fbpx
Een gedeelte van het logo van Whydonate. Alleen het beeldmerk.
facebook donaties - 10 tips

Facebook donaties voor Nonprofits – 10 Tips

Het is geen geheim dat als een non-profitorganisatie in onze snel veranderende en complexe wereld succesvol wil zijn, deze aanwezig en actief moet zijn op social media netwerken. En het meest prominente platform voor social media is zonder twijfel Facebook. Je kunt er dan ook dankbaar gebruik van maken en zelfs via Facebook donaties inzamelen. 

Facebook heeft volgens de cijfers van Q2 2018 meer dan 2,23 miljard Facebook-gebruikers, die maandelijks actief zijn, wat een jaarlijkse stijging van 11% is.

Gemiddeld loggen 1,47 miljard mensen dagelijks in op Facebook en worden als dagelijks actieve gebruikers beschouwd.

Elke seconde worden er vijf nieuwe profielen aangemaakt.

Hoewel andere platformen elke dag qua bereik en invloed groter worden, regeert Facebook nog steeds over de andere social media netwerken. In wezen is het te groot om het te negeren.

Hoewel Facebook al een tijdje bestaat, maakt dat het niet eenvoudiger om ‘er een vinger achter te krijgen’. Het algoritme van Facebook verandert en evolueert voortdurend. Mark Zuckerberg heeft in 2018 bijvoorbeeld aangekondigd dat ‘openbare content’, dat wil zeggen berichten van Pages (zoals die van jouw non-profitorganisatie) minder aan gebruikers zullen worden getoond om ruimte te kunnen maken voor berichten van vrienden. Er werd ook aangekondigd dat Facebook prioriteit zal geven aan content uit de omgeving (wat goed nieuws is voor non-profitorganisaties op lokale schaal).

Deze veranderingen, in combinatie met een steeds heviger wordende concurrentie en een overvolle ruimte waarin iedereen op zoek is naar aandacht, kunnen het voor een non-profitorganisatie moeilijk maken om op Facebook op te vallen voor Facebook donaties. Het kan, vooral met het organisch bereik en de betrokkenheid die steeds kleiner wordt, voelen als schreeuwen in de leegte.

Om je te helpen het bereik en de betrokkenheid van jouw Facebook-berichten te maximaliseren, hebben we een lijstje samengesteld met manieren waarop je het meeste uit Facebook kunt halen.

Facebook voor non-profitorganisaties – tips en praktische werkmethodes

  1. Zorg voor een Facebook-strategie

Wat hoopt jouw non-profitorganisatie te bereiken? En wat is jouw missie? Wat zijn je doelen?

Het beantwoorden van deze vragen zal je helpen bij het beginnen van je Facebook-strategie voor Facebook donaties.

Zodra je die vragen hebt beantwoord, moet je bedenken hoe jouw Facebook-account bij de rest van je organisatie- en marketingstrategie past en hoe het past bij je andere social-media accounts zoals bijvoorbeeld Instagram of YouTube.

Brainstorm met jouw team en maak aantekeningen:

  • Wat probeer je door Facebook te gebruiken te bereiken? (denk bijvoorbeeld aan fondsenwerving, merkopbouw, instructies voor de gemeenschap etc.)
  • Bepaal wie het Facebook-account van jouw non-profitorganisatie zal bijhouden. Dit kan één persoon zijn of meerdere personen. Wie zal het grootste deel van de interactie op zich nemen?
  • Wie probeer je te bereiken? Hoe ziet je publiek eruit? Wat zijn hun passies en interesses? Wat zijn hun motivaties?
  • Wat probeer je over te brengen en te delen? Wat is jouw kernboodschap?
  • Stel ten slotte voor jouw Facebook-account specifieke en meetbare doelen op (bijvoorbeeld het aantal likes, shares of een specifieke klikfrequentie).
  • Hoe houd je de voortgang en jouw KPI (kritieke prestatie-indicatoren) bij?

Facebook donaties


  1. Zorg voor je profiel

Jouw Facebook-profiel vertegenwoordigt jouw organisatie. Het is essentieel dat je profiel compleet is met een profielfoto, een omslagfoto, een beschrijving, contactgegevens en meer.

Dit is wat je kunt doen:

  • Zorg ervoor dat je voor jouw non-profitorganisatie een Facebook-pagina gebruikt voor Facebook donaties. Het is tegen de regels van Facebook om als organisatie een persoonlijk profiel te gebruiken.
  • Selecteer voor jouw site een gebruikersnaam die zo dicht mogelijk bij de URL van jouw non-profitorganisatie komt.
  • Gebruik als jouw profielfoto het logo van jouw organisatie. Zorg dat het netjes in het kleine vierkantje past en nog steeds herkenbaar is.
  • Voltooi het gedeelte “Over ons”. Google pakt content uit jouw sectie Over ons, dus zorg ervoor dat je alle velden hebt ingevuld. Het belangrijkste zijn jouw webadres, het fysieke adres, de contactinformatie en een beschrijving die rijk is aan zoekwoorden.

Een professionele tip: zorg ervoor dat je de paginasuggesties voor vergelijkbare pagina’s in jouw pagina-instellingen op Facebook inschakelt, zodat mensen je kunnen vinden nadat ze met content op een vergelijkbare pagina hebben gereageerd.

Facebook WNF donaties


  1. Word een content goeroe

Als je in de huidige social media ruimte nog wilt groeien, is het niet langer voldoende om gewoon ‘willekeurig te posten’ of Facebook als een eenzijdige advertentieruimte te gebruiken.

In 2019 is content het allerbelangrijkste. Om echt het meeste uit Facebook te kunnen halen en het tot een waardevol hulpmiddel voor fondsenwerving en Facebook donaties te maken, moet je hoogwaardige, relevante en meeslepende content posten, die jouw doelgroep interesseert. En je moet ook regelmatig en consistent posten.

Hoewel regelmatig posten het beste is, mag je nooit prioriteit aan kwantiteit boven kwaliteit geven.

– Zorg voor verschillende soorten posts. Deel soms links naar jouw blogposts en deel soms jouw donatiepagina. Post af en toe foto’s en video’s die jouw programma’s en diensten tot leven kunnen brengen. Post jouw resultaten van de Facebook donaties en deel ‘bedankberichtjes’ met waardering voor jouw donateurs.

– Wees niet bang om aan jouw publiek te vragen wat ze graag van jouw non-profitorganisatie willen zien. Je kunt deze informatie persoonlijk verzamelen, via een enquête per e-mail of door het ze te vragen op social media.

– Vraag om betrokkenheid. Wees niet bang om dingen te plaatsen zoals “Like als…” of “Vul de lege velden in. Ik doe vrijwilligerswerk omdat… “. Simpele toevoegingen zoals deze kunnen jouw bereik en betrokkenheid vergroten.

– Post 1-4 keer per dag, afhankelijk van hoeveel volgers je hebt.

– Selecteer content met de functie “Opslaan” waarmee je snel kunt selecteren en relevante content kunt opslaan, die je op een later tijdstip kunt gebruiken.

– Post visuele content. Hier zijn enkele ideeën:

  • Foto’s
  • GIF’s
  • Afbeeldingen met quotes
  • Korte video’s (30-45 seconden, met bijschriften aangezien 85% van de Facebook-gebruikers video zonder geluid afspeelt)
  • Infografieken
  • Facebook 360 foto’s
  • Emoticons (berichten met emoticons krijgen 57% meer likes en worden 33% meer gedeeld)

– Gebruik de 70/20/10 regel. Dit wordt door veel experts op het gebied van social media aanbevolen.

  • 70% waardevolle content: de meeste content op Facebook moet aan jouw gemeenschap waarde toevoegen. Plaats content die interessant, informatief, leuk of inspirerend is. Deze content zou idealiter door jou moeten worden gemaakt.
  • 20% gedeelde content: ideeën van anderen of Facebook-berichten delen (samengestelde berichten). Dit kan zelfs door gebruikers gegenereerde content zijn.
  • 10% promotionele content: promotie van jouw programma’s, evenementen, fondsenwervingscampagne, Facebook donaties, jouw blog of iets dat overwegend promotioneel van aard is.

– Optimaliseer voor mobiel. Aangezien het merendeel van het gebruik van social media op mobiele apparaten plaatsvindt, moet je ervoor zorgen dat je je online content voor mobiel weergeven optimaliseert.


  1. Deel in plaats van foto’s posts met links

Facebook ontdekte dat mensen liever klikken op links die worden weergegeven in het link-format dat verschijnt wanneer je bij het opstellen van een post een link plakt (zie de afbeelding hieronder), in plaats van links die worden weergegeven in fotobijschriften.

Deze posts hebben in vergelijking met links die zijn ingesloten in het bijschrift van de foto twee keer zoveel klikken ontvangen.

Er wordt aangenomen dat dit komt omdat het link-format enige aanvullende informatie toont die is gekoppeld aan de link, zoals het begin van het artikel, waardoor het gemakkelijker wordt voor iemand om te beslissen of ze willen doorklikken.

Dit format maakt het ook gemakkelijker voor iemand om door te klikken op mobiele apparaten, die een kleiner scherm hebben, voor Facebook donaties.

Facebook geeft momenteel prioriteit aan het weergeven van links in het link-format en toont minder links gedeeld in ondertitels of status updates.

Facebook post goed doel


  1. Het draait allemaal om de video

Video is voor Facebook (en bijna voor alle andere online platformen) de allerbeste keuze.

De combinatie van visuele content, stem/dialoog en muziek/geluid maakt video een uniek krachtig medium om te communiceren met donateurs en supporters.

Video kan de aandacht trekken en emoties opwekken. Wanneer je een video op Facebook plaatst, heeft het vooral als deze een bepaalde emotie oproept de potentie om viraal te gaan op een manier, die geen andere vorm van content kan.

Video content verdient 12 keer meer shares dan tekst die wordt gecombineerd met afbeeldingen.

Meer dan 8 miljard video’s of 100 miljoen uur aan video’s worden dagelijks op Facebook bekeken.

Hier zijn enkele tips voor het gebruik van video op Facebook:

  • Plaats jouw video content op Facebook lokaal. Vanwege het tijdlijn algoritme van Facebook heb je een veel grotere kans dat je video door je gemeenschap wordt gezien dan wanneer je linked out bent.
  • Video’s op Facebook worden automatisch afgespeeld in de tijdlijnen van gebruikers, maar spelen de audio niet af totdat de gebruiker ervoor kiest om deze te activeren. Daarom is het belangrijk om zelfs zonder het geluid overtuigende beelden te gebruiken die voldoende aandacht trekken voor Facebook donaties. Dit is dezelfde reden waarom het belangrijk is om je video’s te ondertitelen.
  • Houd je video’s kort en effectief. Te lange video’s worden genegeerd of worden niet afgekeken door het publiek.
  • Lever je video’s voor Facebook in een vierkant format. Het is belangrijk om de video te formatteren om tegemoet te komen aan de kijkers op mobiele apparaten.
  • Verken live video’s. Ze bouwen verbondenheid en vertrouwen op. Het algoritme van Facebook is ook geüpdatet om live video’s te bevoordelen, omdat live video’s meestal de interesse van een gebruiker voor een langere periode hebben.
  • Zorg ervoor dat jouw video een beschrijvende en meeslepende titel heeft, zodat deze gemakkelijk door gebruikers kan worden gevonden.

Facebook video goed doel


  1. Maak sociale betrokkenheid tot jouw prioriteit

Tijd en andere middelen investeren in het creëren en het delen van geweldige content is ongelooflijk belangrijk, net als het meten en evalueren van de voortgang en de resultaten.

Maar wat nog belangrijker is, is de sociale betrokkenheid van jouw supporters op Facebook.

Sprout Social suggereert dat 35% van je tijd besteed moet worden aan het aanspreken van jouw publiek.

Dit kan inhouden:

  • Reageren op vragen
  • Directe berichten beantwoorden
  • Reageren op opmerkingen en posts die jouw organisatie labelen
  • Zoeken naar relevante hashtags om nieuwe gesprekken te vinden om aan deel te nemen
  • Individueel contact zoeken met supporters om de ‘persoonlijkheid van jouw organisatie’ te tonen
  • Een kijkje van ‘achter de schermen’ (vanuit het veld of op kantoor) delen

Dit zal je non-profitorganisatie humaniseren en is ook een uitstekende gelegenheid om je eigen stem en je eigen merkidentiteit te creëren. Het helpt je om vertrouwen op te bouwen bij je publiek, een momentum te creëren, te laten zien dat je om iedereen geeft die geïnteresseerd is in je werk.

Vanwege de aard van het werk kunnen non-profitorganisaties niet altijd een gevoel voor humor tonen, maar het kan goed zijn om zo nu en dan humor in jouw communicatie op te nemen.


  1. Meten, evalueren, beslissen

Het is van essentieel belang dat jouw non-profitorganisatie tijdens het maken van de strategie beslist wat succes betekent voor jouw organisatie en hoe je het precies gaat meten.

Selecteer een aantal KPI’s die, als het op Facebook aankomt, meestal in één van deze categorieën vallen:

  • Bewustwording — indrukken, weergaven, bereik
  • Groei — volgers, likes, abonnees
  • Betrokkenheid — reacties, klikken, comments, shares
  • Conversies — evenementregistraties, Facebook donaties

Door de belangrijkste prestatie-indicatoren te meten, kun je de voortgang naar jouw doelen evalueren en een passende koers bepalen.

Als een bepaalde soort post het bijvoorbeeld niet goed doet, kun je besluiten om dergelijke posts niet langer te maken.

Alleen door te meten en te evalueren is het mogelijk om echt te begrijpen wat werkt en wat niet werkt voor Facebook donaties.

tijd verdelen social media


  1. Experimenteer met advertenties

Hoewel het niet gratis is, kunnen Facebook-advertenties een geweldige manier zijn om jouw aanwezigheid en jouw resultaten op Facebook te vergroten.

Je kunt een post een ‘boost’geven of een Facebook-advertentie maken. Boosting is een vorm van Facebook-reclame, die het gemakkelijk maakt om een klein beetje geld in een Facebook-bericht te investeren en het in meer nieuwsfeeds te laten verschijnen. Dit is de eenvoudigste manier om te adverteren op Facebook.

Boosted posts hebben niet allemaal dezelfde aanpassingsfuncties als Facebook-advertenties. Als je een advertentiecampagne wilt maken, begin je meestal helemaal opnieuw in Facebook Business Manager en het proces is een beetje ingewikkelder.

Voordat je op een knop “Boost Post” klikt of een generieke Facebook-advertentie maakt, moet je nadenken over wat je hoopt te bereiken. Het uitvoeren van advertentiecampagnes zonder een doel of een plan is weggegooid geld.

Wat hoop je met de campagne precies te bereiken: meer Facebook donaties, meer blogweergaven, aanmeldingen van e-mailnieuwsbrieven, enz.? Jouw CTA (call to action) moet glashelder zijn en rechtstreeks verband houden met jouw non-profitorganisatie.

Stel een budget vast en volg vervolgens de prestaties van de boosted post of de advertentie.

Tip van een professional: promoot alleen het allerbeste. Kies content die emotie oproept, een discussie op gang brengt of die shares heeft ontvangen. Kies jouw tekst en jouw afbeeldingen zorgvuldig. Gebruik afbeeldingen en taal die in het verleden hebben gewerkt.


  1. Gebruik de tools van Facebook donaties

In 2013 lanceerde Facebook de knop Doneren. Met de knop Doneren kun je een donatieknop aan jouw pagina en/of advertenties toevoegen om mensen aan jouw organisatie te laten doneren.

Je kunt potentiële donateurs naar een bestemmingspagina van hun keuze leiden, zoals jouw donatiepagina die op jouw website wordt gehost.

Als alternatief kunnen bezoekers een donatie geven zonder Facebook te verlaten als je de instelling “Doneer via Facebook” hebt geactiveerd.

Facebook lanceerde onlangs ook een functie Fondsenwerving waarmee individuele gebruikers namens een non-profitorganisatie Facebook donaties kunnen inzamelen. Dit betekent dat Facebook-gebruikers nu geld kunnen inzamelen voor zaken als gemeenschaps- en buurtprojecten of verbeteringen, legt Facebook uit. Deze tool is gebaseerd op het concept van peer-to-peer fondsenwerving.

Peer-to-peer fondsenwerving is een crowdfunding-strategie die gebruikmaakt van de bestaande netwerken van jouw donateurs. Het moedigt supporters aan om contact op te nemen met hun leeftijdsgenoten, vrienden, collega’s en familieleden voor Facebook donaties. Bij peer-to-peer fondsenwerving zetten individuele fondsenwervers meestal een persoonlijke fondsenwervingspagina op om Facebook donaties te ontvangen, die vervolgens naar jouw non-profitorganisatie worden overgemaakt.

Peer-to-peer fondsenwerving is één van de beste strategieën voor donateursacquisitie omdat het jouw non-profitorganisatie in staat stelt een groep van supporters te bereiken, die anders onbereikbaar zouden zijn geweest.


  1. Maak gebruik van Facebook-groepen

Vooral met de wijzigingen van het Facebook-algoritme om gebruikers meer content te tonen van mensen en groepen waar ze om geven en minder van Pagina’s, kunnen Facebook-groepen een zeer nuttig hulpmiddel voor jouw non-profitorganisatie worden.

Facebook-groepen zijn een waardevolle plek om discussies te genereren en een gemeenschapsgevoel onder vrijwilligers, werkers, donateurs en leden van de gemeenschap, die zijn geïnteresseerd in jouw zaak, te creëren.

Je hebt drie opties voor het maken van een Facebook-groep: open, gesloten en geheim. Voor welke je moet kiezen, hangt sterk van jouw non-profitorganisatie af. Het hebben van een gesloten groep is misschien voor de meeste non-profitorganisaties de beste optie omdat ze door iedereen kunnen worden gevonden, maar vereist wel goedkeuring van de beheerder om deel te nemen en laat niet-leden geen content zien.

Hoewel het tijdrovend kan zijn om een Facebook-groep te beheren, is het zeker een uitstekend platform voor discussie en de opbouw van een gemeenschap.

Hier zijn onze beste tips voor Facebook-groepen:

  • Promoot in de groep jouw terugkerende donatieprogramma. Houd echter rekening met het evenwicht tussen ‘het promoten’ van posts en waardevolle content. Als je te ‘spammy’ bent met de promoties, kunnen jouw groepsleden besluiten om de groep te verlaten.
  • Leer van andere non-profitorganisaties. Word lid van andere Facebook-groepen zonder winstbejag en vraag hen om tips. Neem ook de tijd om partnerschappen en relaties op te bouwen door het voeren van gesprekken, het opnieuw delen, co-promotie en meer.
  • Verbind je met gebruikers. Op deze manier bouw je vertrouwen, loyaliteit en betrokkenheid op. En dit zal uiteindelijk de groepsleden ertoe aanzetten om te doneren en een bijdrage te leveren aan jouw non-profitorganisatie.
  • Deel verhalen over de impact. Laat duidelijk zien waar de Facebook donaties naartoe gaan.

Je kunt op meerdere manieren in de groep actief zijn. Jij kunt:

  • updates delen over het werk of de voortgang;
  • donateurs en supporters bedanken – ze individueel labelen;
  • vacatures delen of vrijwilligerswerk aanbieden bij jouw non-profitorganisatie;
  • om donaties vragen (maar doe dit wel spaarzaam);
  • bronnen delen;
  • een kijkje achter de schermen geven en andere exclusieve content delen;
  • relevant nieuws en updates bespreken;
  • vragen stellen en vragen beantwoorden.

Facebook groepen fundraising


Conclusie Facebook donaties

Dit zijn voor jouw non-profitorganisatie enkele van de meest essentiële en praktische tips voor Facebook. Vergeet niet om te blijven posten, evenals het bijhouden van tijden om te posten om te ontdekken op welke dagen en op welke tijden jij het grootste deel van jouw doelgroep kunt bereiken. Vergeet niet om creatief te worden met je Facebook-strategie.

Neem de tijd om jouw Facebook-analyses te bekijken en te begrijpen en zet dit in om jouw content waardevol en professioneel te maken. Geef altijd prioriteit aan jouw supporters en jouw donateurs.

Als non-profitorganisatie is het jouw doel om jouw non-profitorganisatie dichter bij zijn missie te helpen komen. En social media netwerken, met name Facebook, kunnen geweldige tools zijn om dat te bereiken. Facebook heeft, als het goed wordt gedaan, een enorm potentieel om je vooruit te helpen.

Slimme non-profit professionals begrijpen ook dat hun supporters en volgers tegenwoordig te vinden zijn op de social media en dat is waar je hen moet ontmoeten.

Facebook-campagnes kunnen echt als onderdeel van een holistische strategie naast jouw software voor fondsenwerving werken, om je te helpen om jouw doelen te bereiken.

Kies Whydonate als jouw donatiesysteem en bekijk onze Goede doelen blog voor meer non-profit bronnen en tips.

 

Volgend bericht
Crowdfunding Goed Doel – Handleiding tot succes
Vorig bericht
Geld inzamelen Goed Doel – Fondsenwerving handleiding

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu
Top