Fondsenwerving Online: 11 Best Pratices voor jouw Donatieformulier!

Stel je dit eens voor. Jouw non-profit is daar, strijdend voor een goede zaak die je na aan het hart ligt. Je hebt ongelooflijk veel aanmoedigingen van mensen ontvangen en jouw fondsenwerving online staat klaar. Wat kan er dan nog fout gaan, toch? Welnu, een slecht ontworpen donatieformulier kan voldoende zijn om een potentiële donateur te ontmoedigen.

Stel je dit eens voor. Jouw non-profit is daar, strijdend voor een goede zaak die je na aan het hart ligt. Je hebt ongelooflijk veel aanmoedigingen van mensen ontvangen en jouw fondsenwerving online staat klaar. Wat kan er dan nog fout gaan, toch? Welnu, een slecht ontworpen donatieformulier kan voldoende zijn om een potentiële donateur te ontmoedigen.

Onderzoeken tonen aan dat het ongeveer 50 milliseconden duurt om bij websitebezoekers een eerste indruk te maken. Dat betekent dat je letterlijk een fractie van een seconde krijgt om een gebruiker te overtuigen om jouw donatieformulier te gebruiken. Je hebt één kans om het goed te doen – dus laat het dan ook goed gaan.

Er zijn ook andere factoren, die kunnen bijdragen aan een geweldig donatieformulier waardoor donateurs hun creditcard willen trekken. Daarom hebben we een lijst met de beste technieken voor jouw donatieformulier samengesteld, zoals aanbevolen door experts uit de branche. Laten we maar snel beginnen.


  1. Fondsenwerving online: Houd het simpel 

De waarheid is dat donateurs, hoe goed jouw zaak ook is, geen zin hebben in gecompliceerde fondsenwerving online. Je moet je donatieformulier dus zo minimalistisch en overzichtelijk mogelijk houden. Vraag alleen om informatie, die jij noodzakelijk acht. En bombardeer gebruikers niet met ongevraagde informatie.

Maak jouw tekst zo eenvoudig en beknopt mogelijk. Lange zinnen zullen potentiële donateurs gaan vervelen. Zoek indien mogelijk een professional of een vriend die goed schrijft om je te helpen om de content samen te stellen. Jouw donatieformulier moet meteen ter zake komen, maar toch een empathische toon behouden.

Enkele voorbeelden van organisaties, die goede ontwerppraktijken gebruiken voor hun donatieformulier:

Online Fundraising - Website


  1. Voorzie het donatieformulier van een brand 

Zorg ervoor dat jouw donatieformulier aansluit bij de algehele uitstraling van jouw website. Een donatieformulier dat goed aansluit bij de rest van jouw webpagina toont professionaliteit en ook dat jij jouw fondsenwerving online serieus neemt. Donateurs reageren op organisaties, die de tijd nemen om de dingen goed te doen. Het wekt namelijk vertrouwen.

Kies een donatieformulier dat je eenvoudig kunt aanpassen. Gebruik de juiste kleuren. Besteed aandacht aan de details, zoals de tekstuitlijning, de spaties, de spelling en de grammatica. Het lijken misschien kleine dingen, maar ze zijn nog steeds merkbaar. En het maakt allemaal een verschil.

Voeg een afbeelding toe van het heldenwerk van jouw non-profit. Misschien een die kinderen laat genieten van een warme maaltijd, die de donaties mogelijk hebben gemaakt. Of een actiefoto van jouw team dat op locatie werkt met mensen in nood. Het doel is om potentiële donateurs te laten zien waar het allemaal om draait. En een goede afbeelding zegt meer dan duizend woorden.Fundraising online


  1. Optimaliseer jouw donatieformulier voor alle apparaten 

Bijna elk smartapparaat of het nu een telefoon, een tablet of desktopcomputer is, heeft een browser. Een goed donatieformulier kan op elk apparaat optimaal worden weergegeven. Mensen zijn altijd onderweg en technologie helpt hen om up-to-date en productief te blijven. Het meest waarschijnlijke scenario is dat jouw donateurs meer dan één type apparaat gebruiken om toegang tot het internet te krijgen.

Jouw donatieformulier moet, ongeacht welk apparaat ze ook gebruiken, toegankelijk zijn. Streef op alle soorten apparaten naar dezelfde donateur-ervaring. Het moet even gemakkelijk zijn om thuis op een computer te doneren als op een smartphone terwijl je in de bus zit.

Online fundraising


  1. Maak het gemakkelijk om te vinden 

Mensen hebben maar een beperkte tijd beschikbaar. En zelfs als potentiële donateurs willen bijdragen, verliezen ze al heel snel hun interesse als het te moeilijk wordt om jouw donatieformulier te vinden. Idealiter moet jouw donatieformulier ergens op jouw startpagina staan. Als een donateur nogal wat naar beneden moet scrollen om bij het formulier te kunnen komen, overweeg dan om ergens hoger een bladwijzer toe te voegen, zodat ze er sneller kunnen komen. Of als jouw donatieformulier op een andere pagina staat, zorg er dan voor dat het met ongeveer 1 of 2 klikken op de muis toegankelijk is. Vanaf het moment dat een potentiële donateur jouw startpagina bezoekt, begint te tijd te tikken. Dus, laat die kostbare seconden tellen. Leid ze, subtiel maar doelbewust, zo snel mogelijk naar het donatieformulier.

Tip van een professional: voeg jouw donatieformulier aan de navigatiebalk van de website toe. Maak het sticky, zodat het altijd goed zichtbaar is.

Zoals hierboven al vermeld, is het doel om de donatie snel veilig te stellen. Dit vereist beperkte verplichte informatie en een snel betalingsproces. Intimideer potentiële donateurs niet met lange lijsten op het scherm voor het vastleggen van gegevens. Ze kunnen besluiten dat het gewoon te veel gedoe is en de hele donatie opgeven.

Een andere goede tip is om klikbare antwoorden toe te staan in plaats van getypte antwoorden. Als je bijvoorbeeld vrijwilligers zoekt, is het beter (en sneller) om hun antwoord te krijgen met een ‘Ja/Nee’ keuzerondje, waarop ze eenvoudig kunnen klikken.


  1. Krijg terugkerende donateurs snel aan boord

Het vinden van donateurs, die bereid zijn om consequent te doneren, is de hoofdprijs voor elke campagne. Het proces van onboarding hoeft geen lange en vervelende registratie te zijn, gevuld met verificatie-e-mails en het verzamelen van informatie, die je eigenlijk niet eens nodig hebt.

De tijd besteed aan deze oefening moet tot een absoluut minimum worden beperkt. Whydonate behandelt de onboading van donateurs als een kampioen. Het kost letterlijk één enkele muisklik. Er is geen extra informatie nodig om het proces te voltooien. De donateur krijgt een e-mail met instructies om in te loggen en dat is alles.


  1. Bied verschillende opties voor bedragen en terugkerende intervallen

Soms willen donateurs wel bijdragen, maar weten ze niet zeker welke bedragen acceptabel zijn. Je wilt geen vast bedrag van donateurs ‘eisen’. In sommige gevallen is het bedrag misschien te hoog om het zich te kunnen veroorloven, zodat ze helemaal niet geven.

Vermijd dit door een keuze uit verschillende bedragen voor te stellen, zodat ze kunnen beslissen hoeveel ze willen doneren. Begin met een minimumbedrag – ongeveer $ 5-10 is meestal een goed startpunt. Voeg wat hogere bedragen toe voor donateurs die het zich wel kunnen veroorloven. En neem ook wat hogere (maar niet onredelijke) opties op.

Voeg een beschrijving toe van wat de bedragen zullen dekken. Dit geeft donateurs een meer authentieke en persoonlijke indruk van jouw campagne. In plaats van alleen om $ 15 te vragen zonder andere informatie, leg je uit van $ 15 de lunch voor 10 kinderen kan worden gekocht.

Geef donateurs een keuze uit verschillende donatie-intervallen voor een terugkerende donatie. Jouw doel hier zou moeten zijn om tegemoet te komen aan de omstandigheden van jouw donateurs. Ze zijn de reden dat jouw online fondsenwervingscampagne mogelijk is, dus doe je best om hen tegemoet te komen.


  1. Vraag om informatie, maar maak het niet verplicht

Maak een planning voordat je je donatieformulier instelt. Zoek uit welke informatie echt nodig is en welke niet. Het vastleggen van werkgeversinformatie is bijvoorbeeld in de VS verplicht als je fondsen voor een politieke partij werft. Maar als je geld inzamelt voor een dierenasiel, hoef je echt niet te weten waar een donateur werkzaam is.

Dat gezegd hebbende, wees dus niet bang om donateurs om feedback en suggesties te vragen. Een goede non-profitorganisatie weet dat donateurs een goed inzicht hebben in de basis van hun werk. Maak dus van de gelegenheid gebruik om informatie te verzamelen, maar maak er geen hinderlijke activiteit van.


  1. Wees openhartig over afwijzingen en beleid

Donateurs reageren beter op organisaties die transparant zijn in hun activiteiten en beleid. Het wordt als een goede gewoonte beschouwd om hen eenvoudig toegang te geven tot het beleid van jouw organisatie. En het is een teken van goed en eerlijk beheer binnen jouw non-profit.

Plaats naast jouw donatieformulier korte samenvattingen en/of links naar documentatie over jouw beleid – een link naar een webpagina of een document over de clouddienst volstaat. Probeer taal te gebruiken, die gemakkelijk te begrijpen is.

Je kunt deze gelegenheid ook gebruiken om jouw donateurs te informeren over de mogelijke fiscale implicaties. Verschillende landen staan donateurs toe om hun donaties af te schrijven als een belastingaftrekbare uitgave als ze worden gedaan aan een geregistreerde non-profit organisatie. Veel mensen zijn zich hier niet van bewust. Dus, als dit van toepassing is op jouw organisatie, deel dan het goede nieuws. Jij krijgt meer donaties en jouw donateurs krijgen een belastingvoordeel. Het is dan een win-win situatie voor iedereen.Fundraising online - Voorwaarden


  1. Test jouw donatieformulier

Dit lijkt misschien een voor de hand liggend idee. Maar het is gemakkelijk om het belang van het grondig testen van jouw donatieformulier te onderschatten. Laat collega’s enkele testdonaties verwerken (die je later kunt terugbetalen) en geef jouw feedback over hun gebruikerservaring. Was de lay-out te rommelig? Heeft de donatie te lang geduurd om te verwerken? Zijn ze nog onverwachte fouten tegengekomen?

Gebruik hun feedback om, indien nodig, bepaalde aspecten te verbeteren en op te lossen. Een donateur, die een probleem met jouw donatieformulier ondervindt, probeert het misschien niet opnieuw. Dus je doel zou moeten zijn om ze de eerste keer een soepele gebruikerservaring te bieden.


  1. Gebruik beveiligde betalingsprocessors

Als je niet voorzichtig bent, kunnen onveilige fondsenwerving online transacties leiden tot lege bankrekeningen en gestolen identiteiten. Online donateurs kennen deze risico’s, maar zijn nog steeds bereid om aan jouw campagne te doneren. Laat ze dus zien dat je hun online beveiliging serieus neemt. Gebruik de beste en de veiligste betalingsprocessors die er voor jou beschikbaar zijn, zoals bijvoorbeeld Whydonate.

Verzeker jouw donateurs van de beveiligingsmaatregelen die jij hebt genomen. Het geeft hen het vertrouwen dat jouw donatieformulieren veilig te gebruiken zijn. Het gebruik van betrouwbare betalingsverwerkers is ook een voordeel voor jou als organisatie. Het geeft je gemoedsrust dat jouw geld veilig is en dat alle transacties op jouw account veilig zijn.

Online fondsenwerving - Veiligheid

Online donors are only a limited source in the world of fundraising online. So do your best to make your donation form as attractive, professional and efficient as possible. And a solution such as Whydonate will help you adhere to all the best known practices for non-profit organizations. Try our advice and see how many more donations you can attract.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu
Top