden, nadat jouw donatiepagina is geladen, jouw donatielink kunnen vinden. Ontwerp jouw donatiepagina zo, dat deze in overeenstemming met de rest van de website is.

Het is ook cruciaal om een donatiepagina te ontwerpen die mobielvriendelijk/responsief is. Houd de donatiepagina op één pagina. Houd het eenvoudig en duidelijk, met een call-to-action op de voorkant en in het midden. Gebruik krachtige afbeeldingen en bied meerdere mogelijkheden om te kunnen betalen.

Crowdfunding
Simpel gezegd gaat crowdfunding over veel individuen, die elk een kleine donatie geven – € 10, € 50, € 100 en misschien meer. Crowdfunding is populair geworden door de verspreiding van verschillende online platforms zoals Whydonate en wordt zowel door bedrijfsorganisaties als door non-profitorganisaties gebruikt.

Er zijn veel verschillende soorten crowdfunding (crowdfunding op basis van beloningen, crowdfunding voor menselijk kapitaal, equity crowdfunding, enz.), maar door non-profitorganisaties wordt donatie-gebaseerde crowdfunding het meest gebruikt. Om het meeste uit een op donatie-gebaseerde crowdfunding te kunnen halen, moet je regelmatig updates posten, overtuigende afbeeldingen en video’s gebruiken, incentives aanbieden en via de e-mail en op de social media delen. Zorg ervoor dat je een verhaal vertelt – een verhaal is wat een crowdfunding-campagne voedt.

Peer-to-peer fondsenwerving
Peer-to-peer fondsenwerving en sponsors vinden is een subcategorie van crowdfunding. In plaats van één crowdfunding-pagina te hebben waar iedereen doneert, stellen indviduele fondsenwervers bij peer-to-peer fondsenwerving meestal een persoonlijke fondsenwervingspagina op om donaties te accepteren, die vervolgens dan worden ontvangen door jouw non-profitorganisatie.

Deze strategie maakt gebruik van de bestaande netwerken van jouw donateurs. Het moedigt supporters aan om met hun leeftijdsgenoten, vrienden, collega’s en familieleden contact op te nemen voor donaties en voor sponsors vinden.

Peer-to-peer fondsenwerving is effectief omdat het voortbouwt op relaties, gebruikmaakt van jouw reeds bestaande donateursbestand en bijdraagt aan het leveren van sociaal bewijs. We zijn eerder geneigd om een publicatie te vertrouwen als deze is gemaakt door een vriend of een familielid. Peer-to-peer fondsenwerving en sponsors vinden werkt ook goed omdat het exponentieel is. Alle individuele campagnes van jouw supporters golven naar buiten en brengen je meer donateurs.

1.2.2 Offline fondsenwerving

Brieven / direct mail
Deze offline fondsenwervingsmethode wordt nog steeds veel gebruikt door non-profitorganisaties, omdat deze over het algemeen goedkoop en effectief is en makkeljk is voor sponsors vinden. Het is met name handig voor kleinere non-profitorganisaties of non-profitorganisaties die lokaal werken. Bovendien geven oudere donateurs de voorkeur aan direct mail (brieven). Als jouw non-profitorganisatie een pool van oudere donateurs heeft, is direct mail zeer effectief.

Evenementen
Evenementen zijn al vele jaren effectieve instrumenten voor fondsenwerving en sponsors vinden omdat ze een ruimte bieden waarin de non-profitorganisatie en mogelijke donateurs kunnen communiceren. Evenementen kunnen jouw online fondsenwerving ook stimuleren. Donateurs geven eerder als ze namen aan gezichten kunnen geven.

Deur-tot-deur
Hoewel fondsenwerving van deur-tot-deur vanwege hun arbeidsintensieve karakter in de loop der jaren is afgenomen, worden ze nog steeds door veel organisaties, met succes gebruikt voor sponsors vinden.

Telefonische verzoeken
Telefonische verzoeken zijn donatieverzoeken die via de telefoon worden gedaan en die kunnen variëren van een werknemer die een paar ‘bedanktelefoontjes’ doet tot grote telemarketing campagnes. Net zoals bij deur-tot-deur fondsenwerving, is deze techniek in de loop der jaren afgenomen omdat de online fondsenwerving groeit, maar het kan nog steeds voor sommige non-profitorganisaties effectief zijn voor sponsors vinden.offline sponsoren vinden


2. Subsidies

Non-profitorganisaties kunnen op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau subsidies van de overheid aanvragen, evenals van particuliere en openbare stichtingen. Over het algemeen hoef je geen geld terug te betalen dat je via een subsidie is toegekend. In bijna elk land ter wereld moet jouw organisatie voor het verkrijgen van een subsidie de status van liefdadigheidsinstelling/non-profitorganisatie hebben.

Elke organisatie die subsidie verstrekt heeft andere vereisten en die kunnen ook afhangen van het land waarin jouw non-profitorganisatie is geregistreerd.

Een van de voordelen van een subsidie is dat ze grote projecten kunnen ondersteunen, waardoor ze een grootschalige maatschappelijke impact kunnen hebben, die anders niet mogelijk zou zijn.

Het nadeel is dat het een aanzienlijke hoeveelheid tijd kan kosten. Het kost ten eerste tijd om de vaardigheden voor het schrijven van subsidieaanvraag te ontwikkelen, die daadwerkelijk tot het uitkeren van een subsidie leidt en dan kan het even duren voordat je daadwerkelijk de fondsen ziet.

Daarnaast zijn subsidies ook vaak gekoppeld aan specifieke voorwaarden. Deze voorwaarden zijn van toepassing op zaken zoals bijvoorbeeld hoe je het geld precies kunt gebruiken. Ze hebben ook specifieke rapportagevereisten, die je moet overwegen voordat je ze toepast. De voorwaarden kunnen ook gerelateerd zijn aan bepaalde outputs of uitkomsten of het bereiken van afgesproken mijlpalen.

Subsidies kunnen heel aantrekkelijk zijn voor non-profitorganisaties, maar je moet eerst goed nadenken voordat je ze aanvraagt. Hier zijn een paar dingen om te overwegen voordat je beslist om subsidies als onderdeel van jouw fondsenwervende/financierende model te gaan gebruiken.

Overwegingen

  • Kunnen we middelen investeren voor het schrijven van lonende subsidieaanvragen?
  • Kunnen we aan de subsidievoorwaarden voldoen?
  • Zijn de activiteiten, die we zouden uitvoeren, in overeenstemming met onze missie, onze doelen en onze strategie?
  • Kan de activiteit worden voortgezet nadat de subsidie is beëindigd?

Voor sommige organisaties zijn subsidies de ideale financieringsbron, terwijl anderen ze te omslachtig en te beperkend vinden. Daarom is het belangrijk om eerst de bovenstaande vragen te beantwoorden om ervoor te zorgen dat op dit moment een subsidie het beste voor jouw non-profitorganisatie is.

Als je in Nederland woont, bestaat er een doorzoekbare online database met fondsen om je te helpen vinden wat je zoekt.

subsidie fonds vinden


3. Sponsors vinden en sponsoring door bedrijven

Sponsors vinden en sponsoring door bedrijven kan voor non-profitorganisaties een uitstekende financieringsbron zijn.

Bedrijven zijn meestal bereid om samen te werken aan projecten om hun filantropische imago te verbeteren of om te werken aan een meer sociaal verantwoorde organisatie.

Verschillende bedrijven zullen verschillende programma’s voor donaties hebben, waarvan sommige voor jouw organisatie kunnen werken.

Er kan enige terughoudendheid bestaan ten aanzien van samenwerking met en sponsoring door bedrijven. Er zijn echter veel sociaal verantwoordelijke bedrijven. Zolang jij donaties accepteert van degene die aansluiten bij de missie en de waarden van jouw non-profitorganisatie, kan dit een waardevolle financieringsbron zijn voor sponsors vinden.

Het afstemmen van waarden is vooral belangrijk omdat de donateurs tegenwoordig transparantie eisen en als je heel voorzichtig bent met wie je samenwerkt, kun je later jouw reputatie veiligstellen.

Sponsoring door bedrijven omvat meestal drie grote vormen:

  1. Filantropisch – donaties zonder addertjes onder het gras, vergelijkbaar met individuele donaties
  2. Evenementsponsoring – episodische of kortetermijnondersteuning, sponsors vinden op basis van een evenement
  3. Marketing op basis van een oorzaak – thematische betrokkenheid op langere termijn en sponsors vinden op basis van betrokkenheid

Er bestaan ook donatie matching programma’s – waar bedrijven bijleggen bij de donaties van hun werknemers.

Wanneer je sponsoring door bedrijven als één van de financieringsbronnen voor jouw non-profitorganisatie beschouwt, vergeet dan niet om de overheadkosten te overwegen. Iemand moet de partnerschappen beheren, vooral als je van plan bent om zakelijke partnerschappen en het vinden van sponsors tot één van jouw belangrijkste inkomstenbronnen te maken.

Bedrijf sponsor vinden

4. Lidmaatschapskosten

Deze non-profit financieringsbron werkt niet altijd voor elke non-profitorganisatie, maar het is wel de moeite waard om ernaar te kijken.

Overweeg de missie van jouw non-profitorganisatie en bepaal vervolgens of je de inkomstenstroom voor lidmaatschapskosten wilt gebruiken.

Deze financieringsbron is bijzonder effectief als jouw non-profitorganisatie exclusieve programma’s en/of extraatjes en voordelen aan haar leden kan aanbieden.

Een subcategorie van het lidmaatschapsmodel is financiering via voormalige begunstigden of alumni. Dit model werkt vooral goed voor ziekenhuizen en universiteiten, die bij hun vroegere begunstigden een gevoel van ‘teruggave’ opwekken en zo sponsors vinden.

Deze specifieke financieringsbron van ‘begunstigden’ uit het verleden werkt als jouw organisatie een grote gemeenschap met een hoge omzet bedient. In dit opzicht is de Princeton University een geweldig voorbeeld van de manier waarop zijn sponsors vinden.

De universiteit is zeer bedreven in het aanschrijven van alumni voor donaties en zij hebben het hoogste aantal alumni van alle nationale universiteiten die doneren: 59,2%. In 2008 doneerden meer dan 33.000 niet-gegradueerde alumni $ 43,6 miljoen aan hun alma mater. Als gevolg van de fondsenwerving van de universiteit, wordt meer dan 50% van het operationele budget van Princeton betaald door donaties en inkomsten uit schenkingen.

Dit werkt omdat eerdere begunstigden het gevoel hebben dat ze in het verleden veel voordelen van de instelling hebben gekregen en anderen graag dezelfde voordelen willen bieden. Begunstigden uit het verleden zien het individuele voordeel dat ze in het verleden hebben ontvangen als een hoger sociaal goed.

Voordat je besluit om in de een of andere vorm gebruik te gaan maken van lidmaatschapskosten als financieringsbron, moet je jezelf de volgende vragen stellen.

Overwegingen

  • Hebben we programma’s die loyale supporters en mensen die het woord willen verspreiden?
  • Kunnen we investeren in langdurige relaties met onze begunstigden?
  • Hebben we de capaciteit om de begunstigden te bereiken nadat ze onze diensten hebben gebruikt?
  • Bieden we exclusieve extraatjes en voordelen om een lidmaatschapsbijdrage te rechtvaardigen?

5. Producten en diensten verkopen

Een andere financieringsbron, die jouw non-profitorganisatie kan overwegen, is het verkopen van producten en/of diensten.

Je kunt bijvoorbeeld artikelen met jouw brand/logo verkopen om voor jouw organisatie inkomsten te genereren. Het gaat hier meestal om t-shirts, tassen, bekers, koekjes en andere producten. Goodwill Industries bijvoorbeeld is waarschijnlijk de grootste non-profit retailer.

Veel non-profitorganisaties brengen ook kosten in rekening voor sommige van hun diensten.

Ziekenhuizen bijvoorbeeld factureren patiënten, musea vragen om toegangsprijzen, theaters verkopen kaartjes, maatschappelijke organisaties brengen contributie in rekening, colleges vereisen collegegeld enzovoort.

Dit kan een geweldige bron van inkomsten voor jouw non-profitorganisatie zijn, maar zoals altijd is deze financieringsbron niet altijd van toepassing op elke non-profitorganisatie.

Volgens het National Center for Charitable Statistics leverden in 2013 dergelijke bronnen van inkomsten bijna de helft (47,5%) van de totale inkomsten voor openbare liefdadigheidsinstellingen. En een kwart van de inkomsten kwam van overheidscontracten voor diensten.

Het verkopen van producten en diensten wordt soms ook wel ‘handel’ of ‘verdiend inkomen’ genoemd. Hier zijn meer voorbeelden van het verkopen van producten en diensten:

  • Kaartjes voor evenementen verkopen.
  • Publicaties maken en verkopen.
  • De verkoop van interne expertise, bijvoorbeeld schrijven, training, consulten.

Non-profitorganisaties kunnen in de meeste landen verkopen. Als de verkoop van producten en diensten een aanzienlijk deel van jouw budget uitmaken, moet je deskundig advies inwinnen. Als deze activiteiten geen verband houden met jouw primaire doel, zijn er gevolgen voor de fiscaliteit van de liefdadigheid en de belasting. Wees voorzichtig met jouw verdiende inkomen en houd het percentage van het inkomen dat uit producten en diensten bestaat voor jouw organisatie bij.

6. Donaties in natura

Donaties in natura zijn niet voor elke non-profitorganisatie nuttig, maar kunnen een onschatbare bron van ondersteuning zijn voor non-profitorganisaties zoals dierenasiels, daklozenopvang, anonieme opvang of humanitaire hulporganisaties.

Voorbeelden van donaties in natura zijn voedsel, kleding en medicijnen. Als donaties in natura voor jouw organisatiemodel werken, kunnen ze je veel euro’s besparen. Als jouw organisatie bijvoorbeeld voedsel en water naar gebieden die door natuurrampen zijn getroffen wil brengen, is het bijvoorbeeld zeer nuttig om in natura te worden bevoorraad.

Het kan zijn dat je de donaties in natura niet rechtstreeks voor jouw programma’s kunt gebruiken. In dat geval kun je ze altijd voor veilingen gebruiken (afhankelijk van het soort producten). Als je ervoor kiest om dit te doen, moet je duidelijk communiceren (idealiter op jouw website) welke artikelen je kunt accepteren en waar jouw inzamelpunten – als dat niet op kantoor is – zijn.

Het is belangrijk op te merken dat donaties in natura niet alleen artikelen zoals voedsel, kleding en medicijnen omvatten. Donatie in natura kan ook zijn iemand die bijvoorbeeld kosteloos een toespraak houdt of een workshop geeft of iemand die jouw website gratis bouwt.


Conclusie

Hoewel de meningen over wat het ‘ideale’ financieringsmodel voor een non-profitorganisatie nogal uiteenlopen, is het gebruik van verschillende bronnen om duurzaamheid te bereiken over het algemeen een goede gewoonte. Over het algemeen is het aan te raden dat non-profitorganisaties nooit meer dan 30% van hun financiering uit één bron ontvangen. Als een organisatie 30% van zijn omzet verliest, kan deze waarschijnlijk worden geherstructureerd om te overleven.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat we hier mogelijke financieringsbronnen hebben geschetst, maar zeker niet alle noodzakelijk financiële modellen voor het runnen van een non-profitorganisatie. Als je meer wilt weten over financiële modellen, lees dan dit artikel van William Landes Foster, Peter Kim en Barbara Christiansen.

Als het gaat om het veiligstellen van fondsen voor jouw organisatie, zorg dan dat je een plan hebt. Of het nu gaat om individuen, stichtingen, bedrijven of de overheid die financiert, investeer in relaties met donateurs en het sponsors vinden. Al deze relaties hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen en moeten worden onderhouden. Je moet elke vorm van ondersteuning respecteren.

Het vergt creativiteit, inzet en hard werken om inkomensuitdagingen op te lossen. Elk van de financieringsbronnen heeft mogelijkheden en uitdagingen en elk heeft uiteraard zijn voor- en nadelen. Ongeacht welke je ook kiest, allemaal vergen ze inspanningen, focus en investeringen.

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om jouw opties te overzien, zodat je kunt beginnen met het kiezen van jouw ideale financieringsbronnen. Wat is jouw ideale mix? Welke zijn jouw belangrijkste inkomstenbronnen en welke gebruik je slechts af en toe? Wat je ook kiest, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het werkt voor jouw non-profitorganisatie. Het moet je helpen om jouw missie te vervullen en jouw activiteiten te ondersteunen.

Voor meer tips voor non-profit organisaties en sponsors vinden, kun je ons nonprofit blog bezoeken.

Volgend bericht
Geld inzamelen Goed Doel – Fondsenwerving handleiding
Vorig bericht
Geld inzamelen Vereniging – 18 geldinzamelactie ideeën

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
You need to agree with the terms to proceed

Menu
Top