Whydonate logo

Corporate Social Responsibility – Bedrijven kunnen niet stoppen met roken

Corporate social responsibility

Mensen kunnen zich voornemen om in het nieuwe jaar bijvoorbeeld niet meer te roken of te drinken, meer te gaan sporten en als vrijwilliger te gaan werken. Voor bedrijven ligt dat net even anders. Bedrijven roken niet en drinken niet en hebben ook geen overgewicht. Dat neemt niet weg dat een bedrijf ook goede voornemens (ook wel corporate social responsibility genoemd) kan hebben. Een bedrijf kan bijvoorbeeld beloven dat zij minder CO2-uitstoot zal produceren, of om samen met haar medewerkers goede doelen te ondersteunen.

Samen voor een beter milieu

In het verleden was vaak de bijdrage die een bedrijf aan de samenleving leverde, meer een soort marketinginitiatief, of de hobby van de baas.

Dat ging dan bijvoorbeeld in de vorm van sponsoring van een lokale sportvereniging. In ruil voor bijvoorbeeld een reclamebord langs de lijn van het voetbalveld werden dan trainingsmaterialen en shirts (met reclame) gedoneerd. Natuurlijk is dat tegenwoordig nog steeds aan de orde, maar dat is niet meer het enige waar het om draait. Daarnaast is het inmiddels normaal geworden om rekening te houden met het milieu en dat is zeker niet verkeerd!

Bedrijven die aan MVO doen

De termen MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en CSR (Corporate Social Responsibility) vliegen je tegenwoordig om de oren. Het zijn interessante termen die kort gezegd aangeven dat je als bedrijf meer dan alleen financieel resultaat nastreeft.

Als je je als bedrijf inspant om onze planeet zo min mogelijk te belasten en goed voor je werknemers en de samenleving zorgt, stijg je in aanzien en geniet je zelfs bepaalde voordelen. Niet alleen bij de overheid, maar ook bij de medewerkers. Die zijn er trots op dat zij bij een organisatie die om de samenleving geeft te werken.

Datzelfde geldt misschien nog wel meer voor nieuw aan te trekken medewerkers. Die kiezen eerder voor een bedrijf die zichtbaar betrokken bij de samenlevings isdoet, dan eentje die dat niet is. Met de komst van de 3 P’s, People, Planet en Profit, komen winst en salaris vaak niet meer op de eerste plaats.

Samen met de medewerkers de goede doelen steunen

Er zijn legio manieren te bedenken waarop een bedrijf samen met haar medewerkers een goed doel steunt. Dat kan een lokaal, nationaal of internationaal doel zijn. Vaak hangt de keuze hiervan samen met de actualiteit van het moment.

Lokale initiatieven kunnen vaak al enorm geholpen zijn met iemand die de boekhouding doet, helpt met het maken van een nieuwsbrief, of de website verbetert. In zo’n geval kan een werkgever volstaan met het aanbieden van medewerkers, die zo een deel van hun uren mogen inzetten.

Als het gaat om geldinzamelacties, dan hoor je steeds vaker dat het bedrijf verdubbelt wat de medewerkers gezamenlijk geld inzamelen hebben.

Zelf fundraisers organiseren

Het komt regelmatig voor dat organisaties zelf een fundraiser willen opzetten. Met name bij grotere bedrijven rijst dan vaak de vraag of zij hiervoor een stichting of een ANBI zullen oprichten, om het voor de donateurs aantrekkelijker te maken.

Op zich is dat een goede gedachte, die helaas in de praktijk vaak moeilijk te realiseren blijkt. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld initiatieven voor de Dam tot Damloop, de Alpe d’Huzes, bijdragen voor Sint Maarten, hulp aan de lokale Voedselbank, etc. Dat is ook allemaal gelukt zonder Stichting of ANBI!

Een eigen crowdfunding/ CSR (Corporate Social Responsibility) platform

Met een Platform kunnen allerhande crowdfunding- en fundraisingacties opgezet worden.

Verschillende organisaties zoals ING en de Triodos Foundation hebben een eigen door Whydonate op maat gebouwd Platform waar personeel, individueel of per afdeling, fundraisers kan organiseren.

Ook is het mogelijk om koppelingen te maken met HR systemen, waardoor het ook mogelijk is om in natura (arbeidsuren of vakantiedagen) te doneren.

Het voordeel van een Platform is dat het modulair gebouwd is. Je kan dus klein en eenvoudig beginnen met een platform. Later kan je dan, afhankelijk van de wensen, onderzoeken en evaluaties, bepalen welke modules er nog aan toegevoegd moeten worden.

Meer blogs van Whydonate

Online Geld inzamelen - Whydonate

20 Simpele maar krachtige Online Geldinzamelactie Ideeën

Het komt maar zelden voor dat een hele samenleving gedwongen wordt om buiten de kaders te gaan denken, maar de huidige pandemie heeft dat wel veroorzaakt. Bedrijven van allerlei soorten en maten hebben hun bedrijfsmodel moeten aanpassen en dit geldt…
Lees meer

8 Fondsenwerving trends voor goede doelen in 2021

Sinds 2010 zijn fondsenwerving trends snel veranderd. Veel veranderingen vonden plaats door de opkomst van technologie en de groeiende impact van het internet. Anderen veranderingen houden rechtstreeks verband met de culturele en maatschappelijke verschuivingen. De non-profit / doneer industrie is…
Lees meer
Doneren als bedrijf

Doneren als bedrijf: 4 vormen van ‘Schenken als Bedrijf’

Hoewel jouw organisatie zeker bekend is met het proces van het verkrijgen van donaties van individuele supporters, ben je misschien nog niet zo goed thuis in de manieren waarop jouw non-profitorganisatie bijdragen van grotere entiteiten, van kleine bedrijven tot multinationale…
Lees meer
Giving Tuesday Whydonate

Giving Tuesday 2020: de complete toolkit voor non-profitorganisaties

Giving Tuesday, dat in 2012 werd opgericht, is een wereldwijde dag van goed doen, vrijgevigheid en solidariteit om de non-profitorganisaties in de gemeenschap te ondersteunen. Het is uitgegroeid van een eenvoudig concept tot een jaarlijks wereldwijde feestelijke dag, waaraan miljoenen…
Lees meer

Het Stappenplan om een Stichting op te richten

Het starten van een non-profit organisatie of een stichting oprichten, zal in geen geval een gemakkelijke taak zijn. Net als bij zoveel andere zaken, die de moeite waard zijn, vereist het starten van een non-profitorganisatie of een stichting beginnen kritisch…
Lees meer
Whydonate logo
Menu