Whydonate logo

Crowdfunding versus peer-to-peer fundraising: overeenkomsten en verschillen

Compare cowdfunding 1 Crowdfunding versus peer-to-peer fundraising: overeenkomsten en verschillen

Is jouw non-profitorganisatie net begonnen of bevindt deze zich misschien nog in de beginfase? Heb je een financieringsbron niet rond gekregen? Of ben je misschien gewoon op zoek naar een financiële back-up voor de groei en de ontwikkeling van jouw organisatie? Dan is crowdfunding of peer-to-peer fundraising misschien iets voor jou! Tientallen jaren geleden waren de keuzes nog redelijk beperkt. Veel non-profitorganisaties gingen toen van deur tot deur naar duizenden potentiële donateurs of klopten aan bij grote trusts of filantropen. Nu is dit uitputtende proces van fondsenwerving op een dood spoor beland. Met name de opkomst van het internet en de deeleconomie heeft voor organisaties van alle soorten en maten een wereld van kansen gecreëerd. Eén van die opwindende ontwikkelingen is alternatieve financiering, waarvan crowdfunding en peer-to-peer fundraising de meest voorkomende zijn. Hoewel veel mensen deze twee termen door elkaar gebruiken, zijn het eigenlijk twee afzonderlijke (hoewel vergelijkbare) fondsenwerving technieken. Deze dubbelzinnigheid rond de termen ‘crowdfunding’ en ‘peer-to-peer fundraising’ maakt het onderwerp een beetje complex.

Wat is Crowdfunding?

Zoals de term al suggereert, verwijst crowdfunding naar het verkrijgen van financiering van de massa. Bij crowdfunding geven veel mensen elk een kleine donatie €5, €10, €50, €100 of meer voor een specifiek doel of een project. Met de toename van verschillende online actieplatforms voor fondsenwerving, is crowdfunding enorm populair geworden en wordt het door individuen, bedrijfsorganisaties en non-profitorganisaties gebruikt om geld in te zamelen.


Particulieren en crowdfunding

Crowdfunding wordt door individuen over de hele wereld gebruikt om via online actieplatforms geld in te zamelen voor gezondheidsuitgaven, collegegeld, zendingsreizen en tal van andere verschillende projecten, ideeën en initiatieven. Wij zullen je een voorbeeld geven van hoe een individu crowdfunding zou kunnen gebruiken. Stel dat Amy geld wil inzamelen om haar masteropleiding te kunnen betalen. Om donaties te vragen, zet Amy een crowdfunding-campagne op. De campagne heeft een einddatum en een financieel doel, evenals een beschrijving van waar Amy het geld voor inzamelt. Vervolgens deelt ze haar fondsenwerving via social media sites zoals Facebook en Twitter en stuurt ze e-mails naar haar vrienden en familieleden. Haar vrienden en familieleden doneren vervolgens aan haar crowdfunding-campagne, laten steunbetuigingen achter en delen de campagne weer met hun eigen netwerken. Amy houdt ze op de hoogte door berichten, foto’s en video’s te delen. Hoewel non-profitorganisaties en bedrijfsorganisaties waarschijnlijk intensiever aan dit proces zullen werken, is dit wel crowdfunding via online actieplatforms in een notendop.

crowdfunding campagne


Bedrijven & crowdfunding

Je hebt waarschijnlijk al wel gehoord van of misschien zelfs bijgedragen aan een inzamelingsactie op Kickstarter, waar iemand met een project zoals bijvoorbeeld het lanceren van een speciale planner of het ultieme reis jack op zoek gaat naar gelijkgestemde individuen, die kunnen helpen bij het financieren van dat project (bijvoorbeeld om de druk- of productiekosten te dekken). In ruil daarvoor krijgen ze meestal een vorm van beloning en die beloning varieert van het ene prijsniveau tot het andere. Bovendien maken organisaties met een winstoogmerk ook gebruik van equity crowdfunding. Deze vorm van fondsenwerving lijkt meer op een belegging in aandelen – die ook wel equities worden genoemd – vandaar de naam. Donateurs, die bedrijven door middel van equity crowdfunding financieren, krijgen een aandeel in het bedrijf. Het kan mislukken, in welk geval de belegger zijn investering zou kunnen verliezen of het zou kunnen gedijen, in welk geval de belegger in aanmerking zou kunnen komen voor een rendement op zijn investering.


Non-profitorganisaties & crowdfunding

De crowdfunding-campagne van een non-profitorganisatie is doorgaans aan een specifiek project of een evenement gekoppeld. Stel dat non-profitorganisatie XYZ wil helpen bij de bouw van een nieuw waterzuiveringssysteem in één van de gemeenschappen, die ze bedienen. Net als Amy zet non-profitorganisatie XYZ ook een eigen crowdfunding pagina op, die informatie over het project of het evenement bevat. En net als Amy deelt ook non-profitorganisatie XYZ de campagne via hun social media profielen en e-mailen ze hun huidige donateurs en potentiële klanten over de inzamelingsactie. Als individuen doneren, loopt een thermometer voor fondsenwerving vol (meestal een integraal onderdeel van crowdfunding- en actieplatforms), wat aangeeft hoe dicht de non-profitorganisatie bij hun doel is. Non-profitorganisatie XYZ geeft ook updates en bedankt hun donateurs, wanneer de donaties binnenkomen. Er zijn voor het hosten van crowdfunding-campagnes verschillende grote sites zoals bijvoorbeeld GoFundMe, IndieGoGo of zelfs de Facebook Donations-app. Op crowdfundingsites gaat de inzamelingsactie van jouw non-profitorganisatie vaak samen met tientallen andere campagnes voor verschillende doelen, zodat de donateurs kunnen worden afgeleid.

peer-to-peer fundraising


Wat is peer-to-peer fundraising?

Bij peer-to-peer fundraising worden aanhangers van een goed doel of een non-profitorganisatie betrokken om individueel geld in te zamelen voor het goede doel. Het is een beetje een subcategorie van crowdfunding. In plaats van één crowdfunding-pagina te hebben, waar iedereen doneert, hebben individuele fondsenwervers met peer-to-peer fundraising persoonlijke fondsenwerving pagina’s opgezet om donaties te accepteren en om mensen in hun netwerk te vragen om te doneren. Alle ingezamelde fondsen worden vervolgens ontvangen door de non-profitorganisatie. In tegenstelling tot crowdfunding, dat wordt gebruikt door particulieren, bedrijven en non-profitorganisaties wordt de peer-to-peer fundraising meestal alleen gebruikt door non-profitorganisaties. Deze strategie maakt gebruik van de bestaande netwerken van donateurs. Het moedigt supporters aan om voor donaties contact op te nemen met hun leeftijdsgenoten, vrienden, collega’s en familieleden. Peer-to-peer fundraising is effectief omdat het voortbouwt op relaties, gebruikmaakt van de reeds bestaande donateurs van een non-profitorganisatie en het ook helpt om sociaal bewijs op te bouwen. Als ze worden gedeeld door een vriend of familie, zullen mensen een publicatie eerder vertrouwen. Een peer-to-peer inzamelingsactie is vaak aan een evenement, zoals bijvoorbeeld een walk-a-thon of een marathon gekoppeld.


Dit is hoe een typische peer-to-peer inzamelingsactie werkt:

Non-profit XYZ kiest een project/oorzaak/evenement en identificeert de belangrijkste supporters. Vervolgens wordt er met die supporters contact opgenomen om te kijken of ze willen helpen met geld in te zamelen. Non-profit XYZ traint de geïnteresseerde supporters, hetzij persoonlijk, hetzij door hen een online handleiding te sturen. Vervolgens zetten de fondsenwervers hun eigen individuele fondsenwerving pagina’s op. Fondsenwervers vragen vervolgens donaties aan hun vrienden en familieleden, die via de individuele fondsenwervingspagina van de supporter doneren. Het geld van elke individuele supporter gaat naar de belangrijkste fondsenwervingspagina van de non-profit organisatie XYZ. Non-profitorganisaties hebben meestal hun eigen websites en hosten er peer-to-peer fondsenwervingscampagnes op. Donateurs zullen wanneer ze de website van een non-profitorganisatie bezoeken minder snel worden afgeleid door andere acties. Dit is misschien niet het geval bij een crowdfunding-campagne. Actieplatform fundraising


Crowdfunding versus peer-to-peer fundraising: welke moet ik gebruiken?

Beide fondsenwerving technieken zijn handige manieren om geld in te zamelen. Welke jij echter moet kiezen, hangt grotendeels af van de middelen die voor jouw non-profitorganisatie beschikbaar zijn. Crowdfunding is een eenvoudigere strategie dan peer-to-peer fundraising, aangezien je maar één donatiepagina nodig hebt. Het promoten van die pagina bij jouw donateurs en volgers vereist de grootste investering in tijd en energie. Peer-to-peer fundraising is complexer en vereist meer tijd en planning. Omdat het jouw supporters zijn, die geld voor je zullen inzamelen, moet je ze vinden en trainen. En ze hebben ook voortdurende ondersteuning nodig. Maar aangezien peer-to-peer fundraising exponentieel is – alle individuele campagnes van jouw supporters kabbelen voort en brengen je ook meer donateurs – kan het meer aandacht genereren en ook meer geld opleveren dan een crowdfunding-campagne. Peer-to-peer evenementen vereisen wel meer planning, uitvoeringstijd en directe betrokkenheid van de deelnemers dan crowdfunding-campagnes, maar het resultaat kan dan ook echt ongelooflijk zijn.

Kies voor crowdfunding als je:

  • Een kleine staf hebt;
  • Een groot publiek van betrokken volgers op jouw social media kanalen hebt;
  • Het simpel wilt houden;
  • Niet veel tijd hebt;
  • Een gemiddeld inzameling doel voor een specifiek doel of een specifieke campagne hebt.

Peer-to-peer fundraising is een goede keuze als je:

  • Voldoende medewerkers hebt om jouw fondsenwervers te ondersteunen;
  • Kunt vertrouwen op een basis van loyale supporters en ‘evangelisten’;
  • Voldoende tijd hebt om de campagne te plannen en uit te voeren;
  • Een team hebt dat vertrouwd is met het gebruik van online tools;
  • Trots kunt bogen op uitstekende retentie methoden voor donoren.

Vergeet niet…

Of je nu kiest voor peer-to-peer fundraising of crowdfunding, vergeet de onderstaande gemeenschappelijke punten niet:

  • Doelen: de doelen zullen van organisatie tot organisatie verschillen, maar over het algemeen moeten ze realistisch en haalbaar zijn.
  • Supporters: zoek naar supporters, die regelmatig aan jouw organisatie doneren, aan jouw vrijwilligersdagen deelnemen en jouw evenementen voor fondsenwerving bijwonen. Ze zijn de beste keuze voor peer-to-peer fondsenwervers. Als je besluit om voor crowdfunding te gaan, moet je jouw marketingstrategie duidelijk maken.
  • Branding: zorg ervoor dat je voor crowdfunding een branding site ontwerpt en lanceert. Donateursvertrouwen eerder op een pagina met een officiële branding om hun betalingsinformatie te verwerken. Voor een peer-to-peer fundraising moet je branded materiaal voorbereiden om naar jouw fondsenwervers te sturen.
  • Afbeeldingen en video’s: boeiende foto’s en video’s zullen bezoekers trekken en ze ook op jouw pagina houden.
  • Social media: beide technieken zijn afhankelijk van de verspreiding van social netwerken, dus maak het jouw donateurs gemakkelijk om hun vrienden over jouw campagne te vertellen door vooraf geschreven sjablonen voor social media te gebruiken.
  • Updates: plaats constant updates over de campagne.
  • Bedanken: zodra je jouw inzameling doelen hebt bereikt, is het tijd om jouw donateurs te vieren en te bedanken voor hun bijdragen en jouw supporters voor hun harde werk.

Samenvatting

Overeenkomsten

  1. Beide zijn een vorm van alternatieve financiering.
  2. Ze krijgen allebei een groot aantal (meestal) kleinere donaties in plaats van een paar grotere.
  3. Zowel crowdfunding als peer-to-peer fundraising vereist een gespecialiseerde technologie.

Verschillen

  1. Gewoonlijk worden op één website crowdfunding campagnes gehost. Terwijl bij peer-to-peer fundraising meerdere websites worden gebruikt om te promoten en te delen.
  2. Individuen, bedrijven en non-profitorganisaties kunnen voor crowdfunding kiezen om geld in te zamelen voor een specifiek doel. Non-profitorganisaties en organisaties kiezen voor peer-to-peer fundraising door supporters erbij te betrekken.
  3. Grote crowdfunding platforms bieden het actieplatform om crowdfunding campagnes te voeren. Om peer-to-peer fondsenwerving campagnes te organiseren, gebruiken non-profitorganisaties meestal hun eigen website.
  4. Crowdfunding kan over berichtgeving en merkconsistentie meer controle bieden.

Conclusie

Crowdfunding en peer-to-peer fundraising via actieplatforms zijn beide nuttige fondsenwerving technieken voor non-profitorganisaties. Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar beide kunnen als ze goed worden gedaan resultaten opleveren. Door jouw doelen, middelen en het publiek te evalueren, kun jij beslissen welke het beste actieplatform voor jouw individuele situatie is! Wij hopen dat dit artikel je heeft geholpen om de duidelijke verschillen tussen crowdfunding en peer-to-peer fundraising te laten zien, zodat jij de beste oplossing voor jouw organisatie of doel kunt kiezen en een succesvolle fondsenwervingscampagne via een actieplatform kunt voeren! Als je geïnteresseerd bent in meer tips en bronnen voor non-profitorganisaties, bekijk dan onze non-profit blog.


 

Donatie Crowdfunding Platform in Europa. Whydonate is een wereldwijd fondsenwervingsplatform dat doelen op een efficiënte, relevante en plezierige manier verbindt met donateurs. We proberen het beste internationale fondsenwervingsplatform ter wereld te creëren voor individuen, ngo’s en bedrijven. We doen dit door de nieuwste fondsenwervingsfuncties aan te bieden.

linkedin
LinkedIn
twitter
Twitter
email
Email
link
Website

Meer blogs van Whydonate

Whydonate logo
Menu