fbpx
Een gedeelte van het logo van Whydonate. Alleen het beeldmerk.

SEO voor non-profitorganisaties – 5 tips om je basisprincipes goed te krijgen

Als je tegenwoordig blogposts over marketing leest, moet je wel eens van SEO hebben gehoord. Hoewel het misschien een gewoon marketing modewoord is, is SEO echt een must voor vrijwel elke organisatie en dus ook voor non-profitorganisaties, die in de moderne wereld werken.

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘search engine optimization’. Het is het proces van het aanbrengen van wijzigingen in het ontwerp en in de content van jouw website om deze in de zoekmachines te laten verschijnen. Dit helpt je om verkeer van de ‘organische’ of ‘natuurlijke’ zoekresultaten op zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing te krijgen.

Als je in de war of geïntimideerd bent door het vooruitzicht om online vindbaar te worden en alles wat dat met zich meebrengt, hoef je je echt geen zorgen te maken – we zullen je helpen. In het onderstaande artikel zullen we heel veel inzichtelijke en bruikbare SEO-tips met je delen.SEO goed doel tips


Alle grondbeginselen van SEO voor non-profitorganisaties:


Waarom is SEO voor non-profitorganisaties zo belangrijk?

Zoekmachines zijn één van de belangrijkste manieren waarop mensen de website van jouw non-profitorganisatie kunnen vinden. En het vinden van jouw website betekent het vinden van jouw organisatie, informatie over jouw diensten, evenementen en jouw donatiepagina.

Zoekmachine optimalisatie verwijst naar het proces waarbij verschillende strategieën en technieken worden gebruikt om hoog te kunnen scoren op de zoekresultatenpagina van een zoekmachine (SERP) – inclusief Google, Bing, Yahoo en andere zoekmachines om het aantal websitebezoekers te vergroten.

En een hoge ranking is echt van belang.

Naar schatting drie van de vier klikken van zoekopdrachten op het internet gaan naar de top vijf posities op Google. En met negen van de tien klikken (91%) van Google Search die naar de resultaten op de eerste pagina gaan, is de waarde van SEO wel duidelijk.

Met steeds meer mensen, die ervoor kiezen om online te doneren, is een hoge ranking cruciaal voor het succes van een organisatie. Of het nu je doel is om meer bekendheid te geven aan een kwestie, de online donaties te verhogen of om aanmeldingen van vrijwilligers te stimuleren, een goede SEO-strategie kan je helpen om dat te bereiken.SERP SEO non profit


Hoe werkt SEO voor goede doelen?

SEO discrimineert niet op basis van je wettelijke status. Het maakt niet uit of je een commerciële organisatie of een non-profitorganisatie bent. SEO voor non-profitorganisaties is in dat opzicht niet anders dan de SEO voor andere bedrijven.

Zoekmachines hebben twee hoofdfuncties: ten eerste crawlen en een index opbouwen en ten tweede gebruikers die zoeken een gerangschikte lijst van websites aanbieden waarvan zij hebben vastgesteld dat ze het meest relevant zijn.

Wanneer een persoon online zoekt, doorzoekt de zoekmachine miljarden documenten (pagina’s, pdf’s, jpgs en nog veel meer) en doet eigenlijk twee dingen: ten eerste retourneert het alleen die resultaten die relevant of nuttig zijn voor de zoekopdracht van de zoeker en ten tweede rangschikt het die resultaten.

Zoekmachines zullen zich bijvoorbeeld richten op het leveren van relevante resultaten aan zoekers, door aan de hand van zoekwoorden proberen te begrijpen waar de site over gaat en zullen ook de gebruiksvriendelijkere websites weergeven.

Hoewel zoekmachineoptimalisatie, als het gaat om alle verschillende factoren die van invloed zijn op jouw ranking, behoorlijk complex kan worden, is dit basisproces niet zo moeilijk te begrijpen.

Factoren die van invloed zijn op SEO voor non-profitorganisaties

Er zijn meer dan 200 factoren die van invloed zijn op jouw ranking factoren, maar je kunt je website verbeteren door simpelweg aan een handvol van hen te werken.

OptinMonster identificeerde bijvoorbeeld de top 10 ranking factoren van Google in 2019:

  1.     Beveiligde sites (HTTPS versus HTTP)
  2.     Websites die mobielvriendelijk zijn
  3.     Paginasnelheid
  4.     Schema-opmaak
  5.     Kwaliteit van de content van de webpagina’s
  6.     Lengte van de content van de webpagina
  7.     Sociale en lokale signalen
  8.     Kwaliteitsbacklinks
  9.     Geoptimaliseerde afbeeldingen
  10.   Domeinleeftijd

SEO Score goed doel

SEO tips om hoger te scoren

1. Zorg ervoor dat je zoekwoorden goed zijn

Zoekwoorden zijn ideeën en onderwerpen, die bepalen waar jouw content over gaat. In termen van SEO zijn het de woorden en de zinnen, die zoekers in zoekmachines invoeren en ook wel ‘zoekopdrachten’ worden genoemd (bijvoorbeeld daklozenopvang Amsterdam of goede doelen voor dieren). Het is belangrijk om de taal te gebruiken die jouw doelgroep ook gebruikt omdat je op dit moment jouw organisatie op misschien andere manieren beschrijft.

Vind je zoekwoorden door met je klanten te gaan praten, forums en communitygroepen te bezoeken en door bijvoorbeeld met een tool zoals Keyword Explorer je eigen zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Stel je zoekwoordenlijst op basis van dit onderzoek samen.

Hier zijn een paar tips:

  •       Gebruik het zoekwoord in de titel van je pagina, bij voorkeur zo dicht mogelijk aan het begin.
  •       Plaats het zoekwoord zo snel mogelijk in het artikel (in de eerste 100 woorden) en tot wel 15 keer door het hele stuk. Als je het zoekwoord echter te veel gebruikt, word je bestraft.
  •       Gebruik het zoekwoord in je H1-tags.
  •       Plaats het zoekwoord in elke alt-tekst bij de afbeelding.
  •       Gebruik het zoekwoord in je metabeschrijving.
  •       Neem je zoekwoord of zin op in de titel van het afbeeldingbestand.
  •       Gebruik long-tail zoekwoorden en gebruik Google Trends om te controleren waarnaar mensen zoeken.

Hoewel afbeeldingen en creatieve woordgroepen geweldig zijn, is het het veiligst om in eenvoudige termen die mensen kennen en waarmee ze zoeken (bijvoorbeeld ‘hardloopschoenen’ en niet ‘schoenen voor hardlopen’) uit te leggen wat jouw non-profitorganisatie doet.

2. Schrijf briljante content

Het draait uiteindelijk allemaal om content. Vooral als het gaat om SEO. Hoewel het gebruik van snelkoppelingen en trucs zoals het overmatig gebruik van zoekwoorden en cloaking (voorbeelden van black hat SEO) kan leiden tot resultaten op korte termijn, worden ze afgekeurd en zijn ze niet duurzaam.

Zoekmachines worden elke dag slimmer – ze willen de meest relevante resultaten aan hun klanten laten zien en dus veranderen ze constant de manier waarop ze sites rangschikken.

De enige manier om jouw site duurzaam te optimaliseren, is door uitstekende content te maken. Maak waardevolle, deelbare, relevante content, die waardevol is voor je klanten en hun vragen beantwoordt.

Dit is wat je kunt doen:

  •       Laat elke webpagina op een uniek primair zoekwoord richten. Meestal is je startpagina gericht op alle aspecten van het bedrijf. Jouw categoriepagina’s, productpagina’s en artikelen moeten gericht zijn op meer specifieke niche-behoeften.
  •       Kijk naar je lijst met SEO-zoekwoorden en bekijk voor welke eerdere, diepgaande berichten je die zoekwoorden kunt gebruiken.
  •       Interview experts en influencers. Ze delen via hun sociale kanalen waarschijnlijk jouw content.
  •       Schrijf nieuwe, boeiende, hoogwaardige blogberichten met betrekking tot je werk. Non-profitorganisaties hebben geen gebrek aan geweldige verhalen om te delen – breng je begunstigden onder de aandacht, laat vrijwilligers zien, deel video’s, foto’s, getuigenissen, interviews en meer.
  •       Vermijd of verminder agressieve pop-ups en maak jouw afbeeldingen klein.
  •       Maak een verscheidenheid aan content (blogposts, video’s, lijsten, infografieken, handleidingen, enz.).

3. Zorg dat websites van zeer hoge kwaliteit een link naar jouw content bevatten

De rangorde van de zoekmachines wordt ook bepaald door andere sites, die naar jouw site linken. Hoe meer andere websites naar die van jou linken, hoe hoger jouw ranking. Links van vertrouwde websites, die zelf hoog scoren, worden echter meer in overweging genomen.

Backlinks zijn een zogenaamde ‘off-page’ factor die van invloed zijn op de SEO. Op deze manier bepaalt Google of je een legitieme site hebt, die bezoekers kunnen vertrouwen. Vertrouwen wordt een steeds belangrijkere factor in de Google-ranking van een site.

Hier zijn een paar manieren om goede backlinks te krijgen:

  •       Vraag nieuwssites om jouw websitelink toe te voegen wanneer je in een verhaal wordt vermeld.
  •       Vraag aan je zakelijke partners en sponsors om backlinks.
  •       Werk samen met andere non-profitorganisaties en laat ze in een blogpost een link naar jouw website plaatsen.
  •       Schrijf gastblogposts op andere websites en neem plaats een backlink naar jouw website.
  •       Produceer geweldige content (tip # 2) waar anderen natuurlijk ook naar willen linken. Maak het diepgaand (meer dan 2.000 woorden), zodat het bovenaan de ranglijst van zoekresultaten komt en dat mensen ernaar willen linken en het willen delen.
  •       Voeg social share knoppen toe zodat jouw content eenvoudig kan worden gedeeld.

Net zoals bij zoekwoorden, moet je het met backlinks ook niet overdrijven. Spamming sites met jouw links kunnen ervoor zorgen dat jouw site wordt verbannen van de zoekmachines.

Linkbuilding kost veel tijd en moeite, maar het is een cruciaal onderdeel van SEO. Laat je niet ontmoedigen en blijf ermee doorgaan!

4. Optimaliseer jouw website

Mobiele optimalisatie wordt een steeds belangrijkere factor in SEO. Mobiele optimalisatie kijkt naar het ontwerp van de site, de sitestructuur, de paginasnelheid en nog veel meer.

58% van alle zoekopdrachten in Google wordt tegenwoordig vanaf een mobiel apparaat uitgevoerd.

En dit is wat Google zei:

“Hoewel onze zoekindex één enkele index van websites en apps blijft, zullen onze algoritmen uiteindelijk hoofdzakelijk de mobiele versie van de content van een site gebruiken om pagina’s van die site te rangschikken, om gestructureerde gegevens te begrijpen en om fragmenten van die pagina’s in onze resultaten te tonen.”

De Mobile-first Index van Google rangschikt de zoekresultaten alleen op basis van de mobiele versie van de pagina.

Op deze manier kun je er wat aan doen:

  •       Zorg ervoor dat alle interne links en omleidingen werken.
  •       Versnel jouw website. 53% van de bezoeken wordt verlaten als sites meer dan 3 seconden nodig hebben om te laden.
  •       Maak jouw website responsief – waarbij de ontwerpelementen worden aangepast aan het apparaat om gebruikers een geweldige visuele- en browse-ervaring te bieden. Een responsief ontwerp moet een vloeiende browse-ervaring op elk apparaat dat gebruikers kiezen bieden.
  •       Flash wordt door de meeste mobiele (en veel desktop) browsers niet ondersteund. Om ervoor te zorgen dat Google (en de bezoekers) toegang hebben tot alle content op jouw site, is het het beste om het gebruik van Flash op jouw mobiele pagina’s te vermijden.
  •       Gebruikerservaring. Zorg voor de gebruikerservaring. Niet te hoeven zoomen om de tekst te kunnen lezen, niet te hoeven knijpen, knoppen te dicht bij elkaar of te klein om te kunnen klikken.
  •       Besteed aandacht aan de opkomst van gesproken zoekopdrachten op mobiele telefoons. Mensen gedragen zich anders tijdens het zoeken met behulp van een zoekvak dan met de stem. Dit gedrag vereist een nieuw soort zoekwoordonderzoek.
  •       Maak versnelde mobiele pagina’s of AMP’s – ontwikkeld om snelle mobiele content te kunnen leveren. Een AMP is een volledig gestripte HTML-versie van je webpagina, waarbij alleen tekst en afbeeldingen overblijven.

Tip van een deskundige: gebruik de Mobile-Friendly test van Google om te controleren of jouw website mobielvriendelijk is. Gebruik de mobile speed test om te bekijken of er problemen met de snelheid zijn.Mobile AMP SEO

5. Neem ook de ‘kleine’ dingen serieus

Mobiele optimalisatie, zoekwoordenonderzoek, geweldige content en backlinks zijn zonder twijfel de belangrijkste elementen van SEO. Er zijn echter nog tal van andere kleinere dingen, die kunnen helpen bij de ranking van de website van jouw non-profitorganisatie.

  •       Vergeet de andere zoekmachines zoals Yahoo en Bing niet.
  •       Voeg een voeg een afbeelding van Google Map toe aan jouw contactpagina op je website. Google geeft prioriteit op ranglijst aan die sites, die haar producten gebruiken.
  •       Zorg ervoor dat je URL’s redelijk kort zijn (5 woorden of minder), neem je doelzoekwoord op en gebruik koppeltekens om de woorden van elkaar te scheiden (geen onderstrepingstekens).
  •       Maak een sitemap. Sitemaps kunnen worden geüpload naar de Webmasterhulpprogramma’s van Google en Google een beter begrip geven van de structuur van jouw site.
  •       Moedig supporters aan om jouw non-profitorganisatie te bekijken op sites als Yelp, De Gouden Gids of een andere online directory.
  •       Maak een Robots.txt bestand. Met dit bestand kunnen de webcrawlers van Google jouw website vinden en indexeren, terwijl het ook de optie geeft om te negeren dat pagina’s worden geïndexeerd.
  •       Verplaats jouw organisatie naar HTTPS. Google is van mening dat alle gebruikersverbindingen tussen zijn browser en de website veilig moeten zijn.
  •       Vermijd het kopiëren van content en schrijf originele kopieën voor elke pagina.
  •       Neem een strategie op om bepaalde soorten content eens per 12 maanden of zo bij te werken. Google houdt van nieuwe content.
  •       Zorg dat je pagina’s met de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid hebt. Deze twee pagina’s helpen Google te vertellen dat een site een betrouwbaar lid van het internet is.
  •       Neem een goede contactpagina op, Google waardeert dat.
  •       Begin een YouTube-kanaal met video-content die je al hebt: gesprekken op evenementen, samengestelde testimonials, educatieve video’s.

Conclusie

De algoritmen van zoekmachines veranderen snel, dus zelfs als je je best doet om in de top van de SEO voor non-profitorganisaties te blijven, is er altijd wel iets nieuws te leren, bij te stellen of uit te proberen. Je hoeft geen SEO-expert te zijn om het aantal mensen, dat jouw organisatie kan vinden, te verbeteren, dus werk er net zo hard aan als jouw bronnen je daartoe in staat stellen.

Richt je altijd en vooral op het publiek, dat op jouw content zal klikken en deze zal lezen en niet op de zoekmachines. Als je je concentreert op het creëren van de best mogelijke content voor de website, die gemakkelijk te lezen en te navigeren is, terwijl je ook de regels van zoekmachineoptimalisatie volgt, bent je goed op weg om een succesvolle online aanwezigheid voor jouw non-profitorganisatie op te bouwen.

Houd er rekening mee dat zoekmachineoptimalisatie tijd kost om het voor je te laten werken. Het kan maanden duren om te kunnen genieten van de resultaten van je harde werk, maar als je dat eenmaal het geval is, zullen alle inspanningen haar vruchten afwerpen!

Kies Whydonate als jouw online donatiesysteem en bekijk ons nonprofit blog voor nuttige bronnen en tips voor non-profitorganisaties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu
Top