fbpx
Een gedeelte van het logo van Whydonate. Alleen het beeldmerk.
Fondsenwerving trends

8 Fondsenwerving trends voor goede doelen in 2019

Sinds 2010 zijn fondsenwervingstrends snel veranderd. Veel veranderingen vonden plaats door de opkomst van technologie en de groeiende impact van het internet. Anderen veranderingen houden rechtstreeks verband met de culturele en maatschappelijke verschuivingen.

De non-profit / doneer industrie is voortdurend aan het evolueren. Grote non-profitorganisaties streamen live vanuit hun kantoor en voegen GIF’s toe aan hun Instagram-verhalen, vaste telefoonlijnen zijn er niet meer, donoren geven met hun telefoon via Android Pay terwijl ze met de trein naar hun werk rijden, en organisaties worden gevraagd naar bewijs van hun impact via Facebook Messenger. En de snelheid waarmee dit gebeurt, is verbluffend.

Het lijkt erop dat non-profitorganisaties niet allemaal gereed zijn ​voor deze snelle en onvoorspelbare veranderingen.

In 2019 is het belangrijk dat je een duidelijk fondsenwervingsplan hebt en op de hoogte bent van de mogelijkheden.

Door vooruit te denken en op de hoogte te blijven van de trends om je heen, is je non-profitorganisatie klaar voor 2019.

De 8 belangrijkste fondsenwervingsstrends van 2019 die impact hebben op non-profitorganisaties:

Fondsenwerving Trend #1: Let op de Generatie Z

De wereld praat al jaren over millennials. Hoewel non-profitorganisaties millennials moeten blijven horen, aangezien ze nu eenmaal het grootste deel van de huidige donateurs zijn, is het nu tijd om de generatie Z te gaan onderzoeken.

Het gaat om de mensen geboren na 1996, ze vormen naar schatting 27 procent van de bevolking.

Ze worden soms ook ‘iGen’ genoemd, een term die de digitaal bekwame groep van deze generatie aanduidt. Gen Z is goed voor een kwart van de bevolking en zal in 2020 goed zijn voor 40% van alle consumenten. Inzicht in deze groep zal van cruciaal belang zijn om te slagen in 2019 en het komende decennium.

Het Global Trends in Giving Report 2017 meldde dat Gen Z-leden geïnteresseerd zijn in het geven aan veel verschillende goede doelen. De best scorende categorieën zijn onder meer jeugd, dieren en humanitaire hulp. Gen Z-leden zijn begaan met een goed doel en bereid om als vrijwilliger te helpen.

Ondanks dat het grootste deel van Gen Z nog niet actief is op de arbeidsmarkt, zijn ze zeer gemotiveerd om ‘goed’ te doen en terug te geven. Wees authentiek – echter de digitaal bekwame groep van Gen Z kan snel bepalen of een organisatie oprecht is.

Wat kan je doen?

  • Wees kort en krachtig: Deze generatie groeit op met toegang tot een ongelooflijk grote hoeveelheid informatie, waarvan veel niet relevant is voor hun leven. Om te overleven leren ze hoe ze snel informatie kunnen filteren en sorteren. Ze zijn ook bedreven in het blokkeren van marketing geluiden. Om hun aandacht te winnen, geef je ze een boeiende en directe ervaring met korte en krachtige berichten.
  • Mobiel mobiel mobiel: Gen Z is de eerste generatie die alleen mobiel is. Leden van Gen Z brengen veel tijd door op hun telefoon en geven er de voorkeur aan alle online activiteiten op die manier uit te voeren. Jouw website en donatiepagina moeten beide zijn geoptimaliseerd voor mobiel.
  • Visuals zijn belangrijk. Gen Z besteedt veel tijd aan visual-gebaseerde platforms zoals Instagram. Wanneer je probeert te communiceren met Gen Z, is het belangrijk om deze platforms na te bootsen en authentieke beelden te maken en gebruiken. Naast foto’s en video’s, zijn infographics ook een geweldig hulpmiddel om gegevens op een visuele en begrijpelijke manier door te geven. Gebruik visuals om boeiende verhalen te vertellen.

Generatie Y

Fondsenwerving Trend #2: Van generalisatie naar hyper-personalisatie

Steeds vaker verwachten donateurs een hyper-gepersonaliseerde en op maat gemaakte aanpak. Tech reuzen zoals Netflix en Amazon gebruiken geavanceerde nieuwe technologieën om aanbevelingen te doen tijdens het browsen op hun sites. Netflix heeft zelfs gedeeld hoe ze niet alleen de geïndividualiseerde weergavegeschiedenis gebruiken, maar ook statische beelden van films gebruiken om verschillende omslagafbeeldingen weer te geven aan verschillende gebruikers om een ​​beroep te doen op de meest uiteenlopende smaken.

Het lijkt erop dat we als samenleving ook dit niveau van verfijning verwachten in onze interacties met de rest van de wereld. In 2019 zal deze verwachting in toenemende mate ook voor goede doelen gelden.

Het is niet langer genoeg om één generieke marketingstrategie te gebruiken voor een gevarieerde groep donateurs.

Volgens de Trends In Personalization van 2017 denkt 96% van de respondenten dat personalisatie bijdraagt ​​aan het opbouwen van klantrelaties, terwijl slechts 45% het ermee eens was dat marketeers personalisatie goed toepassen. Het is belangrijker dan ooit om een ​​beroep te doen op verschillende demografische groepen in de samenleving.

Wat kan je doen?

  • Maak de “vraag” persoonlijk. Stel geen donatie van €50 voor aan een potentiële donateur die miljoenen kan doneren. Doe onderzoek voordat je een vraag stelt, vooral als je potentiële donateurs individueel benadert.
  • Besteed aandacht aan de donatiepagina. Leer je publiek kennen voordat je persoonlijke berichten verstuurd. Kies projecten en formuleringen waarvan je al weet dat ze het best zullen passen bij het donateursbestand.
  • Personaliseer je berichtgeving: Wanneer je communiceert met diverse donateurs, online of offline, specialiseer dan de berichtgeving. Houd rekening met generatieverschillen en andere demografische gegevens

Fondsenwerving Trend #3: E-mail is niet dood

E-mail is niet dood, integendeel zelfs.

In 2017 waren er wereldwijd 3,7 miljard e-mailgebruikers. Dit aantal zal in 2021 uitgroeien tot 4,1 miljard gebruikers.

E-mail heeft een gemiddelde ROI (Return On Investment) van 122% – meer dan 4x hoger dan andere marketingmethodes, waaronder sociale media, direct mail en zoekadvertenties.

Uit een studie bleek dat e-mail goed is voor 26% van de online inkomsten en dat het aantal in de nabije toekomst naar verwachting zal stijgen. Hoewel slechts 6% van de donoren in 2012 bereid was om via e-mail te doneren, steeg dat aantal tot 28% in 2018.

Uiteraard is de manier waarop e-mails eruit zien door de jaren heen voortdurend veranderd. E-mails van vandaag zijn bijvoorbeeld veel visueler dan voorheen.

Er is ook aangetoond dat, hoewel steeds meer mensen sociale media gebruiken en meer uren op hun apparaten besteden, de tegenovergestelde trend zich ook in de afgelopen jaren heeft voorgedaan. Er is een terugslag geweest tegen sociale media die zich stilletjes onder de jongeren bevond.

Een onderzoek in 2017 onder Britse schoolkinderen wees uit dat 63% blij zou zijn als sociale media nooit waren uitgevonden.

Jongeren noemen redenen als verspilde tijd, ‘valse’ presentatie van het leven, stress en druk om perfect te zijn, verlangen om zinvolle, real-life connecties te maken – als redenen waarom ze het gebruik van sociale media beperken .

Nog een reden waarom e-mail niet dood is: E-mails zijn niet zo storend als sociale media en zijn gemakkelijker te controleren. E-mail is de manier om die jongeren te bereiken die een pauze nemen van sociale media. Bovendien zijn e-mails kosteneffectief en eenvoudig te maken.

Wat kan je doen?

  • Zorg ervoor dat uw e-mailmarketingstrategie van topkwaliteit is. Segmenteer uw doelgroep op basis van demografische gegevens, gewenste communicatiefrequentie enz. Krijg duidelijk inzicht in wat u probeert te bereiken via uw e-mails (bijvoorbeeld het verhogen van het aantal maandelijkse donateurs).
  • Besteed aandacht aan de e-mails. De e-mails moeten een duidelijke call to action bevatten, met een uitnodigende onderwerpregel en op het juiste moment worden verzonden. Hoewel hoogwaardige beelden essentieel zijn, overbelast de e-mail niet met visuals. Eenvoud werkt. Analyseer de gegevens grondig, zoals het percentage geopende emails, CTR (Click Trough Rate) en afmeldingen.
  • Pas ‘Story Stelling’ toe. Verhalen zijn een van de krachtigste tools die je tot je beschikking hebt. Ze overtuigen mensen om te doneren en hen te laten deelnemen, zoals geen enkele andere methode dit doet. Gebruik de e-mails om verhalen over impact te delen.

Email fundraising

Fondsenwerving Trend #4: De groei van zakelijke donaties

Bedrijfssponsoring is een betaling door een bedrijf aan een non-profitorganisatie ter bevordering van de non-profitorganisatie zijn activiteiten, programma’s of evenementen.

In de afgelopen jaren zijn bedrijven en hun filantropische afdelingen begonnen meer te investeren in initiatieven die maatschappelijk en milieuverantwoord zijn. Dit werd grotendeels aangedreven door de opkomst van de bewuste consument, maar ook bewuste werknemers. Onderzoek heeft keer op keer bevestigd dat er een positieve relatie bestaat tussen hoe medewerkers de sociale bijdragen van hun bedrijf aan de gemeenschap ervaren en de betrokkenheid van medewerkers bij hun werk.

Een studie uit 2016 van Cone Communications bracht aan het licht dat 58% van de bevolking de sociale- en milieuverplichtingen van een bedrijf meeneemt bij de beslissing waar te werken.

Wanneer je samenwerkt met een bedrijf, zal jouw non-profitorganisatie niet alleen een donatie ontvangen, maar ook een nieuw publiek bereiken. Deze nieuwe groep zou kunnen leiden tot nieuwe donateurs en vrijwilligers.

Wat kan je doen?

  • Bied donatie matching programma’s aan: Bedrijven bieden vaak donatie matching programma’s aan hun medewerkers aan. Wanneer een werknemer een donatie doet, vragen ze hun werkgever ook een donatie te doen aan dezelfde non-profitorganisatie. De gift van de werkgever is de “matchende donatie”.
  • Bedrijfssponsoring en partnerships: Voordat je samenwerkt met een organisatie met winstoogmerk, moet je nadenken over jouw doelgroep en hoe zij het nieuws over de samenwerking zullen ontvangen. Doe onderzoek en zorg dat de waarden van het bedrijf overeenkomen met die van jouw organisatie. Bereid een sponsorvoorstel voor en begin met het benaderen van potentiële sponsors!
  • Biedt vrijwilligerswerk aan: Monetaire donaties zijn niet de enige manier om te geven. Meer en meer bedrijven staan ​​hun werknemers toe en moedigen hen aan om tijd vrij te maken binnen en buiten het werk om vrijwilligerswerk te doen.

Zakelijke donatie

Fondsenwerving Trend #5: Maandelijks doneren loont

Wanneer een donateur een periodieke donatie donatie opzet, kiezen ze ervoor om op regelmatige basis een vooraf bepaald bedrag te geven. Veel mensen geven graag maandelijks (de meest voorkomende vorm), per kwartaal of jaarlijks.

Periodiek doneren kan een enorm positief effect hebben op de financiële duurzaamheid van uw non-profitorganisatie op lange termijn. Het zorgt voor een gestage stroom van inkomsten, waardoor er meer ruimte is voor uw non-profitorganisatie om zich te concentreren op groei en innovatie. Periodieke donateurs zijn dan ook meer betrokken, geven meer en blijven lang aan uw organisatie gebonden.

De meeste non-profitorganisaties worstelen echter nog steeds met het vinden van periodieke donateurs of het converteren van eenmalige donateurs naar periodieke donateurs.

Daarnaast wordt het steeds belangrijker om zoveel mogelijk verschillende betaalmogelijkheden aan uw donateurs aan te bieden. Dit is een van de voordelen van een online donatiesysteem.

Wat kan je doen?

  • Gebruik een online donatiesysteem zoals Whydonate. Whydonate is een krachtig en efficiënt donatiebeheersysteem dat specifiek is geoptimaliseerd voor terugkerende donaties. Het maakt het opbouwen van je eigen donatiepagina’s heel gemakkelijk en biedt een aantal andere functies en voordelen.
  • Promoot je donateurs programma voor terugkerende donaties. Link bijvoorbeeld naar je terugkerende donatieprogramma in je e-mailnieuwsbrieven, socialemediaposts en plaats een prominente link naar uw terugkerende donatieprogramma op je website.
  • Communiceer met je donateurs via e-mail en sociale media. Overweeg om je eenmalige donateurs te verrassen met kleine cadeaus. Ontwerp krachtige campagnes voor sociale media die de waarde van terugkerende donaties duidelijk maken door de impact die ze hebben te laten zien.

Fondsenwerving Trend #6: Het draait allemaal om communities

In de non-profit wereld is er veel aandacht geweest voor community-geleide en community-driven ontwikkeling. Deze ontwikkelingen omvatten een community die samenwerkt aan een gedeelde visie om te leren van lokale acties om sociale verandering te bereiken.

Evenzo is er veel aandacht geweest voor community-driven fondsenwerving. Veel non-profitorganisaties hebben al onderzoek gedaan naar peer-to-peer fondsenwerving.

Terwijl er bij crowdfunding (een andere populaire fondsenwervingsstrategie) één bestemmingspagina gebruikt wordt om donaties van een groot aantal mensen te verzamelen, nodigt peer-to-peer fondsenwerving donateurs en supporters uit om namens jou fondsen te werven. Met fondsenwerving via peer-to-peer hebben fondsenwervers vaak hun eigen donatiepagina’s. Peer-to-peer fondsenwerving heeft nog een ander krachtig voordeel: sociaal bewijs .

Sociaal bewijs is een krachtig psychologisch en sociaal fenomeen waarbij mensen de acties van anderen overnemen in een poging correct gedrag in een bepaalde situatie te vertonen. In essentie betekent dit dat mensen doen wat ze anderen zien doen.

Er is veel meer behoefte naar echt menselijk contact in plaats van marketingruis. Dit verlangen naar menselijk contact maakt de weg vrij voor een nieuwe manier van fondsenwerving.

Wat kan je doen?

  • Begin met peer-to-peer fondsenwerving. Mobiliseer uw donateurs en donateurs in een peer-to-peer-campagne voor fondsenwerving door duidelijk de voordelen ervan te verklaren en door veel steun en aanmoediging te bieden. Maak fondsenwervingsmateriaal beschikbaar en gemakkelijk toegankelijk voor uw fondsenwervers.
  • Bied wat extra’s: Bied rondleidingen in uw kantoren of projectlocaties aan. Organiseer evenementen waar uw donateurs en begunstigden elkaar ontmoeten.
  • Bouw een community. Creëer een sterk merk waar anderen deel van willen uitmaken. Bied leidende posities of andere beloningen aan de meest actieve vrijwilligers en donoren. Moedig uw donateurs en supporters aan om een ​​actieve rol te spelen bij het bereiken van de missie en visie van de organisatie.

Fondsenwerving Trend #7: Kunstmatige intelligentie is in opkomst

In Accenture’s 2018 Technology Vision, zeiden vier van de vijf leidinggevenden (81 procent) dat ze binnen de komende twee jaar geloven dat AI naast de mens in hun organisatie zal werken, als een medewerker of een adviseur.

AI (Artificial Intelligence) verwijst in grote lijnen naar programma’s, computers en machines die ‘intelligente’ taken uitvoeren. Deze omvatten planning, leren, redeneren, probleemoplossing, kennisrepresentatie, perceptie, beweging en manipulatie en, in mindere mate, sociale intelligentie en creativiteit.

Een van de eenvoudigste toepassingen van AI zijn chatbots. Chatbots zijn services die soms gebruik maken van kunstmatige intelligentie, waarmee u communiceert via een chat-interface. Ze maken gebruik van berichtenservices zoals Messenger, Slack, Telegram en andere chat services.

Sieradenmerk Lokai en non-profitorganisatie Charity Water gebruikte een chatbot Yeshi, om meer bewustzijn te creëren voor de watercrisis in Ethiopië. De chatbot vertelt een verhaal, maar accepteert ook donaties. Chatbots kunnen 24/7 gepersonaliseerde boodschappen leveren aan potentiële donateurs.

In 2019 is er veel potentieel in mens-machine-samenwerking.

Kunstmatige intelligentie kan non-profitorganisaties helpen meer gegevens te verzamelen en deze beter te gebruiken om hun missies te bereiken en maatschappelijke problemen op te lossen. Zo kan een non-profitorganisatie die jongeren helpt die zichzelf willen schaden AI gebruiken om de inhoud op sociale media te labelen om te zien welke jongeren mogelijk gevaar lopen. Daartoe heeft de service van Crisis Text Line geleerd dat de term ‘ibuprofen’ 16 maal meer kans heeft om de noodzaak van noodhulp te voorspellen dan het woord ‘zelfmoord’.

AI kan ook worden gebruikt om uw programma’s en services drastisch te verbeteren. Bijvoorbeeld, CollegeForward gebruikt machinaal leren om coachingmethoden te identificeren om middelbare scholieren voor te bereiden op de universiteit.

Ook al staat AI nog in de kinderschoenen, veel non-profitorganisaties zijn al getuige van de krachtige implicaties als het gaat om hun impact. Dit is het moment om AI te verkennen.

Wat kan je doen?

  • Overweeg een chatbot te maken. Facebook message apps groeien snel. Facebook Messenger wordt bijvoorbeeld elke maand gebruikt door meer dan 1 miljard mensen en groeit sneller dan Facebook zelf. Dit biedt een grote kans voor uw non-profitorganisatie. Uw chatbot kan omgaan met donaties, ledenregistratie en informatie geven over de projecten.
  • Personaliseer de communicatie met (potentiële) donateurs. AI kan customer journeys verzorgen door deze te personaliseren met op maat gemaakte, persoonlijke berichten op basis van realtime gebeurtenissen. Deze gepersonaliseerde berichten die op zeer specifieke momenten aan donateurs worden getoond, kunnen een veel grotere impact hebben.
  • Gebruik AI om een ​​data-expert te worden. Slim gebruik van gegevens kan het maximale halen uit datgene wat mogelijk is. Zo kan AI je bijvoorbeeld helpen bij het analyseren van gegevens om te voorspellen hoe groot de kans is dat een potentiële donateur een groot geschenk kan geven. Zo kan er worden gekeken naar de geschiedenis van het geven en aanmelden, het bijwonen van evenementen, relaties, en zelfs gegevens van hulpmiddelen voor het screenen van rijkdom.

artificial intelligence

Fondsenwerving Trend #8: Transparantie omtrent impact is belangrijk

Donateurs willen weten waaraan hun geld wordt besteed. Er is dan ook veel momentum rondom de transparantie van de impact van de donatie.

Het controleren van deze impact door donateurs zal in 2019 een belangrijke trend worden binnen de fondsenwerving. Het zal bepalen of mensen wel of niet bijdragen aan een doel. Donateurs – vooral millennials – willen meer persoonlijke betrokkenheid bij de doelen die zij ondersteunen. Veel donateurs beschikken tegenwoordig over tal van vaardigheden en middelen om het bestuursbeleid en de sociale impact van een non-profitorganisatie te onderzoeken. En ze zijn niet te lui om dat te doen.

Om aan deze behoefte te voldoen en op deze trend te reageren, kun je een “Impact” -pagina op je website plaatsen waarop je duidelijk de sociale impact laat zien. Natuurlijk, om dat te doen, moet je eerst je impact meten. Als jouw non-profitorganisatie de impact nog niet meet, moet dat de eerste stap zijn. Veel non-profitorganisaties produceren reeds impactrapporten of nemen de impactrapportage op in hun jaarverslag. Er zijn ook andere creatieve manieren om transparant te zijn naar je donateurs en supporters. Bijvoorbeeld, ‘Charity: Water’, zij brachten elk van hun voltooide projecten op Google Maps in kaart met GPS-coördinaten, foto’s en informatie over de gemeenschap die werd bediend. Op die manier kunnen hun supporters precies zien waar ze werken en hoeveel mensen schoon water hebben ontvangen.

Wat kan je doen?

  • Nodig uw donateurs uit om uw project locatie te bezoeken en laat hen uit direct zien hoe hun donatie het leven van de begunstigden veranderde.
  • Ontdek live streaming. Live-streaming is een van de meest directe en authentieke tactieken die je kunt gebruiken om de transparantie van uw organisatie te vergroten. Raw-beeldmateriaal is vaak het krachtigst, dus bereid je voor op het onverwachte door altijd je mobiele telefoon bij de hand te hebben.
  • Gebruik infographics. Infographics helpen je om over complexe ideeën te praten met je publiek. Ze zijn een efficiënte manier om te laten zien hoe jouw organisatie de donaties gebruikt. Infographics kunnen ook helpen om een ​​breder publiek aan te trekken, omdat ze gemakkelijk kunnen worden gedeeld en geliked door volgers.

Conclusie

Voor non-profitorganisaties is het belangrijk om een ​​stap terug te doen en te begrijpen hoe deze fondsenwervende trends de doelen van hun organisatie van 2019 gaan verwezenlijken.

Vooruitdenkende organisaties blijven zich bewust van de wereld om hen heen en leren constant. Leren en bewustzijn zijn essentieel voor de manier waarop non-profitorganisaties diensten kunnen leveren en hun missies kunnen volbrengen.

Organisaties die dat niet doen, falen – en dit is de harde waarheid. Alleen die non-profitorganisaties en organisaties die voortdurend leren en zich aanpassen, kunnen overleven en bloeien.

We hopen dat ons artikel je heeft geholpen meer te weten te komen over de grootste en belangrijkste fondsenwervende trends in 2019. We hopen ook dat je deze inzichten verder kunt brengen en toepassen op je dagelijkse activiteiten.

We hebben hier slechts het puntje van de ijsberg besproken, dus we moedigen je aan om vooral ook zelf op onderzoek uit te gaan.

Kies Whydonate als het donatiesysteem en bekijk onze blogs voor meer fondsenwervende tips.

Volgend bericht
De basisprincipes van Google Analytics voor non-profitorganisaties
Vorig bericht
Voor- en nadelen van Crowdfunding om donaties in te zamelen

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu
Top