Whydonate logo

Geld inzamelen voor iemand anders? Zo doe je dat!

geld inzamelen voor iemand anders

Geld inzamelen voor iemand anders: Het zijn vaak die mensen waar je het niet van verwacht, die dieper in de problemen blijken te zitten dan je dacht. Ze staan altijd klaar voor iedereen en je hoort ze eigenlijk nooit klagen. Waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat ze dan als zeurkous worden bestempeld, of omdat ze denken dat klagen ze niets brengt. Zou het niet geweldig zijn als we dat soort mensen met z’n allen een handje helpen? Dus zamel eens geld in voor iemand anders, iemand die het echt verdient!

1. Wees openhartig

Wacht een geschikt moment af om jouw voornemen met die ander te bespreken. Het is natuurlijk niet netjes als ze er via via achter komen dat jij hun problemen met heel Nederland deelt. Als je advies nodig hebt over de praktische uitvoering van zo’n actie kan je prima terecht bij de mensen van Whydonate.nl. Die kunnen je precies vertellen hoe je het beste een actie voor een derde kunt initiëren en uitvoeren.

2. Belangrijke factoren bij het Geld inzamelen voor iemand anders

Het succes van een geld inzamelen voor iemand anders is afhankelijk van een groot aantal factoren.

Een aantal voorbeelden:

  • Een actie met een doel waar anderen ook in geloven;
  • Een goed verhaal;
  • Een crowdfunding platform waar veel bezoekers komen;
  • Alle vrienden en kennissen op de hoogte stellen;
  • Niet vergeten om ook de social media in te schakelen.

3. Waarom lukt de ene geld ophaalactie wel en de andere niet?

Kijk, als het gaat om donaties ophalen om riant op vakantie te kunnen gaan, of omdat er geen geld is voor een binnenhuisarchitect om de woonkamer te stylen, dan kan je op je klompen aanvoelen dat die actie geen succes zal boeken. Dat is dan dus verspilde moeite.

Maar, stel je wilt geld inzamelen voor iemand anders voor een ongeneeslijk zieke man die zijn kleinkind in America nog één keer wil zien, dan is dat een ander verhaal. Dan is de kans groot dat de crowd het met je eens is en dat de actie een succes zal zijn.

4. Een goed verhaal schrijven

Vaak ligt het er ook een beetje aan hoe het verhaal achter de actie gebracht wordt. Natuurlijk is het moeilijk om privé zaken met volslagen vreemden te delen. Helemaal als die ‘privé zaken’ ook nog eens van een ander zijn.

Je hebt dan al snel de neiging om af te gaan wegen wat ‘ze’ wel en niet hoeven te weten. In de praktijk blijkt, dat je dat beter niet kan doen. De crowd is doorgaans welwillend. Het zijn allemaal mensen zoals jij en ik. Gek toch, dat we daar soms helemaal niet aan denken.

5. Ga van jezelf uit

Je kunt dus beter altijd van jezelf uitgaan:

  • Schrijf het verhaal en leg uit waarvoor en voor wie je geld wilt inzamelen en waarom ze dat zelf niet doen.
  • Print het verhaal uit en lees het dan door alsof iemand anders het heeft geschreven.
  • Vervolgens voeg je die informatie aan je verhaal toe, die jou over de streep zou halen om over te gaan tot een leuke donatie.

Hoogstwaarschijnlijk heb je nu een heel ander verhaal op papier staan! Eentje die de naakte waarheid bevat. Met gevoel en zonder valse schaamte.

6. Het geheim van het succes van crowdfunding

In tegenstelling tot wat wij vaak denken over ‘andere mensen’, verschillen we onderling niet zoveel van elkaar. In wezen hebben we allemaal het beste voor met de ander. Of we die nu kennen of niet. Maar dan willen we wel het hele verhaal horen, zonder censuur! Wees dus openhartig en eerlijk en vertel het volledige verhaal. Dit is niet altijd makkelijk, maar het helpt wel enorm voor het succes van de geldinzamelactie!

Meer blogs van Whydonate

Online Geld inzamelen - Whydonate

20 Simpele maar krachtige Online Geldinzamelactie Ideeën

Het komt maar zelden voor dat een hele samenleving gedwongen wordt om buiten de kaders te gaan denken, maar de huidige pandemie heeft dat wel veroorzaakt. Bedrijven van allerlei soorten en maten hebben hun bedrijfsmodel moeten aanpassen en dit geldt…
Lees meer

8 Fondsenwerving trends voor goede doelen in 2021

Sinds 2010 zijn fondsenwerving trends snel veranderd. Veel veranderingen vonden plaats door de opkomst van technologie en de groeiende impact van het internet. Anderen veranderingen houden rechtstreeks verband met de culturele en maatschappelijke verschuivingen. De non-profit / doneer industrie is…
Lees meer
Doneren als bedrijf

Doneren als bedrijf: 4 vormen van ‘Schenken als Bedrijf’

Hoewel jouw organisatie zeker bekend is met het proces van het verkrijgen van donaties van individuele supporters, ben je misschien nog niet zo goed thuis in de manieren waarop jouw non-profitorganisatie bijdragen van grotere entiteiten, van kleine bedrijven tot multinationale…
Lees meer
Giving Tuesday Whydonate

Giving Tuesday 2020: de complete toolkit voor non-profitorganisaties

Giving Tuesday, dat in 2012 werd opgericht, is een wereldwijde dag van goed doen, vrijgevigheid en solidariteit om de non-profitorganisaties in de gemeenschap te ondersteunen. Het is uitgegroeid van een eenvoudig concept tot een jaarlijks wereldwijde feestelijke dag, waaraan miljoenen…
Lees meer

Het Stappenplan om een Stichting op te richten

Het starten van een non-profit organisatie of een stichting oprichten, zal in geen geval een gemakkelijke taak zijn. Net als bij zoveel andere zaken, die de moeite waard zijn, vereist het starten van een non-profitorganisatie of een stichting beginnen kritisch…
Lees meer
Whydonate logo
Menu