Whydonate logo

Doneren als bedrijf: 4 vormen van ‘Schenken als Bedrijf’

Doneren als bedrijf

Hoewel jouw organisatie zeker bekend is met het proces van het verkrijgen van donaties van individuele supporters, ben je misschien nog niet zo goed thuis in de manieren waarop jouw non-profitorganisatie bijdragen van grotere entiteiten, van kleine bedrijven tot multinationale ondernemingen, kan ontvangen. Doneren als bedrijf is erg populair en iets waar je zeker op moet inzetten!

Als jouw non-profitorganisatie nog niet heeft geprofiteerd van de vele vormen van corporate fundraising, dan is dit artikel echt iets voor jou!

Simpel gezegd, is corporate fundraising de handeling van bedrijven die bijdragen aan goede doelen en dit kan door middel van doneren als bedrijf, vrijwilligerswerk of iets heel anders.

Veel bedrijven hebben collectieve donatie programma’s om liefdadigheidsacties en het vrijwilligerswerk van werknemers aan te moedigen. Deze programma’s zijn zeer gunstig voor bedrijven maar ze zijn nog beter voor de non-profitorganisaties, die ze ondersteunen.

In dit artikel bespreken we vier verschillende vormen van Corporate fundraising en laten we je zien hoe elk een belangrijke rol in de algemene strategie van jouw organisatie kan spelen.


1. Donatie matching programma’s

Als je op zoek bent naar een manier om de bijdragen van je donateurs letterlijk te verdubbelen (of misschien wel te verdrievoudigen!), dan heb je geluk!

Matching donaties zijn net zo eenvoudig als ze klinken. In wezen koppelen bedrijven de donaties van hun werknemers aan de in aanmerking komende non-profitorganisaties.

Hoewel er verschillende verhoudingen zijn waarmee een werkgever een donatie kan matchen, volgen de meeste bedrijven een standaard matching tarief van 1:1 (of euro per euro). Dat betekent dat de €100 van een donateur €200 wordt enzovoort.

De meeste non-profitorganisaties komen wel in aanmerking voor matching donaties, maar sommige die niet in aanmerking komen zijn onder meer sportteams, bepaalde soorten religieuze groeperingen en politieke organisaties.

Het matchen van donaties is niet alleen voor jou als organisatie gemakkelijk te implementeren, maar het is ook gemakkelijk voor jouw supporters om mee te doen. Het Het indieningsproces is gemakkelijk voor donateurs en kan meestal in minder dan tien minuten worden voltooid. (Tip: bekijk deze voorbeeldpagina van de National Kidney Foundation om te zien hoe gemakkelijk het matchen van donaties kan zijn!)

Afhankelijk van het specifieke bedrijf, heeft de werknemer mogelijk van slechts één maand tot meer dan een kalenderjaar de tijd om zijn/haar verzoek voor de werkgever in te vullen. Dat gezegd hebbende, is het absoluut noodzakelijk dat jij jouw donateurs over dit proces voorlicht, zodat zij hun inzending snel kunnen ontvangen en jij jouw geld kunt krijgen!

Om het meeste uit deze vorm van corporate fundraising te halen, moet je ervoor zorgen dat jouw marketingstrategie ook promoties over matching donaties omvat. Voeg informatie hierover toe op jouw donatiepagina, in posts en nieuwsbrieven op de social media en geef hierover voorlichting op evenementen!

Belangrijker nog, vergeet niet om de donateurs te bedanken wanneer je hun donatie en hun matching donatie ontvangt!

Conclusie: matching donaties zijn de twee-voor-één deal van de non-profitsector. Deze programma’s maken het gemakkelijker dan ooit om via Corporate fundraising het donatiepotentieel te maximaliseren.

schenking bedrijf


2. Euro’s voor doeners-programma’s

Euro’s voor doeners-programma’s zet vrijwilligerstijd om in fiscale donaties.

Via deze programma’s verstrekken bedrijven geldelijke giften aan organisaties waar werknemers regelmatig vrijwilligerswerk doen.

Deze programma’s, ook wel vrijwilligerssubsidies genoemd, worden opgezet door bedrijven die het vrijwilligerswerk van werknemers willen aanmoedigen, de betrokkenheid van werknemers willen vergroten en de teambuilding door middel van groepswerk voor de gemeenschap willen bevorderen.

Vrijwilligers bieden al een waardevolle dienst door hun tijd en energie aan jouw doel te besteden, maar nu kunnen hun inspanningen worden versterkt om jouw organisatie door schenking bedrijf nog meer te beïnvloeden!

De meeste non-profitorganisaties komen in aanmerking voor deze doneren als bedrijf programma’s, maar bedrijven hebben wel de neiging om in termen van het aantal vrijwilligersuren dat nodig is voor een schenking bedrijf restrictief te zijn. Een schenking bedrijf bestaat meestal alleen uit donaties aan organisaties waar werknemers zich als vrijwilliger minstens 10 uur (gemiddeld) hebben ingezet).

Sommige bedrijven stellen een drempel in voor het aantal uren dat moet worden gehaald om een schenking bedrijf te kunnen ontvangen, maar andere doneren als bedrijf op uurbasis.

Naast individuele giften voor vrijwilligerswerk bieden sommige bedrijven ook corporate fundraising voor groepen werknemers die als een team vrijwilligers aan maatschappelijke dienstverlening deelnemen.

Maar hoe meer werknemers zich aanmelden, hoe meer geld het bedrijf ook zal doneren. Een bedrijf doneert bijvoorbeeld €500 wanneer 5 of meer werknemers 25 uur vrijwilligerswerk doen. Wanneer echter 50 of meer werknemers zich vrijwillig aanmelden, doneert het bedrijf wel €5.000!

Deze groepsgerichte activiteiten kunnen zelfs de deelname aan corporate fundraising als team omvatten, zoals walkathons of hardloopsessies. Dit soort corporate fundraising past uitzonderlijk goed bij online peer-to-peer campagnes, waarbij donateurs via hun social netwerken geld inzamelen.

Als je denkt dat de peer-to-peer route goed bij jou past, overweeg dan het Whydonate donatie crowdfunding platform

Overweeg bij het uitstippelen van jouw vrijwilligersstrategie voor corporate fundraising ook groepsgeoriënteerde kansen toe te voegen om jouw potentieel voor schenking bedrijf voor vrijwilligers een boost te geven.

Conclusie: Euro’s voor doeners-programma’s combineren de twee belangrijkste aspecten voor non-profits: vrijwilligers en fiscale donaties. Tegemoetkomingen voor vrijwilligers kunnen een geweldige manier zijn om jouw corporate fundraising via de werkgevers van bestaande vrijwilligers te vergroten.

Corporate giving


3. Ondersteuningsprogramma’s voor vrijwilligers

Hoewel schenking bedrijf een onschatbaar onderdeel is van het succes van een non-profitorganisatie, zijn vrijwilligers een even belangrijke bron voor jouw organisatie.

We hebben al besproken hoe je jouw bestaande vrijwilligers kunt aanboren om extra geld in te zamelen, maar er zijn nog meer manieren om jouw vrijwilligersbronnen door middel van corporate giving en schenking bedrijf te maximaliseren.

Met ondersteuningsprogramma’s voor vrijwilligerswerk kunnen bedrijven hun middelen aan non-profitorganisaties in nood doneren als bedrijf.

Dit doneren als bedrijf kan in de vorm van vrijwilligerswerk of in de vorm van materiële goederen zijn. Enkele voorbeelden van doneren als bedrijf zijn:

  • Zakelijke adviesdiensten.
  • Etenswaren.
  • Kantoorartikelen.
  • Technologie, zoals computers of software.
  • Marketingstrategieën.
  • Bouw- en constructiematerialen.

De goederen en de diensten zullen uiteraard per bedrijf verschillen, dus bedenk goed voordat je een van deze vormen van ondersteuning aanvraagt welke middelen het meest nuttig voor jouw organisatie zijn. Deze donaties kunnen bijvoorbeeld bijzonder nuttig zijn voor corporate fundraising evenementen of voor zeer specifieke corporate giving projecten.

Hoewel niet elk bedrijf deze corporate giving programma’s heeft of kan doneren als bedrijf, kunnen ondersteuningsprogramma’s voor vrijwilligers jouw non-profitorganisatie voorzien van gespecialiseerde vrijwilligers, die op manieren kunnen helpen die andere vrijwilligers misschien niet kunnen.

Bovendien stellen ze non-profitorganisaties in staat om volledig gratis producten en diensten van topkwaliteit te ontvangen. Dit is duidelijk een groot voordeel van corporate giving!

Conclusie: ondersteuningsprogramma’s voor vrijwilligers kunnen non-profitorganisaties van onschatbare diensten en goederen van genereuze bedrijven voorzien. Hoewel je niet rechtstreeks geld ontvangt, kun je wel profiteren van duizenden euro’s aan gedoneerde middelen.


4. Doneren als bedrijf: Community Grants

Als jouw organisatie positieve veranderingen in jouw gemeenschap wil bewerkstelligen, kun je wellicht financiële steun van bedrijven krijgen, die jouw visie delen,.

Hoewel de details doneren als bedrijf per bedrijf verschillen, zijn Community Grants in wezen forfaitaire bedragen die door bedrijven aan non-profitorganisaties worden gegeven. Bedrijven geven deze vaak op jaarbasis uit.

Community Grants zijn een geweldige optie voor organisaties, die op zoek zijn naar financiering om een grootschalig project te voltooien, een gemeenschap programma voort te zetten of aan een rampenbestrijding deel te nemen.

Hoewel de meeste soorten corporate giving vereisen dat de werknemer een verzoek indient, worden Community Grants doorgaans door de non-profitorganisaties zelf aangevraagd.

Soms ziet een bedrijf van het aanvraagproces af en kiest het zelf de non-profitorganisatie, maar meestal zijn de non-profitorganisaties via een subsidievoorstel verantwoordelijk voor het uitleggen van hun behoeften en de oplossingen, die de subsidie zou bieden.

Het schrijven van subsidievoorstellen kan een serieuze onderneming zijn, maar één van de belangrijkste stappen is het vinden van de juiste bedrijfspartner – dat wil zeggen: wat is het beste bedrijf om de fondsen te verstrekken, die jij nodig hebt?

Net zoals je prospectief onderzoek zou doen om de juiste individuele donateurs te vinden, moet je ook nadenken over jouw proces voor het aanvragen van een Community Grant.

Terwijl je onderzoek doet, moet je jezelf misschien de volgende vragen stellen om te bepalen welk bedrijf het beste bij jouw organisatie past:

  • Wat waardeert dit bedrijf? Veel bedrijven hebben specifieke parameters voor de soorten projecten en organisaties, die ze willen financieren. Zo zet de Verizon Foundation zich in voor onderwijs, gezondheidszorg en energiebeheer. Zoek een bedrijf dat sterk bij jouw organisatie past om jouw kansen op een donatie te vergroten.
  • Hoeveel geld heeft mijn organisatie nodig? Hoewel sommige bedrijven geen limiet hebben voor het bedrag dat ze via Community Grants zullen doneren, hebben andere wel limieten vastgesteld. Bedenk hoeveel van jouw algemene online fondsenwerving doelen je met subsidies wilt bereiken en hoeveel totale financiering voor jouw campagne nodig is. Soms is het logisch om veel kleinere giften aan te vragen, maar misschien moet je in plaats daarvan jouw energie steken in het verkrijgen van een paar grote donaties.
  • Wat zijn de indieningstermijnen voor deze schenking? Elk bedrijf heeft verschillende tijdsbeperkingen voor hun aanvragen, dus zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt om jouw aanvraag naar behoren af te handelen. De voorstellen kunnen tijdrovend zijn, maar het is belangrijk dat je de nodige tijd aan het opstellen van een gedegen verzoekbrief besteedt.

Corporate fundraising


Conclusie

Schenkingen van bedrijven kunnen jouw non-profitorganisatie helpen bij het behalen van de inzameling doelen voor een specifiek project of een langetermijn campagne. Hoewel ze niet zo onmiddellijk kunnen worden geïmplementeerd, zoals sommige andere corporate giving, zijn de resultaten van deze programma’s uiteindelijk wel de moeite waard.

Corporate fundraising is een echt win-win-scenario: bedrijven profiteren van een grotere sociale impact, terwijl non-profitorganisaties de donaties ontvangen die ze nodig hebben om hun missie verder uit te bouwen. Door gebruik te maken van verschillende vormen van corporate giving, kan jouw organisatie de donaties verhogen, waardevolle middelen ontvangen en de kracht van de vrijwilligers maximaliseren.

Als je geïnteresseerd bent in meer fondsenwerving tips voor non-profitorganisaties, bekijk dan onze non-profit blog.

Donatie Crowdfunding Platform in Europa. Whydonate is een wereldwijd fondsenwervingsplatform dat doelen op een efficiënte, relevante en plezierige manier verbindt met donateurs. We proberen het beste internationale fondsenwervingsplatform ter wereld te creëren voor individuen, ngo’s en bedrijven. We doen dit door de nieuwste fondsenwervingsfuncties aan te bieden.

linkedin
LinkedIn
twitter
Twitter
email
Email
link
Website

Meer blogs van Whydonate

Whydonate logo
Menu