fbpx
Een gedeelte van het logo van Whydonate. Alleen het beeldmerk.

Heb jij nog geen ideeën voor Giving Tuesday? Misschien weet je niet helemaal zeker wat Giving Tuesday nou precies is en hoe jouw non-profit ervan kan profiteren?

Giving Tuesday is een wereldwijde beweging om te geven. Duizenden mensen over de hele wereld werken daarvoor deze dag samen, voeren acties uit, doen vrijwilligerswerk of doneren geld of spullen aan goede doelen. En dat alles wordt massaal via de social media gedeeld. #GivingTuesday werd in 2012 opgericht door het team van het Belfer Center for Innovation & Social Impact aan de 92nd Street Y (een cultureel centrum in New York City) en is sindsdien een wereldwijde filantropische beweging geworden.

Giving Tuesday wordt op de dinsdag na Thanksgiving (in de VS) en de alom bekende winkelevenementen Black Friday en Cyber Monday gevierd.

#GivingTuesday valt dit jaar op 3 december. In het algemeen kun je zeggen dat het de aftrap voor het liefdadigheidsseizoen en de traditionele “geefmaand” is.

Giving Tuesday maakt hoofdzakelijk gebruik van de kracht van de social media en de liefdadigheid van mensen over de hele wereld en moedigt hen aan om tijd, talenten en middelen aan dringende lokale en wereldwijde uitdagingen te doneren.

Vorig jaar zag #GivingTuesday een aanzienlijke toename van de donaties, met een groei van $ 177 miljoen aan online donaties in 2016 tot $ 300 miljoen in 2017 – een toename van 69%!

Velen waarderen #GivingTuesday en zien het als een manier om het consumentisme van de feestdagen te kunnen compenseren. En wat is er nou mooier dan tijdens de feestdagen te kunnen geven?GivingTuesdayNL


Is Giving Tuesday iets voor mij?

Verschillende organisaties, van lokale scholen tot grote internationale goede doelen, nemen deel aan #GivingTuesday.

Giving Tuesday is geschikt voor jouw non-profitorganisatie als je in ieder geval bereid bent er tijd in te steken en de benodigde middelen tot je beschikking hebt.


Hoe ziet het fondsenwervingsproces eruit?

Afgezien van de ideeën voor Giving Tuesday hangt het fondsenwervingsproces sterk af van jouw non-profit: de omvang ervan, de beschikbare middelen (personeel, tijd, geld) en de prioriteit, die de campagne krijgt.

Toch zijn er een aantal stappen, die jouw non-profitorganisatie kan volgen om deze #GivingTuesday tot een echt succes te maken.


  1. Maak een goede planning

Als je in augustus of september nog niet bent begonnen, is dit het juiste moment om jouw campagne voor Giving Tuesday te gaan plannen.

  • Bepaal voor jouw fondsenwerving een doel en gebruik hiervoor de SMART-methode.
  • Denk aan jouw doelgroep – wie wil je inspireren om te doneren?
  • Bepaal jouw campagnebericht – overweeg om slechts één bericht voor de hele fondsenwerving aan het einde van het jaar te hebben.
  • Vergroot jouw middelen – tijd, geld, personeel.
  • Denk na over wat tot nu toe voor jouw non-profit heeft gewerkt – overweeg om het nog een keer te gebruiken.
  • Breng in kaart hoe jij jouw publiek wilt inspireren om te doneren.
  • Maak een tijdlijn met activiteiten, inclusief deadlines, verantwoordelijke medewerkers en een lijst van iedereen, die op de hoogte moet worden gehouden.
  • Beslis over de interne communicatiemethoden – de gezamenlijke actie van het team en de communicatie binnen en de organisatie van het team zijn hierbij essentieel.

  1. Bereid je goed voor

“Succes is waar voorbereiding en kansen elkaar ontmoeten.”

De voorbereiding moet, voordat je begint met de fondsenwervende activiteiten, het grootste deel van jouw tijd in beslag nemen.

Zet zorgvuldig je oproep voor de fondsenwerving in elkaar – communiceer duidelijk wat jij met deze Giving Tuesday wilt bereiken en waarom het belangrijk is

In 24 uur willen we €50.000 ophalen om 50 vrouwen de mogelijkheid te geven om naar de universiteit te kunnen gaan.

– Begin met het ontwikkelen van jouw fondsenwervingssite – dit is waar jouw campagne wordt gehost en hoe jij de donaties ontvangt.

– Begin met het ontwikkelen van jouw content – video’s, flyers, blogberichten (alles wat je hebt geïdentificeerd ondersteunt de strategie, die jij tijdens de planning hebt gekozen).

– Identificeer partners uit de gemeenschap, bedrijfssponsors en/of grote donateurs, die kunnen bijdragen aan het promoten en het matchen van donaties.


  1. Promoot

  • Begin minstens 2-3 weken voor #GivingTuesday met het promoten van jouw campagne.
  • Stuur minstens één week voor Giving Tuesday een e-mail naar jouw supporters met een aankondiging van de campagne.
  • Verhoog rond #GivingTuesday de frequentie van de e-mails – verzend minstens één e-mail de dag ervoor en twee e-mails op de dag zelf.
  • Promoot met behulp van content en afbeeldingen, die je al eerder voor dit doel hebt gemaakt, al jouw social mediakanalen.

Dit is het basisproces dat jouw non-profitorganisatie kan volgen om een fondsenwervingscampagne voor Giving Tuesday te voeren. Als je geïnteresseerd bent in meer specifieke ideeën voor Giving Tuesday, lees dan de onderstaande tekst.

Fundraising planning


Ideeën voor Giving Tuesday 

  1. Zorg voor een online fondsenwervingspagina

Misschien wel één van de belangrijkste items van de takenlijst voor Giving Tuesday om af te vinken, want een online fondsenwervingspagina is voor een succesvolle fondsenwerving essentieel. Dit is vooral het geval met Giving Tuesday, dat voornamelijk door de social media en online donaties wordt aangedreven.

Maak een speciale #GivingTuesday fondsenwervings-/donatiepagina. Zorg ervoor dat de pagina responsief is, snel laadt, goed is ontworpen en vooral duidelijk is.

Als een donatiepagina rommelig, moeilijk te navigeren, overweldigend of verwarrend is, mist het zijn eigen doel: het verhogen van de donaties.

Een donateur moet binnen enkele seconden na het laden van jouw donatiepagina jouw donatielink kunnen vinden. Het is verstandig om de link in de bovenste navigatie in de koptekst van de website te plaatsen. Markeer deze knop/link door eventueel een heldere en opvallende kleur te gebruiken.

Niet elke bezoeker bezoekt jouw website met de bedoeling om te doneren. De meeste bezoekers moeten echter worden overtuigd. Een kort, maar verleidelijk en overtuigend ‘waarom’ helpt bij het overtuigen. Jouw donatiepagina moet niet als slechts een formulier voor de betalingsverwerking aanvoelen.

Als je ervoor kiest om één van deze ideeën voor Giving Tuesday te gaan uitwerken, zorg er dan voor dat je dit goed voor elkaar hebt!


  1. Toon de voortgang in real-time

Bij campagnes met een relatief korte duur zoals deze, is het belangrijk om de vooruitgang real-time aan jouw donateurs te tonen. Je kunt dit doen door op jouw donatie-/fondsenwervingspagina een fondsenwerving thermometer weer te geven.

Jouw fondsenwervers zullen dankzij een zichtbare thermometer met de vooruitgang van de donaties, gemotiveerder zijn om geld in te zamelen en jouw donateurs zullen de impact van hun donaties in real-time kunnen bekijken (vooral omdat de thermometer automatisch stijgt wanneer donaties binnenstromen).

De opbrengst van de fondsenwerving via een thermometer weergeven, werkt uitstekend omdat zo het doel en de vooruitgang zichtbaar zijn.

Bovendien geeft het zien van het stijgen van de thermometer door een donatie een gevoel van onmiddellijke voldoening.

Ten slotte is een thermometer voor fondsenwerving ook een manier om sociaal bewijs op te bouwen.


  1. Stel een peer-to-peer fondsenwervingssysteem op

Peer-to-peer fondsenwerving voor Giving Tuesday is een idee met veel potentieel voor fondsenwerving. De beste bron van een organisatie, die helaas niet altijd volledig wordt gebruikt, is de huidige basis van donateurs en andere supporters.

Jouw huidige donateurs- en supportersbestand kunnen helpen om het feit dat jij deelneemt aan #GivingTuesday bekend te maken aan hun netwerken. Ze zijn ook het meest geneigd om op de grote dag te doneren.

Vraag jouw supporters om een persoonlijke fondsenwervingspagina te maken, zodat ze hun familie, vrienden en kennissen kunnen verzamelen en ze kunnen laten doneren voor jouw doel.

Zorg ervoor dat je je fondsenwervers een specifiek doel voor de fondsenwerving geeft – dit zal hen helpen motiveren. Laat ze tot slot niet alleen – ze doen dit tenslotte voor jouw doel! Stuur ze wat tips voor de fondsenwerving of als je de middelen hebt, train ze dan. Volg ze op, moedig ze aan en help ze om momentum te krijgen.Peer to peer fundraising


  1. Gebruik prijsverankering

Verankering is de neiging om het eerste ontvangen stuk informatie te accepteren en erop te vertrouwen voordat er een beslissing wordt genomen. Dat eerste stukje informatie is het anker en zet de toon voor alles wat er volgt.

Tversky en Kahneman rapporteren krachtige verankeringseffecten wanneer mensen moeten kiezen hoeveel zij bijdragen aan een goed doel. In een experiment dat zij in het Exploratorium in San Francisco uitvoerden, werd aan deelnemers over de schade aan het milieu verteld en werd hen gevraagd naar hun bereidheid om een jaarlijkse bijdrage te leveren om 50.000 kust- en zeevogels te redden, die het slachtoffer zijn geworden van de olie die in zee drijft.

  • Sommige bezoekers kregen eerst een verankeringsvraag: “Zou jij bereid zijn om $ 5 te betalen…?” Sommigen werden gevraagd “Zou jij bereid zijn om $ 400 te betalen…?”

  • Degenen die geen anker kregen, waren bereid om gemiddeld $ 64 te betalen.

  • Wanneer het ankerbedrag $ 5 was, was de gemiddelde bijdrage $ 20.

  • Toen het anker $ 400 was, was de gemiddelde bijdrage $ 143.

Dit is de reden waarom het wordt geadviseerd om een specifiek bedrag te vragen op basis van de geschiedenis van het doneren en de capaciteit van die persoon bij het doen van directe fondsenwerving.

Je moet ook in jouw opties voor het donatieformulier een voorgesteld bedrag opgeven. Met de donatieformulieren van Whydonate kun je de voorgestelde bedragen markeren. Merk op dat het gemiddelde donatiebedrag in 2017 € 134 bedroeg (Blackbaud).

De overgrote meerderheid van de top 100 non-profitorganisaties gebruikte een aanpak die 4-5 voorgestelde donaties bevatte, gekoppeld aan de optie om een aangepast bedrag in te voeren. Ongeveer de helft van deze organisaties benadrukte een standaard voorgesteld bedrag (meestal als 2e of de 3e optie).Giving Tuesday NL


  1. Creëer en koester sterke partnerschappen

Giving Tuesday is bedoeld als een gezamenlijke inspanning. Implementeer dit idee van Giving Tuesday en laat het idee van het concurrentievermogen varen.

Giving Tuesday gaat niet alleen over het geld inzamelen voor jouw doel, maar het is ook een tijd om in contact te komen met potentiële en huidige donateurs. Daarnaast is het een geweldige mogelijkheid om in contact te komen met bedrijven, andere non-profitorganisaties en bewegingen in jouw omgeving of in jouw land.

Dit zal jouw zichtbaarheid en jouw bereik helpen te vergroten. Daardoor zullen meer donaties binnenstromen, zullen meer individuen beloven om vrijwilligerswerk te gaan doen en zullen meer mensen op de hoogte zijn van jouw non-profit. Het potentieel dat hier ligt, is echt enorm.

Of je er nu voor kiest om met slechts één of twee organisaties (bedrijven of non-profitorganisaties) te gaan samenwerken of ervoor kiest om deel te nemen aan een grootschalige beweging – partnerschappen zijn belangrijk. Wat je ook kiest om te doen, zorg ervoor dat je:

– Voor de social media dezelfde mediakit en hashtags gebruikt.

– Elkaars campagnes online deelt.

– Contact opneemt met beroemdheden en social media influencers die om jouw zaak geven en vraag hen om er in het openbaar over te praten.

– Neem contact op met de lokale en de nationale media en vraag hen om deze Giving Tuesday mediatijd aan jouw zaak te doneren.

– Ontwikkel boeiende beelden (afbeeldingen en video’s) en deel ze over de hele linie.

– Retweet, deel, vermeld – geef je partners veel liefde!

– Krijg inzicht in de voorwaarden van het partnerschap – beter om verwachtingen te stellen en om mogelijke problemen te voorkomen.

– Doneer zelf op Giving Tuesday aan andere organisaties en geef het goede voorbeeld!

GivingTuesdayNL


  1. Focus op de impact

Donateurs zijn meer dan ooit gericht op impact. Zorg ervoor dat de donateurs in jouw Giving Tuesday campagne weten waar hun geld naartoe gaat. Hoe dat een verschil kan maken? Wees zo specifiek mogelijk. Bekijk deze twee voorbeelden van fondsenwerving:

“Doneer alsjeblieft €10 om het geweld tegen vrouwen in Afrika te helpen voorkomen.” “Met jouw gift van €10 kan één zorgverlener één dag op telefoontjes over huiselijk of seksueel geweld in Kenia reageren. Interventies die gericht zijn op empowerment helpen om geweld tegen vrouwen te voorkomen of te verminderen.”

Hoewel beide oproepen om dezelfde hoeveelheid geld vragen om hetzelfde resultaat te creëren, heeft de tweede een veel duidelijkere aantrekkingskracht. De tweede geeft duidelijk een actieplan met een resulterend resultaat – de impact is zichtbaar.


  1. Verhalen vertellen en video

Giving Tuesday is enorm groot geworden! Hoewel het heel goed mogelijk is om je fondsenwervingsdoelen voor Giving Tuesday te bereiken, is die tijd van het jaar ook wel heel erg druk.

Mensen worden constant gebombardeerd door fondsenwervende oproepen en veel organisaties strijden om hun aandacht. In dat soort lawaai is het belangrijk om op te vallen en een manier te vinden om het hart van de donateurs te veroveren.

Eén van de beste manieren om dat te kunnen doen, is door verhalen te vertellen.

Onze hersenen zijn geprogrammeerd om verhalen te onthouden en ze aantrekkelijk te vinden. Verhalen zorgen voor emotionele verbinding. Om de kracht van het vertellen van verhalen goed te benutten, kun je:

7.1. Een video maken

Video’s zijn een steeds populairdere manier om impactverhalen te vertellen. Video is de manier om in 2018 meer geld in te zamelen en jouw bereik te vergroten. Social video genereert 1200% meer shares dan tekst en afbeeldingen samen.

Kijkers onthouden 95% van een bericht wanneer ze het in een video bekijken en dit is maar 10% wanneer ze het in een tekst lezen. Een video kan karakters en situaties weergeven op een manier, dat een tekst nooit zal kunnen en is veel dynamischer dan stilstaande beelden. Bekijk als voorbeeld deze video van World Vision eens.

7.2. Een positief bericht maken

Non-profitorganisaties nemen soms om schuldgevoel op te roepen hun toevlucht tot negatieve berichten. Onderzoek wijst echter uit dat negatieve berichten niet leiden tot donaties. Dit wil niet zeggen dat je niet over moeilijke dingen moet praten; er bestaan veel non-profitorganisaties die met zeer negatieve omstandigheden om moeten gaan. Het gaat erom om jouw verhaal op een positieve manier te kaderen.

7.3. 2-3 kernboodschappen over jouw organisatie kiezen

Misschien wil je graag voor een volledig communicatieplan meer toevoegen, maar voor Giving Tuesday is 2-3 echt voldoende. Denk aan je ‘waarom’ en niet aan je ‘wat’.

7.4. Karakters kiezen

Mensen leven met mensen mee. Het hebben van herkenbare karakters is essentieel omdat ze de problemen, die jouw organisatie aanpakt, naar een persoonlijk niveau brengen. Het kan voor de gewone persoon moeilijk zijn om zich te verhouden tot grote sociale kwesties zoals armoede of honger.


  1. Ga voluit op social media of begin er niet aan 

Dit idee voor Giving Tuesday is echt een must. Giving Tuesday wordt sterk gedreven door shares en vermeldingen op de social media. De meeste fondsenwerving wordt online gedaan en de beweging is afhankelijk van zware online campagnes en peer-to-peer fondsenwerving.

Hier zijn enkele dingen, die je kunt doen, om het beste uit de social media te halen:

  • Maak gebruik van de digitale nerds door ze te mobiliseren om #unselfies te delen. Een #unselfie is gewoon een zelfportret waar iemand op een stuk papier over de zaak, die ze ondersteunen, schrijft met de hashtag #unselfie en vervolgens een foto ervan op de social media plaatst.
  • Brand jouw social media accounts. Voorzie jouw profielafbeelding met het logo van #GivingTuesday. Pas ook je omslagfoto met #GivingTuesday aan.
  • Neem de hele dag contact op met jouw platforms om opnieuw te tweeten en de berichten van jouw supporters over jouw campagne te delen.
  • Deel jouw eigen content (video’s, afbeeldingen, blogberichten) op de social media.
  • Noem en bedank degenen die jouw berichten hebben gedeeld, vooral de donateurs die gedurende de dag donaties hebben gedaan. Reageer onmiddellijk op opmerkingen, die je online ontvangt.
  • Ga live op Instagram en Facebook en communiceer met jouw donateurs of laat zien wat er allemaal achter de schermen op jouw kantoor gebeurt.
  • Gebruik Thunderclap en word creatief met jouw berichten.
  • Jouw berichten moeten een link naar jouw campagne- of donatiepagina bevatten. Deze link moet gebruikers rechtstreeks naar jouw donatiepagina leiden.

Giving Tuesday Social Media


  1. Promoot een maandelijks donatieprogramma

Nu lijkt dit misschien geen echt idee voor Giving Tuesday, maar #GivingTuesday is de perfecte tijd om jouw terugkerende of maandelijkse schenkingsprogramma te lanceren of te promoten.

Wanneer een donateur een terugkerende donatie opzet, kiest hij ervoor om regelmatig een vooraf bepaald bedrag te doneren. Veel mensen doneren graag maandelijks, tweemaandelijks of jaarlijks, maar ze kunnen natuurlijk zo vaak als ze willen doneren. Maandelijks doneren is waarschijnlijk de meest voorkomende vorm van periodiek doneren.

Geweldige maandelijkse donatieprogramma’s hebben een veel hoger rendement op de investering dan eenmalige donatieprogramma’s. De gemiddelde periodieke donateur geeft in één jaar 42% meer dan degenen die eenmalige donaties geven. Maandelijkse donateurs hebben ook een grotere levenslange opbrengst per donateur.

Ten slotte geeft 52% van de millennials vaker een maandelijkse donatie dan één grote eenmalige gift. Ze geven de voorkeur aan de mogelijkheid om hun steun te tonen zonder een enorme financiële verplichting en doneren een klein bedrag aan een doel waarom ze geven, dat ze nauwelijks in hun portemonnee zullen voelen.

Een maandelijks donatieprogramma is de meest effectieve en gemakkelijke manier om de donateurs van Giving Tuesday buiten de 24-uurs buzz van de social media te behouden.


  1. Vergeet niet om het op te volgen

Na #GivingTuesday kan het gemakkelijk zijn om het nazorgtraject voor de donateurs/supporters te vergeten. Deze stap is echter wel essentieel voor het behoud van een goede reputatie en een goede relatie met jouw donateurs en supporters. Na GivingTuesday:

  • Moet je een blogpost schrijven met een samenvatting van het succes van jouw Giving Tuesday.
  • Moet je de dag erna overal op jouw social media bedankjes plaatsen.
  • Moet je een e-mail aan de donateurs sturen om hen te bedanken voor hun donaties.
  • Moet je superfans vragen om voor het volgende jaar ambassadeurs te worden.
  • Moet je een e-mail sturen naar degenen die niet hebben gedoneerd en hen laten weten dat je de campagne met nog een week verlengt.
  • Moet je #GivingTuesday op jouw website bijwerken met een “Save the Date” voor 2019 met een e-mail opt-in.

Conclusie

#GivingTuesday is voor non-profitorganisaties over de hele wereld een geweldige kans om de broodnodige fondsen voor hun waardevolle doelen te werven.

GivingTuesday is een goed moment om in contact te komen met je donateurs, partnerschappen aan te gaan, je financiën een boost te geven en nieuwe ideeën voor fondsenwerving uit te proberen, zonder je er een heel jaar aan te hoeven binden! Organiseer een fysiek evenement, zoek een bedrijfspartner die bij de donaties past of maak een cartoon – wat het ook is dat je creatieve sappen laat stromen!

Vergeet niet om #GivingTuesday.org te bezoeken, dat rijk is aan bronnen, resultaten van voorgaande jaren, casestudy’s en meer. Hun toolkit bevat ideeën, logo’s en branding materialen, video’s en meer.

Bekijk Whydonate indien je een betrouwbaar en efficiënt donatiesysteem wil gebruiken, dat ervoor zorgt dat jij jouw donaties op Giving Tuesday ontvangt en beheert!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu
Top