fbpx
Een gedeelte van het logo van Whydonate. Alleen het beeldmerk.
Periodieke giften werven

Simpele tips om een geweldig maandelijks donatieprogramma te maken

Als het gaat om non-profit fondsenwerving, is maandelijks doneren (ook wel bekend als een periodieke gift) absoluut favoriet. Hoewel grote donaties waardevol zijn en nog steeds moeten worden nagestreefd, bieden terugkerende donatieprogramma’s een betrouwbare bron van inkomsten voor jouw non-profitorganisatie.

Stel je voor dat jouw non-profitorganisatie zich niet langer zorgen hoefde te maken over de onregelmatige donaties die er binnenkomen. Stel je eens voor dat je kunt rekenen op een betrouwbare stroom van maandelijkse inkomsten. Klinkt dat niet geweldig? Daarom is het ontwikkelen van een goed maandelijks donatieprogramma een fantastische investering, die op de lange termijn een enorme impact kan hebben op de financiële gezondheid van jouw organisatie.

Wanneer een donateur een periodieke gift instelt, kiezen ze ervoor om op regelmatige basis een vooraf bepaald bedrag te doneren. Veel mensen geven graag maandelijks, tweemaandelijks of jaarlijks, maar ze kunnen natuurlijk zo vaak doneren als ze willen. Maandelijks doneren is waarschijnlijk de meest voorkomende vorm van een periodieke gift.

Wat zijn nu precies de voordelen van een maandelijks donatieprogramma of een periodieke gift?


De voordelen van een maandelijks donatieprogramma (terugkerende donaties)

  1. Meer geld

    De gemiddelde maandelijkse online donatie is € 52 (€ 624 per jaar) en een gemiddelde éénmalige donatie is € 128. Volgens de donatiegegevens van Network for Good geeft de gemiddelde donateur, die terugkerend doneert, 42% meer op jaarbasis dan degenen die eenmalige donaties geven. Donateurs die maandelijks doneren hebben ook een grotere levenslange opbrengst per donateur. Ten slotte geeft 52% van de millennials eerder een een periodieke gift dan een grote eenmalige donatie.

    Dit toont aan dat geweldige maandelijkse donatieprogramma’s in vergelijking met eenmalige donatieprogramma’s een veel hoger rendement op investering hebben.Geld fundraising


  2. Hogere retentiegraad

    Donateurs die maandelijks doneren hebben een hogere retentiegraad dan andere donateurs. De retentiepercentages van een nieuwe donateur zijn gemiddeld minder dan 23%. Maandelijkse donatieprogramma’s hebben doorgaans een retentiepercentage van meer dan 80% na een jaar en 95% na vijf jaar.

    Als iemand zich aanmeldt voor jouw programma blijven zij over het algemeen langer dan bij een basisprogramma en doneren ze elk jaar of minstens drie keer vaker dan de eenmalige donateur.

  3. Eenvoudig voor donateurs

    Maandelijkse donatieprogramma’s zijn voor non-profitorganisaties niet alleen relatief eenvoudig te beheren, ze maken ook het doneren of de periodieke gift gemakkelijk.

    Donateurs melden zich eenmalig aan en hun periodieke gift wordt automatisch en met een frequentie naar keuze gestort, waardoor ze flexibel en gemakkelijk zijn. Bovendien staan jouw donateurs voor het grootste deel al op maandelijkse schema’s. Ze worden vaak maandelijks betaald. Ze betalen maandelijks veel rekeningen en abonneren zich op vele maandelijkse diensten. Maandelijks doneren is dus gemakkelijk te begrijpen en op te nemen in hun leven.Gemakkelijk voor donateurs


  4. Voorspelbaarder

    Zeer weinig terugkerende donateurs annuleren hun periodieke gift. Zich inschrijven voor een periodieke gift, is een goed teken dat de donateur betrokken is bij en zich inzet voor jouw zaak.Voorspelbare inkomsten


Snelle tips om een geweldig maandelijks donatieprogramma te maken (terugkerende donaties)

De kans is groot dat je al een soort van maandelijks programma hebt opgezet. Maar… is dit echt het meest haalbare? Kun je meer uit een periodieke gift halen?

Als jouw organisatie overweegt om haar eigen programma voor terugkerende donaties te implementeren, vind je hieronder een aantal praktische tips om in gedachten te houden.

  1. Ontwikkel een programmaplan dat op de donateur is gericht

De belangrijkste voor het lanceren van een succesvol terugkerend donatieprogramma is het ontwikkelen van een geschreven plan dat gericht is op de donateurs.

Voordat je verdergaat met een van de andere stappen:

  1. Denk strategisch
    Als je voor je terugkerende donatieprogramma geen duidelijke doelen voor ogen hebt, zal het een uitdaging zijn om te begrijpen wat je moet doen om je doel te behalen. Het maakt het ook moeilijker voor jouw donateurs om te begrijpen hoe zij in het grotere geheel passen.Werk samen met je team om deze vragen te beantwoorden:

    • Wat willen we bereiken met de periodieke giften?
    • Hoe draagt maandelijkse doneren bij aan onze programma’s en missie?
    • Wat zal het resultaat zijn als we ons doel bereiken?
  2. Stel doelenNa het bekijken van de grote lijnen en hoe het maandelijkse programma in de rest van de strategie van jouw non-profitorganisatie past, stel je specifieke doelen vast.Hoeveel maandelijkse donateurs wil je elke maand aantrekken? Hoe zit het met het verhogen van de maandelijkse donaties? Hoe weet je dat je succesvol bent?

    Zodra je deze vragen hebt beantwoord, ga je verder met de volgende stap.

  3. Denk na over de finesses
    Denk goed na over de finesses van jouw programma, inclusief deze gebieden:

    • De naam van het programma (indien aanwezig)
    • Doelgroep 
    • Potentieel voorgestelde maandelijkse donatiebedragen
    • Marketingmateriaal
    • Meten en evalueren

    Fondsenwerving plan


  1. Brand het structurele  donatie programma

Als je je maandelijkse programma een naam geeft, wordt de brand sterker en laat je je donateurs zien dat ze deel uitmaken van iets speciaals.

Geef het programma een naam die overeenkomt met jouw bredere non-profitorganisatie of -doel. Pencils of Promise noemt bijvoorbeeld hun programma ‘Paspoort’, Liberty in Noord-Korea noemt het ‘Liberty’ en charity: water noemt het ‘Pipeline’.

Het branden van jouw maandelijkse terugkerende donatieprogramma benadrukt het element van de gemeenschap. Door jouw maandelijkse donateurs te laten zien dat ze deel uitmaken van iets dat groter is dan zijzelf, zorg je ervoor dat ze zich meer gewaardeerd voelen.

Denk aan het gebruik van sociaal bewijs op jouw maandelijkse donatiepagina. Sociaal bewijs is een krachtig psychologisch en sociaal fenomeen waarbij mensen de acties van anderen overnemen in een poging correct gedrag in een bepaalde situatie weer te geven. In essentie betekent dit dat mensen doen wat ze anderen zien doen.

Om gebruik te maken van dit fenomeen, voeg je getuigschriften en foto’s toe van de huidige maandelijkse donateurs, hun namen of zeg iets zoals “je wordt het xxx-lid van ons programma”.

Getuigenissen zijn ook overtuigende vormen van sociaal bewijs omdat ze een element van verhalen bevatten en verhalen creëren vertrouwen en geloofwaardigheid.

Als je ten slotte positieve vermeldingen van geloofwaardige mediabronnen, publicaties en andere opinieleiders in jouw sector hebt ontvangen, geef je deze weer op jouw website.Brand the program


  1. Zoek uit wie je moet benaderen voor structurele donaties

Voordat je begint met het promoten van jouw maandelijkse donatieprogramma, neem je een kijkje in jouw database met donateurs en geef je aan wie het meest geïnteresseerd zijn in een maandelijks donatieprogramma.

Over het algemeen zijn degenen die kleinere bedragen geven, in vergelijking met degenen die grotere bedragen geven, misschien meer geschikt voor een maandelijks donatieprogramma.

Besteed speciale aandacht aan donateurs die regelmatig kleinere bedragen geven (een paar keer per jaar). Frequentie is als het gaat om het geven van maandelijkse vooruitzichten belangrijker dan de grootte van de donatie. Gebruik deze informatie om je op die donateurs te richten, die mogelijk geïnteresseerd zijn om maandelijks te doneren.

Voordat je jouw programma voor een breder publiek promoot, mobiliseer je je personeel en het bestuur, evenals jouw meest actieve vrijwilligers en laat je hen zich eerst aanmelden.

Dit zal de geloofwaardigheid van jouw programma ten goede komen en je in staat stellen om feedback over alles, van het aanmeldproces tot aan het e-mailbericht om te bedanken, te verzamelen.

Verder zuller anderen, wanneer zij jouw maandelijkse terugkerende donatieprogramma tegenkomen, eerder geneigd zijn om mee te doen omdat anderen dat ook al doen.Kies je publiek


  1. Promoot het periodieke gift programma

Zoals met alles, maakt het niet uit hoe goed je programma is als mensen het niet weten.

Voordat je je programma promoot, moet je de waardepropositie van jouw programma definiëren. Met andere woorden: waarom zou iemand een maandelijkse donateur worden? Wat zijn de voordelen voor hen en wat zijn de voordelen voor jouw non-profitorganisatie? Test verschillende manieren om jouw waardevoorstel te benadrukken.

Nadat je contact hebt opgenomen met jouw personeel, jouw meest actieve vrijwilligers en kleine maar frequente groep donateurs, moet je er niet voor terugschrikken om contact met iedereen te zoeken!

Stuur via al jouw kanalen oproepen en voeg het maandelijks doneren toe als een optie op het standaard donatieformulier van jouw non-profitorganisatie.

Mobiliseer vrijwilligers en stuur hen de straat op. Laat jouw vrijwilligers aan mensen die langskomen over de zaak van jouw non-profitorganisatie vertellen en hen informeren over jouw nieuwe maandelijkse donatieprogramma.

Neem verder contact op met oude donateurs om te zien of ze open zouden staan voor het idee van maandelijks doneren. Vraag de oude donateurs wat het hen weerhoudt om op een consistente basis te doneren of waarom ze gestopt zijn met doneren en ze tegemoet te komen. Moedig ze aan om terug te komen naar je non-profitorganisatie.

Gebruik alle kanalen, die voor jou beschikbaar zijn, om jouw programma te promoten. Gebruik e-mail, social media, direct mail, nieuwsbrieven, gedrukte advertenties, Google Grants, evenementen en fondsenwerving op straat.

Stuur jouw eerste communicatie pas als jouw maandelijkse betaalpagina actief is en je deze hebt getest op eventuele haperingen in het proces.

Stuur een e-mail naar jouw volledige e-maillijst, evenals die van de direct mail. Als je over de middelen beschikt, volg ze dan met telefoontjes op. Telefoongesprekken die e-mails opvolgen, verhogen het aantal aanmeldingen voor maandelijkse donatieprogramma’s. Telefoongesprekken voegen ook een persoonlijk tintje toe, dat e-mails en brieven niet kunnen kopiëren. Als je niet de middelen hebt om dit vaak te doen, probeer dan nog steeds af en toe de telefoon op te nemen.

Wees niet bang om extra donaties en upgrades te vragen. Plan één of twee geïntegreerde upgrade-campagnes per jaar in.Promoot fundraiser


  1. Laat het allemaal zien op jouw website

Markeer jouw maandelijkse donatieprogramma op de website van jouw non-profitorganisatie. Doe dit door een aparte pagina te maken, die volledig is gewijd aan jouw maandelijkse programma met informatie, video’s, afbeeldingen en getuigenissen van zowel door jouw donateurs als jouw begunstigden.

Je programma zou ook wat ruimte moeten krijgen op de startpagina. Duidelijk weergegeven en gemakkelijk te vinden. Dit maakt het programma toegankelijk voor potentiële donateurs die specifiek geïnteresseerd zijn in het doneren van maandelijkse bijdragen.

Wanneer je verzoeken stuurt of op een andere manier het programma promoot, moet je ervoor zorgen dat het gevoel van de communicatie overeenkomt met die op de website. Je wilt dat de potentiële donateurs naar de website gaan en cohesie en consistentie ervaren.Update je website


  1. Investeer in een goed verwerkingssysteem voor periodieke gift

Software voor online fondsenwerving is essentieel als je maandelijks doneren tot een realiteit wilt maken.

Een software voor fondsenwerving maakt het bouwen van jouw eigen donatiepagina’s veel gemakkelijker en bied je een aantal functies en voordelen, zoals:

  • Opties voor een periodieke gift
  • Donateurs hebben de optie om hun periodieke gift op elk moment te beheren
  • Vooraf ingevulde aangepaste bedragen met beschrijvingen om jouw donateurs zich goed te laten voelen door te weten waaraan zij bijdragen
  • Geïntegreerde donatie matching programma’s voor werkgevers
  • Optimalisatie voor desktopcomputers, mobiele telefoons en tablets
  • Donaties accepteren via jouw Facebook-pagina
  • Donatie ‘thermometer’ om meer donaties aan te moedigen
  • PDF-ontvangstbewijzen en andere functies waarmee je in 2018 meer geld kunt ophalen.

Bekijk hier het terugkerend donatiesysteem van Whydonate!periodieke gift


  1. Beschik over een geweldig gegevensbeheersysteem

Voor non-profitorganisaties is het essentieel om een donateur managementsysteem te hebben dat het aanmeldingsproces automatiseert en de contactgegevens van de donateur beheert.

Zorg ervoor dat het programma gemakkelijk blijft! Het is onvermijdelijk dat de vervaldatums van de creditcards worden overschreden, er niet kan worden afgeschreven, het accountnummer van de elektronische bankrekening  wordt gewijzigd, enzovoort.

Blijf op de hoogte van deze kwesties en communiceer proactief met jouw donateurs. Zet een interne structuur op voor het bijhouden van dossiers ofwel door een medewerker in te zetten voor de follow-up van gemiste betalingen als gevolg van geweigerde of verlopen kaarten of door kaartupdatediensten te gebruiken om creditcardgegevens automatisch bij te werken.Donateurs beheren


  1. Laat de impact van de donaties aan de donateurs zien

Het is altijd ongelooflijk belangrijk om donateurs de impact van hun periodieke gift te laten zien, maar het kan ook een echt verschil maken als het gaat om het overreden van sommige van jouw donateurs om deel te gaan nemen aan jouw maandelijkse donatieprogramma.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Veel non-profitorganisaties presenteren infografieken of presenteren anderszins feiten en statistieken over waar de donaties van de donateurs naar toe gaan.

Eén van de beste manieren om dit te doen, is om elk donatiebedrag specifiek aan een resultaat te koppelen.

Bijvoorbeeld

€ 15 (50 cent per dag) voedt een maand lang één kind in Bangladesh dat elke dag levensreddend voedsel nodig heeft

€ 30 (1 euro per dag) geeft 30 vluchtelingen voor een maand toegang tot schoon water 

€ 50 (1,50 euro per dag) geeft een maand lang onderwijs aan een meisje dat gered is van de slavernij 

€ 100 (drie euro per dag) zal drie gezondheidswerkers uitrusten om gedurende een maand op meldingen van huiselijk- of seksueel geweld in te kunnen gaan

Dit helpt jouw donateurs, die maandelijks doneren, te conceptualiseren hoe hun relatief kleine donatie een verschil maakt in vergelijking met het algemene doel.

Bovendien helpt dit jouw donateurs om de mensen te visualiseren die door hun donaties worden geholpen. Mensen zijn gemotiveerd om te geven wanneer ze een emotionele band voelen met de mensen die van hun donatie profiteren – mensen geven aan mensen.

Bij het bepalen van de specifieke bedragen voor het doneren, moet je de tijd nemen om precies te berekenen wat degenen, die dat bedrag geven, bereiken.Impact donaties


  1. Maak het makkelijk

Het aanmelden voor het programma moet gemakkelijk en intuïtief zijn, beginnend met jouw website. Een donateur moet binnen een paar seconden nadat de donatiepagina is geladen jouw donatielink kunnen vinden. Een goede gewoonte is om de link bovenaan in de kop van de website te plaatsen.

Wanneer een donateur op de link ‘Doneren’ klikt, moeten deze onmiddellijk naar het donatieformulier worden doorgelinkt. Een veel voorkomende fout is om een verscheidenheid aan andere informatie of tekst tussen deze twee fasen in te voegen.

Jouw donatiepagina moet ook mobielvriendelijk/responsief zijn. Dit betekent dat de donatiepagina wordt aangepast aan het gebruikte apparaat, zodat een optimale weergave mogelijk is.

Jouw doel moet altijd zijn dat iedereen, die je donatiepagina heeft bereikt, doorklikt en doneert. Om dit te bereiken, moet je je website eenvoudig en duidelijk houden. Beperk de hoeveelheid tekst, afbeeldingen, media en links naar alleen wat nodig is en organiseer jouw content op een manier die heel logisch aanvoelt.

Klik hier voor meer informatie over het maken van geweldige donatiepagina’s.


  1. Breng relaties tot stand

Maandelijks doneren kan zowel voor jou als als voor jouw donateurs handig zijn, waardoor veel van de betalingen en de betrokken administratie wordt geautomatiseerd. Dit betekent echter niet dat jouw non-profitorganisatie geen relatie met jouw donateurs moet opbouwen.

Begin de relatie met voor jouw maandelijkse donateurs de rode loper uit te rollen om ze te verwelkomen. Stuur ze binnen 48 uur nadat ze zich hebben aangemeld een welkomstmail (of maak ook dit proces automatisch). Het is ook belangrijk om jouw donateur niet alleen na hun eerste donatie, maar ook strategisch (en oprecht) gedurende het hele jaar te blijven bedanken.

Het is ook een goede gewoonte om maandelijkse donateurs op een aparte e-maillijst op te nemen om materialen (zoals bijvoorbeeld nieuwsbrieven) en berichten, die specifiek voor hen zijn, te kunnen verzenden. Dit zorgt ervoor dat ze niet op de algemene e-maillijst worden geplaatst waar ze consequent oproepen voor donaties ontvangen, omdat ze al geld geven.

Houd jouw maandelijkse donateurs regelmatig met afbeeldingen, verhalen, statistieken en andere concrete voorbeelden op de hoogte van hoe hun bijdragen de zaak hebben geholpen. Stuur echter niet alleen cijfers. Neem in jouw communicatie met jouw donateurs ook verhalen op. Het vertellen van verhalen is een krachtig hulpmiddel voor fondsenwerving.

Tot slot, houdt het creëren van een gemeenschap in dat je je maandelijkse donateurs iets biedt dat verder gaat dan de reguliere donatie-ervaring. Denk aan cadeaus, speciale updates en foto’s en kansen om trips te winnen naar plaatsen waar je actief bent.Relaties tot stand brengen


Conclusie

Om samen te vatten, is het terugkerende/maandelijkse doneren een geweldige fondsenwervingstechniek voor jouw non-profitorganisatie omdat:

  • Je het hele jaar door een gestage stroom van inkomsten zult hebben.
  • Je donateurs zult behouden.
  • Je een gemeenschap van supporters zult creëren.
  • Je jouw leven en dat van je donateurs gemakkelijker zult maken.

Maandelijkse donateurs zijn een waardevolle aanwinst voor de huidige non-profitorganisaties. Dit betekent dat ze op een strategische en gepersonaliseerde manier moeten worden benaderd.

Het creëren van een succesvol donatieprogramma voor maandelijks doneren kan een uitdaging zijn, maar het is ook de moeite waard. Het vormen van een duurzame relatie met toegewijde donateurs, die jouw organisatie continu ondersteunen, maakt echt het verschil.

Volgend bericht
Hoe kun je de prijzen en de waarde van crowdfunding-platforms vergelijken?
Vorig bericht
Crowdfunding Goed Doel – Handleiding tot succes

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu
Top