fbpx
Een gedeelte van het logo van Whydonate. Alleen het beeldmerk.
Crowdfunding Nederland vergelijken

Hoe kun je de prijzen en de waarde van crowdfunding-platforms vergelijken?

Crowdfunding Nederland: Online crowdfunding kent de laatste jaren een opvallende groei, met meer donateurs dan ooit tevoren, die ervoor kiezen om online te doneren. Om zich aan te kunnen passen aan deze veranderende omstandigheden, moeten non-profitorganisaties ervoor zorgen dat donateurs op een vlotte en efficiënte manier online kunnen doneren.

De digitalisering heeft de fondsenwerving voor altijd veranderd. De donateurs van tegenwoordig verwachten een snel, probleemloos en eenvoudig donatieproces. Ze verwachten dat ze gemakkelijk kunnen doneren. Zij verwachten ook vrijwel onmiddellijk relevante en gepersonaliseerde informatie en updates. Hen bedanken is echt een must.

In zo’n omgeving is een robuuste oplossing voor crowdfunding Nederland echt iets dat je nodig hebt. Tien- zo niet honderdduizenden organisaties wedijveren om de aandacht van de donateurs en hun euro’s. Om te kunnen overleven en te kunnen gedijen in een dergelijk concurrerend klimaat, kan een non-profitorganisatie de online fondsenwerving niet aan het toeval overlaten.

Met de talloze crowdfunding-platforms en de -hulpprogramma’s die er te vinden zijn, kan het echter moeilijk zijn om te weten hoe je de beste kunt selecteren voor jouw organisatie.

Hoe moet je die keuze maken en je focussen op de pakketten, die waarschijnlijk het beste bij jou passen? Hier vind je enkele tips.

Overweeg wanneer je de beste oplossing voor jouw fondsenwervende organisatie moet kiezen:

  1. De doelen en de doelstellingen;
  2. Kosten;
  3. Integraties en functies;
  4. Bruikbaarheid en functionaliteit;
  5. Beveiliging;
  6. Ondersteuning;

  1. De doelen en de doelstellingen

    Begin met het samenstellen van een team van medewerkers om het selectieproces van de crowdfunding software aan te kunnen sturen. Het team moet bestaan uit mensen die werken aan de communicatie en de fondsenwerving voor jouw organisatie, een personeelslid van de financiële/boekhoudafdeling en een lid van het IT-team.

    Deze stuurgroep moet eerst bepalen wat jouw organisatie nodig heeft en wat het wil van een online crowdfunding-platform. Het maakt niet uit of je nu jouw eerste online donatie platform moet selecteren of naar een nieuw platform moet migreren, want dit is iets dat je zeker moet doen. Bedenk wat je nu of in de nabije toekomst nodig zult hebben voor de fondsenwerving, de e-mailmarketing, de belangenbehartiging, de grassrootcampagnes en de crowdfunding.

    Koop geen online donatiesysteem of software zonder dat je begrijpt hoe het precies in het grotere geheel past. Maak een lijstje met doelen, die jouw organisatie met jouw oplossing voor fondsenwerving zou willen bereiken. Dit lijstje helpt je om op koers te blijven, omdat je gemakkelijk door de toeters en bellen van de verschillende aanbieders kunt worden afgeleid.

    Target fundraising crowdfunding


  2. Kosten Crowdfunding Platform

    Overweeg je budget voor een nieuw crowdfunding-platform. Krijg inzicht in wat je bereid bent om aan zowel vooruitbetaalde kosten als aan maandelijkse kosten te willen betalen.

    Sommige managementsystemen voor donateurs hebben aanzienlijke, maar eenmalige licentiekosten, terwijl andere Software-as-a-Service (SaaS) zijn, wat betekent dat je een kleinere, maandelijkse of jaarlijkse vergoeding betaalt om het systeem te kunnen gebruiken.

    Overweeg zowel de directe als de indirecte kosten. Indirecte kosten omvatten zaken zoals het IT-personeel dat nodig is om het systeem te onderhouden, de consultants die nodig zijn en de upgrades voor de computers om de software uit te kunnen voeren. Directe kosten omvatten de softwarelicentie zelf, de dataconversie, de installatie, de training van het personeel en de ondersteuning.

    Soms verbergen de aanbieders van de oplossingen voor crowdfunding Nederland de kosten voor de training en de verwerking van de betalingen. De kosten voor de training worden beschouwd als opstartkosten, zodat jouw organisatie kan leren hoe de software-oplossing het best kan worden gebruikt. De verwerkingskosten voor de betalingen worden gebruikt bij het verzamelen van de online donaties om de creditcard- of bankpasbetalingen te kunnen verwerken.

    De tariefstructuren van de verschillende platforms en de software kunnen sterk verschillen, dus bestudeer de details goed en bekijk welke financieel gezien het meest zinvol voor jouw non-profitorganisatie is. Hoewel je op zoek bent naar een goedkope oplossing, is het handig om te onthouden dat de aanschaf van software voor crowdfunding Nederland een investering is. De aankoop moet jouw organisatie geld besparen op tijd en op inspanning en je in staat stellen om jouw bereik te vergroten en meer geld op te kunnen halen.

    Betrouwbare bedrijven verstrekken vooraf hun informatie over hun kosten. Houd rekening met de verborgen kosten en de foefjes, die sommige bedrijven gebruiken om klanten aan te trekken. We delen later in deze blogpost enkele van de meest voorkomende.

    Onderaan de post hebben we alle verborgen kosten vermeld.

    Crowdfunding Nederland


  3. Integraties en functies

    Je hebt al een lijstje met doelen opgesteld, die jouw organisatie wil behalen met de oplossing voor fondsenwerving. Nu is het tijd om van die doelen een checklist met tastbare functies te maken.

    Op deze manier kun je snel de oplossingen selecteren, die je min of meer kunnen bieden wat je nodig hebt, zodat je de beste waar voor jouw geld krijgt.

    Hier zijn enkele van de belangrijkste kenmerken waarop je moet letten bij de aanschaf van software voor crowdfunding Nederland:

    • Integreerbare formulieren: door donatieformulieren rechtstreeks op jouw site te integreren, vergroot je de kans dat de donateurs het donatieproces voltooien (aangezien je ze niet naar een andere website stuurt om te doneren).
    • Aanpasbare formulieren: donatieformulieren die volledig kunnen worden aangepast, kunnen overeenkomen met het uiterlijk van jouw non-profitorganisatie door jouw donatiepagina het eigen kleurenschema, de styling en het logo te geven.
    • Terugkerende donaties: bij terugkerende donatieprogramma’s kunnen donateurs zich aanmelden voor het doneren op regelmatige tijdstippen (bijvoorbeeld tweewekelijks of maandelijks). Ze bieden een betrouwbare bron van inkomsten, zorgen voor loyaliteit, vereenvoudigen het donatieproces voor donateurs en helpen je bij het plannen van jouw inkomen.
    • Meerdere betaalgateways: donaties in meerdere valuta kunnen accepteren en het hebben van meerdere betalingsmethodes, helpt om het doneren eenvoudig en snel te maken. Uit onderzoek blijkt dat donateurs vaak afhaken bij betalingsproblemen.
    • Aanbevolen donatiebedragen: het aanbieden van verschillende vaste bedragen geeft donateurs de mogelijkheid om te kunnen kiezen hoeveel ze willen doneren. Verschillende vaste bedragen kunnen de gemiddelde omvang van bijdragen van de donateurs in de loop van de tijd vergroten. Het is ook nuttig om beschrijvingen aan de voorgestelde donatiebedragen te koppelen (bijvoorbeeld voor € 15 dollar kan een gezin in India één week eten).
    • Vraag de donateurs om de verwerkingskosten te betalen: donateurs vragen om de kosten te betalen, die worden berekend voor het verwerken van donaties, is een geweldige manier voor jouw non-profitorganisatie om het volledige bedrag van een donatie te kunnen ontvangen, waardoor jouw inkomsten toenemen en jij in ruil daarvoor jouw missie kunt bevorderen.

    Dit zijn slechts enkele van de vele functies, die je zou kunnen overwegen bij het kiezen van een crowdfunding-platform.

    Tip van een professional: houd er rekening mee dat sommige functies kunnen worden opgelost door middel van integraties. Ga niet gewoon voor een oplossing voor crowdfunding Nederland die ‘alle functies’ wel lijkt te hebben. Vaak werkt het kiezen van een meer gefocuste oplossing voor crowdfunding Nederland beter.


  4. Bruikbaarheid en functionaliteit

    Welke donatiesoftware je ook kiest, jouw medewerkers – vooral degenen die minder comfortabel zijn met de technologie – zullen hiervan kunnen profiteren als ze een training krijgen. De functionaliteit moet echter relatief gemakkelijk te leren en te onthouden zijn.

    Velden en functies moeten intuïtief worden genoemd en moeten gemakkelijk te vinden zijn. Je moet snel donaties kunnen toevoegen, informatie kunnen vinden en de juiste queries en rapporten kunnen uitvoeren. Het ontwerp moet je helpen om belangrijke informatie te kunnen zien (door het juiste lettertype te gebruiken in de juiste grootte, afbeeldingen en de lege ruimte). De volgorde van de te volgen stappen moet ook intuïtief en duidelijk zijn.

    Als je veel tijd moet besteden aan het uitzoeken van hoe jouw software crowdfunding Nederland werkt, bespaar je natuurlijk geen geld. Je bent dan nog steeds veel tijd kwijt (en tijd is geld). Zoek naar een oplossing die gebruiksvriendelijk is en die tegelijkertijd de flexibiliteit biedt om aan jouw behoeften op het gebied van organisatie en fondsenwerving te voldoen.


  5. Beveiliging

    Bij het kiezen van een platform voor crowdfunding Nederland is beveiliging van het grootste belang. Aangezien je te maken hebt met gegevens over de donateurs, moet de beveiliging van de persoonlijke informatie echt een overweging zijn.

    Bij het beoordelen van de verschillende platsforms voor crowdfunding Nederland, moet je duidelijk krijgen waar de data staan opgeslagen, wie er rechtstreeks toegang toe hebben, hoe de data worden gedeeld tussen verschillende mensen en afdelingen, hoe dat proces wordt beheerd en meer.


  6. Ondersteuning

    Hoewel ondersteuning niet noodzakelijk een ‘functie’ is, is het vaak wel één van de meest over het hoofd geziene aspecten bij het kiezen van een nieuwe oplossing voor fondsenwerving.

    Voordat je een oplossing kiest, moet je bekijken welke middelen voor fondsenwerving voor jou beschikbaar zijn. Let op of het bedrijf/het platform technische ondersteuning, solide veelgestelde vragen, een kennisbank en online gebruikershandleidingen biedt.

    Online beoordelingen zijn erg nuttig bij het bepalen van de reputatie van de klantenservice van het bedrijf. Lees de beoordeling zorgvuldig door en probeer je een volledig beeld te vormen van de ondersteuning die je krijgt.Crowdfunding Nederland


Let op de verborgen kosten

Met al het bovenstaande in gedachten, is het ook verstandig om kennis te nemen van de meest voorkomende manieren waarop verschillende platforms voor crowdfunding Nederland klanten aantrekken – vaak door kosten te verbergen – zodat jij voor jouw non-profitorganisatie een goed geïnformeerde beslissing kunt nemen.

Hoewel het niet illegaal is, om kosten te verbergen en om het voor klanten moeilijk maken om te begrijpen hoeveel ze nu echt moeten betalen, is het ethisch gezien natuurlijk wel een grijs gebied.

Hier zijn enkele dingen om rekening mee te houden bij het kiezen van jouw software voor de fondsenwerving:

  1. “De verborgen maandelijkse kosten”

Hoewel veel non-profitorganisaties ervoor kiezen om maandelijks voor hun oplossing voor fondsenwerving te betalen, kiezen sommige providers voor donatiesoftware ervoor om ‘de jaarlijkse kosten’ op hun prijspagina’s te presenteren.

De jaarlijkse vergoeding is vaak lager dan de maandelijkse vergoeding, dus soms verbergen ‘bedrijven’ de duurdere maandelijkse kosten – waardoor het op het eerste gezicht moeilijk te zien is. Dit kan ertoe leiden dat de potentiële klant zich een onnauwkeurige eerste indruk van de prijs vormt.

Een aanbieder van oplossingen voor fondsenwervende organisaties heeft bijvoorbeeld de jaarlijkse vergoeding van € 49 per maand ingesteld als de standaardoptie wanneer een potentiële klant op ‘Prijzen’ klikt. Het is niet zo eenvoudig om meteen de schuifknop op te merken, die vervolgens de maandelijkse kosten van € 69 per maand weergeeft.

  1. “Hetzelfde product, andere prijs”

Met dynamische of flexibele prijzen, waarbij voor elke consument de prijzen kunnen worden aangepast, kunnen bedrijven hun verkoopvolume en winstmarges verhogen. Vaak gepresenteerd door de bedrijven als zijnde in het voordeel van de klant (“zodat jij de best mogelijke prijs krijgt voor wat je nodig hebt”), is het hanteren van verschillende prijzen voor identieke artikelen de basis van prijsdiscriminatie.

Het doel van een flexibele prijsbepaling is om het consumentensurplus te behalen (het geld dat op tafel blijft liggen door een vaste prijs in rekening te brengen wanneer sommige consumenten bereid zijn om meer te betalen) en het gebied onder de vraagcurve te maximaliseren (dat wil zeggen de omzet).

Een aanbieder van software voor de fondsenwerving vraagt de gebruiker bijvoorbeeld om een formulier in te dienen om de prijsgegevens op te vragen – ‘vraag een offerte aan’.

Er is weinig transparantie over de manier waarop bedrijven dynamische prijzen gebruiken, dus tenzij je volledig op de hoogte bent van alles wat in het ‘flexibele prijsbepalingsplan’ wordt gebruikt, kun je beter kiezen voor meer transparante, duidelijk vermelde kosten.

  1. “Op contact-gebaseerde prijzen”

Met het op gebruik-gebaseerde prijsmodel zouden providers van oplossingen voor fondsenwervende organisaties klanten moeten factureren voor het daadwerkelijke gebruik van de software voor fondsenwerving (bijvoorbeeld ingezamelde donaties).

Met het op gebruik- of contact-gebaseerde prijsmodel brengen de leveranciers het aantal gebruikers dat aan hun account is gekoppeld in rekening.

Dit prijsmodel maakt het moeilijk om het werkelijke bedrag te zien, dat je maandelijks of jaarlijks zou moeten betalen om de oplossing te mogen gebruiken. Het is ook voor de meeste non-profitorganisaties financieel gezien niet echt zinvol (behalve voor degene waarbij elke donateur actief is).

In de bovenstaande afbeelding zien we een voorbeeld van dergelijke prijzen.

  1. “De verborgen kosten”

Soms kiezen leveranciers van software voor de fondsenwerving ervoor om de vergoedingen of de voorwaarden te verbergen, waaronder die kosten van toepassing zijn.

De verwerkingskosten zijn bijvoorbeeld vastgesteld op 1,5%. Bij nader onderzoek wordt echter duidelijk dat dit alleen het geval is als jouw non-profitorganisatie donateurs vraagt om de kosten te dekken.

De echte verwerkingskosten zijn namelijk veel hoger en kunnen zelfs 15% zijn.

Andere soorten kosten kunnen ook worden verborgen (bijvoorbeeld de kosten voor training, de opstartkosten of de ondersteuningskosten).

  1. “De niet echt gratis versie”

Het freemium model (probeer gratis, betaal later) bestaat ook al een tijdje. Het biedt gebruikers gratis toegang tot een basisdienst, maar kan ook premium- of extra diensten aanbieden als upgrade-optie.

Zo zijn er ook platforms voor crowdfunding Nederland die een vermoedelijk gratis dienst aanbieden, maar dan voor elementaire en noodzakelijke functies kosten in rekening brengen, waardoor het gratis basisniveau nutteloos wordt. In het echte freemium-model zijn het de premium/extra diensten die in rekening worden gebracht, niet de basisdiensten.

Zo benadrukt één van de platforms voor crowdfunding Nederland bijvoorbeeld hoe hun plug-in gratis is. Maar bij verder onderzoek is te zien dat veel belangrijke functies, die nodig zijn voor online fondsenwerving, apart moeten worden betaald. Dergelijke functies omvatten deze en nog veel meer:

  • Terugkerende donaties 
  • Formuliervelden bewerken
  • Meerdere valuta
  • Jouw donateurs vragen om jouw vergoedingen te dekken
  • Intern geheugen uit
  • Jaarlijkse ontvangsten

Bij het kiezen van een platform voor crowdfunding Nederland, moet je ervoor zorgen dat je precies bevestigt krijgt wat erin is inbegrepen en wat een betaalde add-on is.

De toekomst ‘Crowdfunding Nederland’

Naast de functies, de functionaliteit en de kosten van de oplossing voor fondsenwerving in de huidige doelen voor jouw non-profitorganisatie in te passen, vergeet dan niet om ook na te denken over de toekomst. Overweeg jouw potentiële groei en anticipeer op de manier waarop de oplossing in jouw langetermijndoelen past.

Wanneer je kiest voor een aanbieder van fondsenwervende oplossingen, zorg er dan voor dat zij een brandend, reëel probleem voor jouw organisatie oplossen. Niet elke non-profitorganisatie is hetzelfde en elke organisatie staat voor een unieke reeks uitdagingen. Jouw oplossing voor fondsenwerving moet deze aanspreken.

Bij Whydonate geven we prioriteit aan oplossingen waarmee onze klanten hun terugkerende donatieprogramma’s kunnen verbeteren. We weten dat terugkerende donaties een essentieel onderdeel zijn van de duurzaamheid van non-profitorganisaties, dus hebben we een oplossing ontwikkeld die op die behoefte inspeelt. We hebben het ook eenvoudig en betaalbaar gemaakt en zorgen voor een probleemloos proces voor alle betrokkenen.

Tot slot, voordat je de beslissing neemt, onderzoek dan grondig de doelen en de behoeften van jouw organisatie, evenals de aanbiedingen van potentiële verkopers. Houd foefjes en verborgen kosten in de gaten en concentreer je op wat transparant en duidelijk is en dat het werkt voor jouw non-profitorganisatie.

 

Volgend bericht
Inzamelingsactie 9 Essentiële Tips om Geld in te zamelen
Vorig bericht
Simpele tips om een geweldig maandelijks donatieprogramma te maken

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu
Top