fbpx
Een gedeelte van het logo van Whydonate. Alleen het beeldmerk.

Donatie Site – Hoe Maak je een Goede Website voor een Goed Doel?

Maar al te vaak beschouwen non-profitorganisaties hun donatie site als een eenvoudige klus om van hun takenlijst af te vinken. Ze weten dat ze er een nodig hebben, maar ze zien het meer als hun vermelding in de Gouden Gids dan wat het ook kan zijn: een venster op de ziel van de organisatie. Jouw website is één van de belangrijkste manieren waarop het publiek met jou communiceert.

Het hebben van een donatie site voor jouw non-profit is cruciaal voor het succes van jouw organisatie. Het is niet alleen waar donateurs naartoe gaan wanneer ze meer informatie over jouw zaak willen weten, maar het is ook de plek waar supporters gemotiveerd moeten worden om bij te dragen.

Zorg ervoor dat jouw website is ontworpen op een manier, die een beroep doet op de behoeften van potentiële donateurs en daardoor ook het potentieel voor fondsenwerving maximaliseert.

Het ontwerp van jouw website kan rechtstreeks van invloed zijn op jouw online fondsenwerving. Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat de lay-out van een donatie site kan beïnvloeden of je al dan niet conversies genereert (bijvoorbeeld iemand die een donatie doet).

Een non-profit website hoeft, om zeer effectief te zijn, niet complex of duur te zijn. We hebben een aantal kenmerken verzameld, die elk geweldig websiteontwerp voor fondsenwerving zou moeten hebben, gevolgd door enkele voorbeelden ervan.Donatie site ontwerp


De zes beste technieken om een donatie site geweldig te maken:


  1. Stroomlijn jouw donatieproces

Fondsenwerving is de kern van elke non-profit, dus maak het mensen gemakkelijk om online te kunnen doneren. Als je enkele simpele richtlijnen volgt, verhoog je waarschijnlijk ook het bedrag dat je via jouw donatie site kunt ophalen:

Zorg ervoor dat jouw online donatiepagina en -formulier gemakkelijk te vinden zijn.

Een goede vuistregel hiervoor is: probeer supporters, ongeacht waar ze zich op jouw site bevinden, slechts één klik van jouw donatieformulier te houden. Dat betekent dat je een donatieknop in je hoofdnavigatiemenu moet hebben. Onderscheid het door een opvallende kleur van de rest van het menu. De donatielink moet rechtstreeks naar de donatiepagina en het formulier leiden.

Een veelgemaakte fout is het toevoegen van extra stappen of meer tekst nadat iemand op de donatieknop klikt. Hoewel de intentie meestal goed is, zoals het informeren van donateurs over andere manieren om mee te kunnen doen, kunnen deze extra stappen de kans verkleinen dat iemand ook daadwerkelijk doneert.

Zorg voor een dwingende ‘Waarom’.

Jouw donatiepagina moet niet puur aanvoelen als een verwerkingsformulier voor betalingen. In plaats daarvan moet het mensen in het kort en voorzichtig eraan herinneren waarom ze hebben besloten om aan jouw organisatie geld te geven.

Gebruik voor jouw donatiepagina software voor online fondsenwerving.

Software voor online fondsenwerving maakt het maken van jouw eigen donatie site veel eenvoudiger en bied je een ook aantal functies, zoals:

  • Vooraf ingevulde bedragen met beschrijvingen. Dit laat donateurs precies weten waaraan ze bijdragen.
  • Geïntegreerde matching voor donaties van werkgevers.
  • Terugkerende opties om te kunnen doneren. Plaats een op jouw formulier een terugkerende optie om te doneren om hogere retentiepercentages van donateurs te kunnen zien.
  • Een donatie ‘thermometer’ om meer donaties aan te moedigen.
  • Facturen in PDF en andere functies waarmee je meer geld kunt inzamelen.

Artsen zonder Grenzen stroomlijnt hun donatieproces door ervoor te zorgen dat bezoekers, zodra ze er zijn, ook op hun donatiepagina blijven.

Hoe meer afleidingen er op de donatiepagina aanwezig zijn, hoe lager jouw conversieratio zal zijn. Hier is een manier om het donatieproces exclusief op de taak te houden, namelijk de bezoeker van die pagina omzetten in een donateur:

  • Verberg de standaard topnavigatie in de kop van de donatiepagina.
  • Gebruik een eenvoudig voettekstontwerp.
  • Verwijder onnodige links.
  • Verberg pictogrammen voor de social media.
  • Wees spaarzaam met tekst.

  1. Optimaliseer jouw doneer website en donatieformulier voor mobiele apparaten

Jouw website en jouw donatieformulier moeten mobielvriendelijk zijn. Dit betekent dat voor een optimale weergave het format van de websitepagina’s moet worden aangepast aan het apparaat dat wordt gebruikt.

Onze smartphones worden een steeds populairdere manier om verbinding te maken, te delen, informatie op te zoeken en te doneren. We verwachten dan ook geoptimaliseerde pagina’s bij het doneren.

Van NP Source leren we dat mobiele apparaten in 2018 goed waren voor 57% van al het internetverkeer. Het afgelopen jaar is het aantal mobiele donaties met 205% toegenomen. 51% van de mensen, die de website van een non-profit bezoekt, doen dit op een mobiel apparaat.

Om jouw website mobielvriendelijk te maken, moet je vermijden dat je grote foto’s gebruikt waarbij donateurs naar beneden moeten scrollen om bij de actuele informatie te kunnen komen. Jouw tekst moet ook groot genoeg zijn om op kleine apparaten te kunnen worden gelezen. Weet je niet zeker of jouw site compatibel is voor mobiel? Pak je telefoon en controleer het!

Een goede navigatie is ook een belangrijk onderdeel van mobielvriendelijke websites. Bij het bekijken van websites op mobiele telefoons is er niet veel ruimte voor vervolgkeuzemenu’s of complexe navigatie met heel veel content. Vereenvoudig jouw mobiele navigatie zodat er alleen essentiële informatie beschikbaar is.

NP Source ontdekte ook dat non-profitorganisaties hun donaties met gemiddeld 126% kunnen verhogen door een mobiel-responsief ontwerp op te nemen. Als een bezoeker gefrustreerd raakt, wanneer hij een poging doet om op zijn mobiele apparaat een donatie aan jouw organisatie te geven, is de kans groot dat hij jouw site verlaat zonder te doneren.


  1. Probleem, oplossing, impact

Als je denkt aan het doneren als een koopbeslissing, moet jouw website vragen beantwoorden en mogelijke bezwaren in de geest van de donateur tegengaan.

  • Waarom zou ik eigenlijk doneren?
  • Waarom zou ik aan jou in plaats van een andere organisatie doneren?
  • Hoe weet ik dat mijn geld verstandig en ethisch zal worden gebruikt?

Als je met content aan de slag gaat om jouw website op te bouwen, begin je met het probleem dat je oplost, hoe je het oplost en waarom het belangrijk is voor de bezoeker van de site. Het proces van bewustzijn om op een pagina van jouw website naar beneden te scrollen, gaat ongeveer zo: het bewustzijn van een probleem, de oplossing voor het probleem en de motivatie om deel uit te maken van de oplossing.

Jij moet het ‘probleem’ met de expliciete oplossing van jouw organisatie voor dat probleem opvolgen. Ga dan naar de onmiddellijke impact van jouw organisatie. Bewijs de effectiviteit van jouw oplossing door met opvallend beeldmateriaal de impact aan te tonen. Wist je dat het brein beelden 60,000 keer sneller verwerkt dan tekst! Jouw content is veel aantrekkelijker en boeiender als je ervoor zorgt dat je de volgende zaken toevoegt:

  • Fotografische afbeeldingen,
  • Afbeeldingen of infografieken met statistieken, data of processen,
  • Video’s en vlogs.

Donateurs willen weten dat hun zuurverdiende geld naar een goed doel gaat. Ze willen weten wat jouw organisatie met hun geld gaat doen. Transparantie betekent open zijn en verantwoording aan de donateur afleggen. Het betekent betrouwbaar zijn en wat je belooft ook nakomen.

Mensen doneren misschien alleen als ze voorbeelden of bewijzen op jouw website zien dat hun donaties ook goed zullen worden gebruikt. Sommige donateurs kunnen jouw organisatie op sites zoals CharityNavigator opzoeken, maar je bespaart hen tijd en zich zorgen te maken als op jouw website specifieke informatie biedt. Dit kunnen statistieken, rapporten uit het veld of financiële gegevens zijn, zodat de donateurs een zekere mate van vertrouwen in jouw organisatie hebben.

Heifer International heeft op hun startpagina een vak dat statistieken over de transparantie en de verantwoording combineert met een oproep tot actie. Ze hebben donatieknoppen met verschillende bedragen om te doneren toegevoegd.

Heifer heeft ook op elke pagina knoppen om te delen waarmee donateurs weten dat ze de pagina kunnen delen met hun Twitter- of Facebook-accounts.

Charity: Water praat op hun Projectenpagina op een geweldige manier over de impact van hun werk.

Ze hebben ook voor potentiële donateurs een apart gedeelte met ondersteunende financiële informatie ter ondersteuning van de zorgvuldigheidseisen.


  1. Geef prioriteit aan de ‘Over ons’ pagina

Wanneer potentiële donateurs of vrijwilligers de diensten op jouw website bekijken, staat de pagina ‘Over ons’ waarschijnlijk in hun top 3-4 klikken. Ze willen ervoor zorgen dat ze door jouw organisatie te ondersteunen ook de juiste keuze maken. Maak er geen bijzaak van. Begrijp waarvoor deze pagina echt bedoeld is. Zelfs als jouw non-profitorganisatie geweldige resultaten op de website heeft om te markeren, zouden de mensen ook in staat moeten zijn om te kunnen weten wie je bent. Daar gaat deze pagina over. Zie het als een ‘eerste date’. Het draait allemaal om de kennismaking, het opbouwen van een goede verstandhouding en het maken van een memorabele indruk.

Helaas kan de Over ons-pagina ook een stortplaats voor veel dingen worden. Probeer dus niet alles op deze pagina te proppen. Jouw jaarverslag, financiële gegevens, de missieverklaring, de levensbeschrijvingen van het personeel en de bedrijfsgeschiedenis kunnen op de website hun eigen plaats op een aparte pagina verdienen. Als je ervoor zorgt dat deze zaken er niet op de pagina inkruipen, kun je er ook voor zorgen dat je hun eigen respectieve belang niet zomaar afdoet. Zorg ervoor dat deze pagina alleen de persoonlijkheid en de waarden van jouw non-profit weergeeft.

Maak de pagina over wie je bent in de meest strikte zin:

  • Wie wil jouw goede doel helpen? Doe je aan fondsenwerving om ecologische/planetaire redenen, mensenrechten, dierenwelzijn? Wees duidelijk over voor wat of voor wie je geld inzamelt.
  • Wat je doet: alle organisaties hebben een verhaal. Wat inspireerde je om te beginnen?
  • Waarom je het doet: geef details over de projecten waaraan je in het verleden hebt gewerkt, laat donateurs weten wat je momenteel doet en wat je voor de toekomst hebt gepland?

Denk op hoog niveau en houd je aan hoogtepunten. Dit is echt een kans op één memorabele en betekenisvolle pagina te benadrukken wat je precies doet.

Het valt je misschien op dat sommige organisaties het gedeelte Over ons op een iets andere manier inlijsten. Sommigen noemen het ‘Ons verhaal’, ‘Wie we zijn’ of gewoon ‘Meer weten over ons?’. Deze hebben allemaal dezelfde intentie: om erachter te komen waar het allemaal om draait.

Ga niet voorbij aan de impact van visuele verhalen en de mogelijkheid om het verhaal van jouw non-profitorganisatie op een aantrekkelijkere manier te presenteren. Hoewel een goede tekst op jouw pagina Over ons nog steeds essentieel is, is de rol soms alleen ondersteunend en contextueel voor foto’s, afbeeldingen of video’s.

Lange content vertaalt zich niet altijd in blijvende indrukken. Als je nadenkt over het schrijven van een Over ons-pagina, vermijd dan de langdradige versie van je verhaal.

Blijf bij de lifttoespraak, maar dan in een geschreven vorm. Dat wil zeggen, schrijf de content alsof je je organisatie moet verkopen in de tijd die mensen nodig hebben om met de lift van boven naar beneden in het gebouw te gaan. Wees overtuigend en haal alle hoogtepunten van wat jouw non-profit zo geweldig en onderscheidend maakt aan. Houd jouw content aantrekkelijk, maar wel beknopt.

The Nature Conservancy doet hun Over ons-pagina echt goed. Ze noemen het “Wie wij zijn”. Een video van drie minuten vertelt hun verhaal en geeft boeiende statistieken over de reikwijdte van hun werk. Denk na over Laat zien en Vertel. Het is niet het een of het ander. Overweeg jouw pagina Over ons op te frissen door enkele foto’s, afbeeldingen of een video toe te voegen.

Donatie website about us


  1. Maak gebruik van video

Hoe succesvol een fondsenwerver is, hangt af van de donateurs. Het gaat niet zozeer om mensen wat te leren, maar om contact met mensen te maken. Daarom is het zo belangrijk om een video op jouw donatie site op te nemen. Met video’s kun je, om een band met je publiek op te bouwen, je verhaal met een emotie combineren, die woorden en foto’s simpelweg niet kunnen.

Video biedt ongelooflijke mogelijkheden voor jouw non-profitorganisatie om supporters te werven, hen bij jouw werk te betrekken en je te helpen om fondsen te werven. Video kan jouw publiek helpen om te visualiseren waarom je bestaat, hen bewegen om echte emotie te voelen en hen motiveren om te zorgen, te delen en actie te ondernemen.

Online, videoregels. In termen van likes, shares, downloads en donaties presteert video consistent beter dan alle andere vormen van digitale communicatie.

Een non-profit fondsenwervende video, die 60 seconden duurt, kan hetzelfde effect hebben als 1,8 miljoen woorden of 3.600 pagina’s tekst, maar de ruwe emotie die is vastgelegd is waar het om gaat! Hier zijn enkele andere videostatistieken die non-profitorganisaties zouden moeten kennen:

Je hoeft natuurlijk geen Hollywood-film te maken om een video op jouw donatie site te plaatsen. Wist je dat zelfgemaakte, ‘onbewerkte’ non-profit video’s vaak beter op het internet presteren dan high-end producties? Video’s die zijn opgenomen op de smartphones van individuen zijn vaak de meest effectieve manier om de essentie van jouw missie en het goede dat je bereikt vast te leggen en aan te tonen. Hoewel veel non-profitorganisaties slagen met video, kunnen anderen moeite hebben om dit krachtige medium op een goede manier te gebruiken.

Hier zijn slechts enkele tips om aan de slag te gaan met video:

  • Gebruik de iMovie-app om video’s te maken en te uploaden naar YouTube en Vimeo. In slechts een paar uur kan een lid van jouw team iMovie beheersen. Voor jouw non-profitorganisatie kun je eenvoudig fondsenwervende video’s maken, ze bewerken en ze ook te voorzien van titels, foto’s, muziek en effecten voordat je ze publiceert. Zoek naar “Hoe iMovie op iPhone te gebruiken” om gratis handleidingen hiervoor te vinden.
  • Stel een bibliotheek met beeldmateriaal dat gemaakt is door vrijwilligers en personeel samen. Toon het goede dat je doet met inspirerende beelden van achter de schermen en interviews met ontvangers van programma’s.
  • Wees gepassioneerd en laat donateurs zien hoe ze kunnen bijdragen.
  • Bedank ze door continu de vrijgevigheid en de ondersteuning van donateurs te erkennen.
  • Zorg ervoor dat je altijd aan het einde van je video’s een duidelijke oproep tot actie hebt! Laat jouw publiek niet zweven, vraag hen om het verschil te maken.
  • Plaats video’s op YouTube, Vimeo en Facebook en cross promotie-mails en sms’en zo vaak als je iets aantrekkelijks hebt om te delen.

Mogelijke video’s om na het videogedeelte in te voegen

Save The Children

Deze uitstekende video van Save the Children specifiek voor hun #SaveSyriasChildren-campagne creëert een meeslepend verhaal over kinderen in oorlogsgebieden. De video is niet alleen zeer goed geproduceerd, maar de verhaallijn bouwt een verbinding op tussen de kijker en het kind in de video, dat de kern van de missie van Save the Children belichaamt. De video is een voorbeeld van goede verhalen en berichten.


Slaying Childhood Cancer door Alex’s Lemonade Stand

Deze video vertelt eenvoudig en openhartig het verhaal van de strijd van één persoon. De vader van een jong kankerpatiëntje vertelt over zijn pijnlijke ervaring met deze ziekte, maar heeft een zo luchtig en opbeurend portret van zijn dochter, dat het onmogelijk is om niet geëmotioneerd te raken. Het is een overtuigend voorbeeld van hoe eenvoudig persoonlijke verhalen net zo effectief kunnen zijn als de resultaten van grote productiebudgetten.

The Adventure Project

Het Adventure Project bouwt een gemeenschap op door ondernemerschap, het sponsoren van banen in ontwikkelingslanden om de overleving van kinderen te verbeteren, conflicten te verminderen en mensen voorgoed uit de armoede te halen. Deze video toont de resultaten van een bepaald project en is een goed voorbeeld van hoe een organisatie video kan gebruiken om de impact van hun werk te definiëren en te demonstreren.

The Measles and Rubella Initiative: Sophie and Olive Draw their Week in India

Deze video is geweldig omdat het eenvoudig, maar toch fascinerend het is. Na drie minuten is het lang genoeg om een diep inzicht te krijgen in het werk dat The Measles and Rubella Initiative doet. Door de focus op iemands ervaring in één regio kan de kijker/luisteraar dieper contact maken met het verhaal dat wordt verteld.

  1. Maak de werving van vrijwilligers eenvoudig

Als jouw organisatie veel vrijwilligers nodig heeft, denk er dan over na hoe de mogelijkheden voor vrijwilligerswerk in jouw donatie site zijn geïntegreerd.

  • Heb je op jouw startpagina een link of knop naar een vrijwilligerspagina?
  • Beschrijft die pagina adequaat de vrijwilligerservaring en de vereisten daarvoor?
  • Kunnen vrijwilligers gemakkelijk via jouw vrijwilligerspagina contact met je opnemen?
  • Hoe gemakkelijk het is voor vrijwilligers om ook vanaf andere pagina’s op jouw site te klikken?

Het spreekt voor zich dat als vrijwilligers contact met je opnemen, je onmiddellijk moet reageren.

Zelfs als je maar een paar vrijwilligers nodig hebt, heeft een vrijwilligerspagina waarde. Via je link voor vrijwilligers kun je contact maken met mensen die je niet had verwacht en die geïnteresseerd zijn in je werk.

Je hoeft jouw pagina voor vrijwilligers niet ‘Vrijwilligers’ te noemen. ‘Doe mee’ wordt vaak gebruikt. Deze Take Action sectie op de donatie site van Girl Up is even effectief. Je kunt niet alleen gemakkelijk informatie krijgen over de verschillende manieren om hen te ondersteunen, maar je kunt ook zoeken naar de Girl Up-club, die het dichtst bij jou in de buurt is. Ze doen hun best om bezoekers alle gelegenheid te bieden om mee te kunnen doen.

Een donatie site voor online fondsenwerving hoeft niet duur en complex te zijn om ook effectief te zijn. Beyond Bars Animal Rescue is een kleine organisatie met een vrijwilligerslink, die prominent op de startpagina staat.

Conclusie

In wezen wil jij dat jouw non-profit donatie site eenvoudig, overzichtelijk en gemakkelijk te navigeren is. Beperk het aantal afbeeldingen, media en links tot wat echt nodig is en organiseer jouw content op een logische manier. Laat jouw media werken. Onthoud: elke extra stap in het navigatieproces is een kans voor een donateur om afgeleid te worden of zijn beslissing om te doneren opnieuw te bekijken.

Dit is waar het uiteindelijk op neer komt:

Zodra jij jouw donatie site begint te beschouwen als een potentiële generator van inkomsten, PR en partnerschappen, wordt het belang om jouw site bijgewerkt en gebruiksvriendelijk te houden duidelijk. Als je een middelmatige donatie site met middelmatige content hebt, krijg je van bezoekers ook een middelmatige reactie. Maar als je een donatie site hebt die jouw doel duidelijk maakt, jouw impact overbrengt en bezoekers raakt, heb je 24 uur per dag een krachtig wervings- en fondsenwervingsinstrument beschikbaar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu
Top